Vis mer

Sov bedre med ris til middag

Ligger du våken i sengen? Karbohydrater med mye stivelse kan gjøre det lettere å sovne.

For å sovne raskere kan det hende du bør vurdere å spise karbohydrater med mye stivelse før du legger deg, skriver WebMD.

Dette viser en australsk studie som er publisert i tidsskriftet The American Journal of Clinical Nutrition.

Karbohydrater som øker blodsukkeret raskt (de som har en høy glykemisk indeks) kan fremskynde søvn, særlig hvis de spises fire timer før leggetid, ifølge forskerne fra Universitetet i Sydney.

Slike karbohydrater kan øke nivåene av tryptofan og serotonin, to kjemikalier i hjernen som påvirker søvn, ifølge studien.

Sliter du med nattesøvnen? Her er maten som garantert henter fram Jon Blund:

Ris til middag
Førsteforfatter Chin Moi Chow og kollegene studerte 12 friske menn mellom 18-35 år.
Mennene fikk tre ulike måltid. Grunnmenyen besto av ris med dampede grønnsaker i tomatpuré og var den samme hver kveld. Men ristypen og tidspunktet for måltidet varierte.

De to typene ris forskerne varierte mellom var jasminris og langkornet ris, som har henholdsvis høy og lav glykemisk indeks.

Mennene spiste ett måltid per kveld og kunne gå og legge seg når de ville. Forskerne tok tiden på hvor lang tid det tok før de sovnet etter at de hadde lagt seg og fant at mennene som spiste jasminris fire timer før leggetid, bare brukte ni minutter på å falle i søvn.

Gruppen som spiste langkornet ris fire timer før leggetid, brukte i gjennomsnitt 18 minutter på å sovne.

Undersøkelsen viste også at det tok lenger tid å sovne dersom de spiste risen én time før leggetid. Måltidene hadde ingen andre effekter på mennenes søvn, ifølge studien.

Kan være serotonin
Mennene prøvde alle de tre måltidene i løpet av studien. Chows team vet likevel ikke eksakt hvordan karbohydrater med høy glykemisk indeks påvirker søvnen. Selv om forskerne spekulerer i om slike karbohydrater øker nivået av tryptofan og serotonin, som gjør mennesker mer søvnige, målte de ikke nivåene av disse kjemikaliene hos mennene.

Hvis man i tillegg spiser proteiner som fisk eller kjøtt til måltidene, kan det også forandre resultatene, ifølge Chows gruppe.

Les også: Sov deg slank: