Sov bedre

Rundt to av ti nordmenn plages av søvnvansker i perioder. Heldigvis finnes det mange veier til en god natts søvn.

Vi bruker nærmere en tredjedel av livet til å sove, eller for noen, forsøke å sove. Søvnen skal gi oss hvile og ny energi, men for mange er det ikke så enkelt som å bare lukke øynene og la Jon Blund ta over.

Mange klarer ikke å legge tankene fra seg, de uroer og bekymrer seg. To av ti nordmenn lider av søvnproblemer, og for mange er løsningen medikamenter. Ulempen med sovepiller, i tillegg til bivirkningene, er at de er vanedannende og skaper toleranse.

Her er noen andre søvnråd du kan prøve:

1. Ro deg ned før sengetid og slapp av. Du kan for eksempel gå en kveldstur, ta et varmt bad og lytte til rolig musikk. Fortell kroppen din at den snart skal sove.

2. Sørg for et kveldsmåltid som består av matvarer som kan virke søvndyssende som banan, ost, nøtter, melk, urtete, tunfisk og kalkun.

3. Ha et luftig soverom med en temperatur på mellom 14 og 18 grader.

4. Du skal tilbringe mange år av livet ditt i sengen, så sørg for en god og behagelig seng, med mykt og godt sengetøy.

5. Hvis omgivelsene rundt deg plager deg, bruk sov-i-ro så blir du ikke forstyrret av støy, og bruk sovemaske foran øynene hvis det er for lyst.

6. Noen liker å spille lav og rolig musikk i bakgrunnen når de skal sove, eller CD-er med naturlyder som regn og bølgeskvulp.

7. Legg merke til stillingen du våkner i om morgenen. Dette er en god søvnposisjon for deg.

8. Ha en ordentlig søvnrutine, der du står opp og legger deg til samme tidspunkt, i helgene også.

9. Ikke bli liggende våken i sengen for lenge. Gå ut av sengen, tenn et svakt lys, sett deg i en god stol og les et avsnitt av en bok, eller gjøre noe annet som virker beroligende. Prøv gjerne å drikke et glass melk, og gå så til sengs igjen.

10. Konsentrer deg om hyggelige ting når du legger deg. Planlegg en god sommerferie eller tenk på noen gode barndomsminner. Dette kalles tankekontrollmetoden. Du kan også telle sauer. Da låser du tankene dine i en aktivitet og hindrer andre tanker å komme frem.

11. Det finnes flere naturlige helsekostmidler som letter søvnbesvær. Zenbev virker ved å forsyne hjernen med de råstoffer den trenger for å produsere ”natthormonet” melatonin, som regulerer vår søvn. Valerina har fått anerkjennelse fra flere eksperter på søvn som regner naturlegemiddelet for å være egnet til å behandle søvnproblemer.

12. Unngå ettermiddagsluren, for da kan det bli vanskeligere å sovne om kvelden.

13. Du bør ikke drive med noe fysisk aktivitet de siste tre timene før du skal sove. Unngå også aktiviteter som stresser deg opp på andre måter, som store måltider og krangler.

14. Styr unna alkohol, kaffe, te og drikker med mye sukker.

Visste du at bedre søvn gir bedre sex?

Ifølge ekspertene bør du oppsøke lege hvis du har alvorlige vansker med å sove eller har dramatiske endringer i søvnmønsteret ditt, i flere uker i strekk.

Kilde: Helsenytt

 

Mozon.no, 6.november 2006