Sover bort ungdomstiden

Trøtte tenåringer sovner på skolen og havner i klammeri med både lærere og foreldre. Kan søvnbehovet være en skjult sykdom?

- Vi har en avtale om at han skal legge seg klokka ti for å få ni timers søvn før neste skoledag. Men vi er allikevel ofte uenige om leggetidene, og det er vel ikke alltid jeg klarer å gjennomføre det så strengt heller, innrømmer Jon som er far til en gutt på 14 år.

For norske tenåringer har slett ikke lyst til å legge seg om kvelden. Færre enn en av fire tenåringer treffer puta før klokken 23 på hverdager, og nesten ingen er i seng på dette tidspunktet fredag eller lørdag kveld, viser en ny undersøkelse.

Resultatet er at mange unge kjemper en hard kamp for å våkne om morgenen og kaster bort mange timer i halvsøvne på skolen.

- Det skjer noe biologisk i puberteten som endrer søvnmønsteret. Kroppen har rett og slett behov for å sove lenger om morgenen, forteller søvnforsker Bjørn Bjorvatn til Aftenposten.

Men løsningen er ikke nødvendigvis å la ungdommen snorke under dynene til langt på dag.

- Få ungdommen opp i helgene. Da ødelegger de ikke døgnrytmen for resten av uken, mener Bjorvatn.

Evig forsinket
Veldig mange tenåringer har til en viss grad et forsinket søvnmønster. Og dersom de bruker helgen til å rangle ute om natten og sove hele dagen, kan det ta flere døgn før rytmen er tilbake til normalen.

Men i tillegg til normale svingninger i døgnrytmen, finnes det en sykdom som kan gjøre det enda vanskeligere å komme seg opp til rett tid.

- "Forsinket søvnfase syndrom" rammer spesielt unge mennesker og betyr at det virker nærmest umulig å tilbakestille en døgnrytme som har kommet ut av takt, forklarer førsteamanuensis Ståle Pallesen ved Universitetet i Bergen til Mozon.

Heldigvis er det mulig å behandle slike problemer, og de aller fleste ungdommer som sliter med døgnrytmen vil være i stand til å justere døgnrytmen uten hjelp fra legene.

- Tenåringer bør ha mellom åtte og ni timers søvn hver natt. Med en vanlig skoleuke betyr det at tenåringer må i seng senest klokka elleve, og helst enda tidligere dersom de skal få nok søvn, mener Pallesen.

Han er også tilhenger av at en regelmessig døgnrytme vil være bedre for mange tenåringer enn å få sove så mye de vil i helgene.

- Det er jo annerledes å være tenåring i dag. Vi går i retning av et 24-timers samfunn med underholdning og aktivitet hele døgnet, og da er det ikke bare å komme med en moraliserende pekefinger og mase om leggetider. Men selv om det isolert sett ville være greit å starte skoledagen senere og tilrettelegge bedre for en lang nattesøvn, er fortsatt en jevn døgnrytme det aller beste for å få nok søvn, mener Pallesen.

Trøtt og fet
Men noen søvn-eksperter mener at trøtte barn og tenåringer skal få sove så mye som de ønsker. Det kan også være lurt med tanke på at stadig flere unge sliter med overvekt og fedme.

- Det er nå viktig å forstå betydningen av for lite søvn i de tidlige årene av livet. Spesielt om dette kan gjøre flere overvektige og fete. Denne stø kursen mot overvekt kan endres dersom søvnmangel faktisk er årsaken, sier forskeren Fred Turek ved Northwestern University i USA til Reuters.

Sammen med kollegene ved universitetet har han undersøkt sammenhengen mellom søvn og overvekt på 1.000 friske mennesker. Konklusjonen er at kroppsvekten stiger i takt med mangel på søvn og at gode søvnvaner dermed kan forebygge mot overvekt.

Les hele saken her: Sov deg slank og smart

- Sammenhengen mellom søvnmangel og overvekt er godt dokumentert i forskningen. Men problemer med overvekt ser også ut til å ramme flere av dem som sover svært mye. Det er vanskelig å si hvor viktig søvnen er i forhold til andre faktorer, men noen forskere mener at riktig mengde søvn kan være en forutsetning for en sunn kroppsvekt på lik linje med sunt kosthold og mosjon, forklarer Pallesen.

Les også: La tenåringen sove

 

Mozon.no, 05.09.2006