Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

Solmangel kan gi deg vitaminmangel

Den dårlige sommeren frarøver deg livsviktig vitamin D og kan gjøre deg utsatt for flere sykdommer.

Mangel på vitamin D kan føre til en rekke alvorlige tilstander, for eksempel metabolsk syndrom som blant annet øker risikoen for fedme, diabetes type 2, hjertesykdommer og høyt blodtrykk. Vi blir også mer utsatt for flere kreftformer og benskjørhet.

En fersk amerikansk undersøkelse viser at en milliard mennesker i verden har underskudd på vitamin D. Og vi i nord er ekstra utsatt for mangel. Sola er nemlig den viktigste kilden til vitamin D.

Lei av vinterblek hud? Slik blir du brun på et blunk:

- Jeg har nesten aldri sett pasienter med et optimalt nivå av vitamin D. Og med en sånn sommer som vi har hatt nå, er det sannsynlig at langt flere vil få underskudd av vitamin D og at underskuddene vil bli større, advarer Lindberg.

- Ta tilskudd
Matvarene som gir mest vitamin D, er fet fisk, lever, tran, egg, smør og D-vitaminberiket melk. Lindberg mener imidlertid det er umulig å få i seg tilstrekkelige doser gjennom maten.

Les mer om vitamin D her:

- D-vitamin er i utgangspunktet faktisk ikke et vitamin, men et hormon. Derfor har det aldri vært meninga at vi skulle få det i oss gjennom kosten. Jeg anbefaler derfor et tilskudd på 10 mikrogram (400 internajonale enheter) vitamin D3 daglig om sommeren og det dobbelte om vinteren, sier han.

Myndighetenes anbefaling på 7,5 mikrogram om dagen er så lite at det bare vil være med på å forebygge skjelettsykdommen rakitt som rammer barn, hevder Lindberg.

12 glass melk
Sosial- og helsedirektoratet mener derimot at vitamin D-statusen generelt sett er god i den norske befolkningen. Men noen grupper er ekstra utsatt. Ifølge Kreftforeningen får du sannsynligvis for lite D-vitamin hvis du er mørkhudet, har høy alder, oppholder deg lite utendørs, bruker klær som dekker det meste av huden, spiser lite fet fisk og ikke tar vitamin D-tilskudd.

- Produksjonen av vitamin D i huden er helt klart væravhengig. Produksjonen påvirkes også av hvor i landet man bor. Jo lengre nord, jo lavere blir produksjonen, forklarer ernæringsfysiolog Lars Johansson ved Sosial- og helsedirektoratet.

Han er enig med Lindberg i at det kan være vanskelig å få i seg nok vitamin D gjennom kostholdet. Derfor anbefaler direktoratet at vi regelmessig spiser fet fisk, både til middag og som pålegg, og tar enten tran eller vitamintilskudd.

Slik kan du nå anbefalt inntak på 7,5 mikrogram uten tilskudd:

a) En liten middagsporsjon laks (100 gram)

b) Margarin på tre brødskiver, sardiner i tomat på en brødskive, makrell i tomat på en brødskive, sursild på en brødskive og to glass melk tilsatt vitamin D.

Satser du for eksempel bare på melk, vil du måtte drikke rundt 12 glass for å dekke dagsbehovet.

- Ta sol
Kreftforsker Johan Moan har flere ganger gått ut og anbefalt forsiktig bruk av solarium som et alternativ til ekte sol. Solarium er nemlig en like bra kilde til vitamin D, mener han. Men sol deg med måte.

- Moderat soling gir oss mest D-vitaminer. Mye soling ødelegger dette D-vitaminet som den forsiktige solingen danner i huden, sier han til Aftenbladet.no.

Hva med en litt utradisjonell måte å innta vitaminer på? Få dem gjennom trusa: