<b>LEFDAL BLIR NY:</B> Det bekrefet Sebastian James, toppsjefen for Dixons Carphone, som eier Elkjøp og Lefdal. Til høyre står Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Elkjøp Norden. Foto: ØYVIND PAULSEN
LEFDAL BLIR NY: Det bekrefet Sebastian James, toppsjefen for Dixons Carphone, som eier Elkjøp og Lefdal. Til høyre står Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Elkjøp Norden. Foto: ØYVIND PAULSENVis mer

Snart kommer Lefdal 2.0

Elkjøp og Lefdal har blitt likere og likere det siste året. Det skal det bli en slutt på.

Hvis du synes det er vanskelig å skille Lefdal og Elkjøp er du ikke alene: Ser man bort fra ulike logoer selger de nemlig stort sett de samme varene til omtrent den samme prisen.

Les også: Elkjøp og Lefdal kan samarbeide på pris

Men nå skal det bli andre boller

Det var toppsjefen selv, Sebastian James fra Dixons Carphone, som slapp nyheten under pressedagen på årets ElBit-messe:

- Ja, det stemmer at Lefdal og Elkjøp har blitt for like de siste årene, men det skal vi nå forandre på ved å gjøre Lefdal ny, sa James.

- Tanken er å skille de to konseptmessig, der målet er at Lefdal framover skal henvende seg mer til de urbane og unge. Dette vil også vises i vareutvalget og i butikkens fokus. Elkjøp skal derimot fortsatt være for hele familien, og være mer hjem-orientert.

- Den første butikken som starter med det nye konseptet, eller Lefdal 2.0 om du vil, vil ligge i Sandvika, og skal være klar til relansering i slutten av oktober, sier James.

Hva kjennetegner det norske markedet?

- For det første er det norske markedet stabilt, sier James. Når nedgangstidene i Europa gjorde at Dixon fikk en nedtur, var salget i norden generelt og Norge spesielt, fortsatt jevnt godt.

- Vi ser også tydelig at nordmenn har god råd, fortsetter James. Dere kjøper generelt produkter av bedre kvalitet, og salget av mid-end og high-end produkter er blant annet høyere i Norge enn i Storbritannia. Vi ser det også på TV-ene, som er både større og dyrere enn i andre land.

Les også: Elkjøp friskmelder TV-salget.

Men hva med konkurransen fra andre fysiske aktører og de rene nettbutikkene?

- Joda, det stemmer at vi har konkurrenter i Norge, men de håper vi å bli kvitt så fort som mulig, sier James med et smil om munnen.

- Vår markedsandel er voksende målt mot konkurrentene, og her er det kombinasjonen av god service og pris som er avgjørende, fortsetter han. Alle vil ha nye og spennende produkter, men siden svært få er villige til å betale for god service, må vi fortsatt ha lave priser for å lykkes.

- Den åpenbare fordelen ved å ha en fysisk butikk, er at man slipper å kjøpe kunder fra Google, sier James. De kommer jo til butikken, og da får vi også muligheten til å vise fram de aller siste produktene, og ikke minst hvordan de virker.

Les også: Nå kjøper vi PC-er igjen