Sov i 7-8 timer per natt, anbefaler ekspertene.  Foto: Katarina Sundelin / PhotoAlto
Sov i 7-8 timer per natt, anbefaler ekspertene. Foto: Katarina Sundelin / PhotoAltoVis mer

Sov deg slank

Vil du ned i vekt, må du sove!

Gjennom DinSides slankeskole gir vi hver dag denne uken tips til hvordan du kan gå ned i vekt.

I del 1 av slankeskolen handlet det om riktig kosthold, i del 2 handlet det om å bli slank med trening, i del 3 handlet det om å droppe slankekurene, i del 4 dreide det seg om å tenke smart for å gå ned i vekt, og del 5 handlet om hvor viktig det er å spise frokost.

Her kan du lese de første sakene:
Klar ferdig slank!
Slank med trening
Glem slankekurene
Tenk smart, gå ned i vekt
Hva spiser du til frokost?

I dag handler det om at stress og søvn påvirker vekten. Dette er del 6 av slankeskolen.

Kan man sove seg slank?

Er det mulig å sove seg slank? Det mener amerikanske eksperter som har sett på sammenhengen mellom søvn og overvekt.

De mener at kroppsvekten stiger i takt med mangel på søvn og at en lang økt under dynene kan gjøre deg slankere.

Det finnes flere forklaringer på hvordan god nattesøvn kan ha en sammenheng med kroppsvekten. Én av de vanligste er at stress og utmattelse ser ut til å ha en sammenheng med ustabilt blodsukker og utvikling av diabetes. Det viser seg også i undersøkelser av kontoransatte hvor mye stress ser ut til å ha en sammenheng med overvekt over tid. Man ser også at lite søvn har en sammenheng med irritasjon, høyt blodtrykk, utbrenthet og depresjon.

Det som skjer er at når du stresser og sover for lite utskilles stresshormonet kortisol, som vil bryte ned muskelmasse og ikke fett. Kortisol øker også frigivelsen av fettsyrer og bidrar til at mer fett lagres rundt magen.

Hjelper det å sove i helgen?

Trøtt og fet

- Vi har lagt så mye vekt på trening og kosthold at vi har glemt verdien av en god natts søvn, sier forskeren Fred Turek ved Northwestern University i USA.

Sammen med kollegene ved universitetet har han undersøkt sammenhengen mellom søvn og overvekt på 1 000 friske mennesker.

Vekten er målt med Body Mass Index (BMI) som beregner overvekt i forhold til kjønn og kroppshøyde.

Undersøkelsen viser at menn sover mer enn kvinner og fete mennesker sover gjennomsnittlig kortere enn de slanke. Gjennomsnittlig sover overvektige mennesker 1,8 timer mindre hver uke enn de som veier normalt.

Ni tips mot trøtthet

La ungdommen sove

Mange søvneksperter mener at trøtte barn og tenåringer skal få sove så mye som de ønsker. Det kan også være lurt med tanke på at stadig flere unge sliter med overvekt og fedme.

- Det er nå viktig å forstå betydningen av for lite søvn i de tidlige årene av livet. Spesielt om dette kan gjøre flere overvektige og fete. Denne stø kursen mot overvekt kan endres dersom søvnmangel faktisk er årsaken, ifølge Turek.

Prøv å sørge for 7-8 timer søvn hver natt, er anbefalingen.

Undersøkelsen er publisert i fagtidsskriftet Archives of Internal Medicine.

Først publisert på DinSide Helse i 2006.