Sov deg slank

Glem sulteforing og svette timer i treningsstudiet. Nøkkelen til å gå ned i vekt kan være så enkel som en god natts søvn.

Nå kan du med god samvittighet gjøre krav på en solid dose skjønnhetssøvn. Iallfall hvis vi skal tro på helsejournalisten Jane Worthington.

Hun har skrevet boka The Duvet Diet - Sleep Yourself Slim, hvor hun hevder at den beste måten å gå ned i vekt på, er å ha gode søvnvaner. Problemet med for lite søvn, er at både hormonene og forbrenningen blir forstyrret. Dermed er det også mer sannsynlig at du spiser mer mat enn kroppen trenger og ender opp med å legge på deg, skriver avisen Daily Mail.

Fire timer er for lite
Worthington viser til flere nyere forskningsstudier som støtter opp om søvnteorien. Den ene studien konkluderer med at personer som sov fire timer eller mindre hver natt, hadde 73 prosent større sjanse for å bli fete enn de som sov mellom sju og ni timer.

En annen studie antyder at lite søvn blant annet fører til lavere nivå av hormonet leptin, som er kroppens ”stopp og mat meg”-signal. Hvis nivået av leptin er for lavt, vil hjernen fortelle kroppen at den er sulten når den egentlig ikke er det.

Litt sengekos før du sovner skader heller ikke:

Gode leggerutiner
Så hvordan sørger du for å få den nødvendige skjønnhetssøvnen? Snorking er det første problemet du må ta tak i, mener Worthington. Hvis du snorker kan det bety at du våkner opp hundre ganger i timen uten at du egentlig er klar over det. Når du ligger på ryggen, er det mer sannsynlig at du snorker, så unngå det, oppfordrer helsejournalisten.

Etter at du har fått bukt med snorkingen, kan du fortsette å gjøre underverker ved å forandre leggetidsrutinene dine. Ta på komfortabelt sengetøy, ta en varm dusj og les ei bok før du kryper under dyna. Hvis du klarer å holde deg til den samme rutinen hver kveld, vil hjernen din etter hvert bli programmert til å falle i søvn på kommando, mener Worthington.

Vil du sove bedre? Her er ti gode råd for bedre søvn:

Dropp rødvinen
Spisevanene dine er også viktige. Kostholdseksperten i The Duvet Diet, Clare Collins, anbefaler at du spiser dagens siste måltid senest to timer før du legger deg. På den måten slipper du at søvnen blir forstyrret.

Det er også viktig å styre unna mat med aminosyren tyramin, fordi den fører til utskillelse av et hjernestimulerende hormon som kan holde deg våken. Det betyr at du blant annet bør droppe og spise bacon, ost, aubergine og nøtter, eller drikke rødvin like før du legger deg.

Istedenfor bør du spise noe som trigger hormonet serotonin som gjør deg trøtt. Karbohydrater som brød eller kornblandinger vil gjøre susen, ifølge Collins.

Men hvis du nå har fått et inntrykk av at trening er ut og at du kan putte joggeskoene innerst i skapet, bør du imidlertid tro om igjen. Regelmessig trening er nemlig også med på å forbedre søvnen din, understreker kvinnene bak slankeboka.

 

Mozon.no, 08.12.2006