PSD2; NYTT BETALINGSDIREKTIV: Se hva det betyr for deg som kunde. Foto: NTB/Scanpix
PSD2; NYTT BETALINGSDIREKTIV: Se hva det betyr for deg som kunde. Foto: NTB/ScanpixVis mer

PSD2: Dette blir nytt for bankkunder

Snart kan du glemme å være kunde i én bank

Fra 2018 kan du samle kontoer fra flere banker på ett sted, hos en tredjepart, eller la et selskap gjøre betalingene for deg.

13. januar 2018 innføres det som kalles PSD2, eller betalingstjenestedirektivet. Dette er et EU-direktiv som skal regulere betalingsformidlingen i EU og EØS, ifølge Finans Norge.

I praksis betyr dette at bankene må gjøre sine konto-systemer tilgjengelige, og at andre aktører kan hente ut informasjon eller utføre betalingstjenester.

Kan komme forbrukerne til gode

Daglig leder Anette Romdahl i Penger.no mener dette kommer til å snu opp ned på hvordan vi bruker digitale banktjenester.

– Så lenge sikkerheten er på plass, noe jeg vet er førsteprioritet for direktivet, vil det åpne for langt større konkurranse i bankmarkedet. Dette vil komme forbrukere til gode, og jeg tror det i fremtiden kan bli langt mer gunstig å shoppe banktjenester, sier Romdahl, og viser til at mange er interessert i en tredjepartsløsning som samler alle kontoene dine på ett sted.

– Vi spurte i årets Bankundersøkelse om interessen for en slik ordning, og 67 prosent svarer at de er interessert i dette, forteller hun, og viser til at man ennå ikke vet hvem som vil tilby slike tjenester i Norge, men at det nok er mange ulike aktører som vurderer hvordan de skal komme inn i dette markedet.

Forbrukerrådet er derimot ikke bare positive til det nye betalingsdirektivet, ifølge Forbrukerrådets Jorge Jensen.

- Kan være hvem som helst

Det nye direktivet åpner blant annet for at såkalte betalingsinitierings-selskaper får tilgang til å utføre betalinger på dine vegne.

Disse betalingsinitierings-selskapene kan være hvem som helst, og hvis kunden har gitt samtykke, kan disse selskapene igangsette betalinger uten at banken kan nekte dem det. Jensen legger til at dette er noe både bankene og forbrukerorganisasjonene er nervøse for, da de tradisjonelt har rådet om å ikke gi bort personlig informasjon.

- Dette krever at forbrukerne har kontroll og oversikt over egen økonomi, og kan bli krevende blant annet når man gir samtykke til flere virksomheter over tid, og for personvernet, sier Jensen.

Ikke minst siden vi i Norge bruker BankId som innlogging, men som også er en form for universalnøkkel som kan gi tilgang til mye mer.

Samtidig påpeker han at personvernforordningen understreker at et selskap ikke har lov til å hente mer info enn de trenger til den spesifikke tjenesten.

Kan gi bedre rådgivning

Direktivet åpner også for at flere kan gjøre bruk av din bankinformasjon, hvis kundene gir tillatelse for det.

Det åpner for at såkalte betalingsinformasjonsvirksomheter kan lage verktøy som gjør at forbrukere får bedre oversikt over egen økonomi. Jensen påpeker at personvernrisikoen er betydelig.

- Dette kan være forbrukernyttig. Samtidig ligger det også her utfordringer for personvernet, da det er mange som har interesse av å kjøpe og selge informasjon om personer, sier Jensen.