<B>FORNØYD: </b>Administrerende direktør Thomas Sandaker i Hello er avhengig av at folk går fra giganter som Telenor til småaktører som han selv. At Telenor ikke får lov til å ringe kunder på vei ut med fristende tilbud er derfor, ikke overraskende, gode nyheter for han og selskapet. Foto: HELLO
FORNØYD: Administrerende direktør Thomas Sandaker i Hello er avhengig av at folk går fra giganter som Telenor til småaktører som han selv. At Telenor ikke får lov til å ringe kunder på vei ut med fristende tilbud er derfor, ikke overraskende, gode nyheter for han og selskapet. Foto: HELLOVis mer

Snart kan mobiloperatørene nektes å ringe kunder på vei ut

«Winback»-salg skal forbys ved lov. - På tide! mener småaktørene.

Når du sier opp mobilabonnementet ditt, ringer ofte operatøren for å beholde deg. Resultatet kan bli priser som ligger langt under operatørens offisielle prislister.

For som kjent er en kunde som yter litt langt bedre enn en tapt kunde som ikke yter noe som helst.

Dette kalles «winback»-salg. Praksisen skal være utbredt i Norge, men sist vi skrev om temaet konkluderte vi med at operatørene var «lite interessert i å svare» på våre spørsmål, rundt den utskjelte praksisen mange har, men få snakker om.

- Når det gjelder telefoni, er dette en praksis som allerede er ulovlig i rundt halvparten av de europeiske landene. Nå vil vi at det skal bli forbudt i Norge også, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

LES MER: «Ikke gi meg et bedre tilbud først etter at jeg har dumpa deg!»

Har du selv opplevd winback-salg? (Avsluttet)
Ja, og støtter forbud(55%) 2233
Ja, men støtter ikke forbud(34%) 1357
Nei(11%) 442
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Winbacks bakdeler

Dette får hun hjelp av Samferdelsdepartementet for å få til: De har endringer i ekomlovverket ute på høring, og går alt etter planen, kan winback bli historie for godt i Norge.

Det er flere grunner til at ombudet, og mange med dem, ønsker en stopp på operatører som ringer kunder på vei ut:

  • Lojale kunder får aldri disse tilbudene, da bare kunder på vei ut blir kontaktet.
  • Prisene ligger på siden av de offentlig tilgjengelige prisene, og fører derfor til mindre «pristransparens».
  • Winback-salgene gis ofte med korte tidsfrister, som gjør det vanskelig for kunden å orientere seg.
  • Forbrukerombudet er ikke særlig glad i telefonsalg generelt, og spesielt ikke winback.
- Det er uheldig at noen priser og tjenester ikke gjøres kjent for forbrukerne før etter at de har sagt opp sin tjeneste, og aktøren vil vinne dem tilbake, mener Nergård i Forbrukerombudet.

LES OGSÅ: Dette skjedde da Joanna sa opp abonnementet hos Telenor

PEKER PÅ TELENOR: One Call-direktør Øistein Eriksen, som du sikkert har sett i TV-reklamene, mener Telenor er en av de ivrigste på winback-salg. Og er glad de trolig ikke får lov til å fortsette. Foto: ONE CALL Vis mer


«Ufin taktikk»

Mye tyder på at departementet får hamret gjennom lovendringene sine, for også bransjen selv virker positiv til å forby salgsmetoden.

- Dette er på høy tid. Winback-salg har vært et bransjeproblem i mange år, og har på lang vei fungert konkurransehemmende, sier administrerende direktør Thomas Sandaker i Hello, som er en liten brikke i Norges mobilbransje og snakker med destod større ord.

- Vi får gjengitt mange av samtalene, og det er stygt, altså. Det er ikke måte på hva operatørene gjør for å beholde kundene sine. For eksempel sås det tvil om man får beholde kontaktene sine når man bytter SIM-kort. Det er en ufin taktikk, som helt bevisst beveger seg i grenseland mot løgn.

Sandaker nekter for at Hello bruker metoden. Det samme gjør One Call. Og begge mener Norges aller største aktør er en av verstingene.

LES OGSÅ: Dette betyr Netcom/Telias nye «Roam like home»

Telenor vil fortsette

- Telenor har et stort og avansert «apparat» satt opp for kun å holde kunder tilbake. Vår vurdering er at konkurransen i markedet vil bli mer effektiv uten dette apparatet, sier One Call-direktør Øistein Eriksen til Dinside.


Telenor nekter ganske riktig ikke for å drive winback. De er også den eneste operatøren vi har snakket med som ikke stiller seg bak et slikt forbud.

- Alle mobiltilbyderne i Norge jobber for å beholde kundene sine, noe forbrukerne er tjent med, mener informasjonssjef Anders Krokan i Telenor, og fortsetter:

- Et eventuelt forbud mot dette, kan få negative konsekvenser for angreretten, siden vi da ikke vil ha mulighet til å ta kontakt og rette opp eventuelle feil fra vår side etter at en utportering er meldt.

Telenors største konkurrent, Telia, støtter forslaget om et forbud, men svarer ikke på hvorvidt de faktisk bruker taktikken selv.

- Konkurransen i markedet synes å ville bli mer rettferdig dersom påbegynte porteringer kan gjennomføres uten kapringsforsøk fra avgivende tilbyder, forteller kommunikasjonssjef Henning Lunde i Telia til Dinside.

LES OGSÅ: Netcom blir Telia – navnet som ga oss priskrig, kontantkort og iPhone forsvinner