Personer som sover rundt fire timer om natten har en tendens til å spise om lag 500 kcal mer per dag enn de som sover åtte timer om natten (fotomontasje). Foto: Colourbox.com
Personer som sover rundt fire timer om natten har en tendens til å spise om lag 500 kcal mer per dag enn de som sover åtte timer om natten (fotomontasje). Foto: Colourbox.comVis mer

Som å spise en Big Mac hver dag

Sover du lite får du mer lyst på mat.

Ekspertene har en klar melding: Hvis du er opptatt av å holde deg slank, bør du sørge for å få nok søvn. Man blir mer sulten av å «sulte seg for søvn».

Personer som sover rundt fire timer om natten har en tendens til å spise om lag 500 kcal mer per dag enn de som sover åtte timer om natten. Det er det samme som å tilføye en Big Mac til dagsmenyen din hver dag.

Forskerne tror at søvnmangel kan være en av årsakene til at flere og flere sliter med overvekt og fedme, da gjennomsnittet sover mindre nå enn for noen tiår siden, skriver de i tidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition.

Les også: Du blir feit av forstyrret søvn

Kunne spise hva de ville

En rekke studier har allerede bekreftet en sammenheng mellom søvnvarighet og kroppsmasseindeks (BMI). BMI er en formel som indikerer om en person er over- eller undervektig eller har normal vekt.

Ingen studier har imidlertid sett på hva som skjer hvis en normalvektig person får mindre søvn.

For å undersøke dette så franske eksperter på søvn- og spisevanene samt kaloriforbrenningen til 12 sunne menn i løpet av to 48-timers perioder. Ett av døgnene i hver periode fungerte som et kontrolldøgn, der testpersonene skulle følge sine normale rutiner.

Gjennom hele studieperioden måtte mennene notere hvor mye de sov, hva de spiste og hvor mye de trente. Første natt av de to 48-timers periodene la testpersonene seg rundt midnatt og sov til klokken 08, mens den andre natten la de seg klokken 02 og våknet klokken 06. De kunne spise så mye de ville gjennom hele studieperioden.

Les også: Sov deg slank

Best med åtte timer

Norske eksperter bekrefter også sammenhengen mellom lite søvn og økt appetitt.

- Vi har sett liknende studier på dette tidligere, og vet at søvnmangel kan være helseskadelig. Det er mange faktorer som kan påvirke dette, men en av forklaringene kan være at folk som sover lite har høyere vekt enn de som sover rundt sju timer per natt. Søvnmangel kan se ut til å øke appetitten, sier professor Bjørn Bjorvatn ved Nasjonalt Kompetansesenter for Søvnsykdommer i Bergen, som minner om at overvekt er farlig for hjertet.

Ifølge ekspertene trenger et voksent menneske rundt sju til åtte timer søvn hver natt. Da rekker kroppen å komme seg i form til neste dag. Hvis du ikke får nok søvn i løpet av hverdagen, er det helt greit å ta igjen det tapte i helgen.

Les også: Så mye søvn trenger du

For at kroppen skal kunne fungere

Etter en natt med lite søvn, viste det seg at testpersonene i gjennomsnitt hadde inntatt 22 prosent flere kalorier, sammenliknet med da de sov åtte timer om natten. De spiste mer til frokost og middag, men ikke til lunsj.

Funnene viser hvor viktig det er å få nok søvn, slik at kroppen vil fungere optimalt.

- Det er på tide å innse at søvn ikke bare handler om å «miste tid», og det at kroppen gjennomgår viktige prosesser. Det er mange andre funksjoner som også finner sted, sier Dr. Laurent Brondel, ifølge Reuters.com, som legger til at funnene bør bekreftes av langsiktige studier.

Les også: 15 tips for god søvn

Dette sier ekspertene om årsaken til fenomenet:
Forskerne i studien påpeker at pattedyr oppfører seg på samme måte. De bygger opp et kalorilager i løpet av sommeren, når nettene er kortere og mattilbudet er stort.

Andre forskere peker på at søvn påvirker hormonproduksjonen i kroppen, og spesielt hormonene leptin (hormon som gir beskjed til hjernen at kroppen er mett) og ghrelin (hormon som øker appetitten), som regulerer appetitten.

- Når du ikke får nok søvn, går leptinnivåene i kroppen ned, og du vil ikke føle deg mett etter å ha spist. Søvnmangel fører også til at ghrelinnivået stiger, noe som gir økt appetitt, forklarer Michael Breus, ved Atlanta School of Sleep Medicine, ifølge WebMD.