Det blir færre SUVer å se på veiene i fremtiden, ifølge ny undersøkelse. Foto: iStockphoto
Det blir færre SUVer å se på veiene i fremtiden, ifølge ny undersøkelse. Foto: iStockphotoVis mer

Snart er dette harry

Store SUVer og kjendiser er ut, ifølge ny trendundersøkelse.

Finans- og miljøkrisen verden over endrer adferden vår og gir nye statussymboler, skriver Dagens Næringsliv i dag. Nå vil vi ha nøkternt dagligliv, gjenbruk og lokal og enkel mat, viser en fersk trendanalyse.

Miljø- og finanskrise får oss til å kjøpe produkter som varer lenge, enten det gjelder møbler, klær, kjøkkenutstyr eller sykler. 2009 blir året nordmenn vraker mange av dagens statussymboler. Nøkternhet og sosialt ansvar kommer til å fortrenge vilt forbruk, skriver DN.

Dette blir "harry"

Flere produkter og holdninger blir "harry", ifølge ferske analyser gjort av trend- og innovasjonsbyrået Bengal AS.

De store SUVene blir trukket frem som eksempler på hva som vil være "harry" i fremtiden.

- Vi er ferdig med å konkurrere om å ha mest i banken. Økonomiske nedgangstider gir grobunn for verdimessig oppgang, sier Marius Jensen i Bengal AS til Dagens Næringsliv.

Ifølge undersøkelsen vil vi få en gryende reaksjon mot de siste årenes forbruksmønster. Nå vil vi heller dyrke kjerneverdier, komme tilbake til naturen og velge kvalitet versus kvantitet.

- Luksusikoner vil alltid være der, men nå vil vi merke oss med ikoner som stråler sosial samvittighet, sier Jensen.

Les også: BMW dropper luksusbil

Status med brukt

Det å kjøpe noe brukt og formidle det til omverdenen, er det som vil gi status i fremtiden. Man vil skryte av å være den tredje familien på to år som bruker barnevognen, og man bruker klærne og sofaen litt lenger og viser til at det er godt for miljøet.

- Miljø blir et argument for å bedre egen økonomi, sier Jensen.

Hvor mye sløser du? Regn ut her

Lut lei kjendiser

Bengal tror også at misnøyen med mediene kommer til å øke. Folk er lei sensasjonsoverskrifter som ikke blir fulgt opp av like pirrende innhold. Folk blir mer kritiske til medienes prioriteinger, kildebruk, journalisters kunnskap og upresise formuleringer. Leserne er lei skandaler, kjendisoppslag og meningsløse saker.

- Mange opplever for stor avstand mellom egne liv og det mediene beskriver, sier Jensen i Bengal.

Som motvekt til kjendishysteriet vil vi få en økende bruk av blogger, nisjemedier og små nyhetsmedier. Alternative og brukerstyrte medier som YouTube vil blomstre når brukerne tar grep gjennom blogger, hjemmelagde dokumentarprogrammer og kommentarer.