Nå selger Caspersen mest av pledd med armer. Foto: Bigbaby.no
Nå selger Caspersen mest av pledd med armer. Foto: Bigbaby.noVis mer

Solgte kosedresser for 700.000 kroner

Hobbyen ble lønnsom for Christopher (23).

Til motepolitiets store fortvilelse ble 2010 kosedressens år. Dressen, som også går under navnet "OnePiece", har blitt en favoritt blant spesielt barn og fjortiser. Mange hopper også inn i dressen hjemme, godt skjult bak låste dører.

Christopher Caspersen (23) så rask at kosedressen hadde salgspotensiale.

– Jeg hadde et enkeltmannsforetak i tre-fire år, hvor jeg solgte bildeler som hobby. Det var en morsom erfaring. Så kom OnePiece på markedet, og jeg oppdaget at det var veldig stor interesse for disse, forteller Caspersen til DinSide.

Ønsker du å bli gründer? Her får du gode tips

Var tidlig ute

Selv syntes han at kosedressene var veldig dyre og tenkte "det må jo være mulighet å få tak i noe billigere". Dermed begynte han å sjekke ut mulighetene for å selge sine egenproduserte kosedresser.

Det endte med at han fant noen leverandører i Kina som var seriøse, og tok opp et lån på 100.000, slik at han hadde litt å starte med. Rundt 1. april 2010 startet han nettbutikken bigbaby.no, noe han ikke angrer på.

– Kosedressene solgte bra fra første dag. Jeg hadde litt flaks, samtidig som at jeg hadde et produkt som traff markedet. I tillegg gikk jeg for å være billigst på kosedresser, forklarer Caspersen.

Innen desember 2010, altså åtte måneder senere, hadde han omsatt for 700.000 kroner. Ikke verst, med tanke på at dette egentlig er hobbyen, og at han jobber skift som lagerarbeider ved TNT Norge.

Nye "kosedresser": Hva synes du om disse?

Satser på varmepledd

I fjor sommer bestemte han seg for å utvide nettbutikken med pledd som har armer (blankie), og de selger i følge Caspersen også godt. Caspersen bestemmer selv hvilke farger, størrelser, logoer og hva slags materiale leverandøren i Kina skal sy etter.

Alle pengene går likevel ikke rett i lomma på Caspersen. 10 kroner av hvert pledd som selges går nemlig til Kreftforeningen.

– Det er viktig for meg da min far døde av hjerteproblemer i 1998, og min mor døde nå i november av kreft. Jeg synes det er viktig å hjelpe selv om man er ung, forklarer Caspersen.

Han mener ikke at han tok store sjanser da han startet sin egen bedrift.

– Jeg følger med på markedet og ser hvordan prisene utvikler seg. Jeg har også sjekket om leverandørene virkelig er så seriøse som de hevder. Dersom et selskap lover priser og helt andre leveringsdatoer som ingen andre kan, er det oftest for godt til å være sant, råder han.

DinSide har testet: Elektrisk varmepledd fra OBH Nordica