SMS-spammere svarer for seg

Men svaret er noe mangelfullt, sier Forbrukerombudet.


Nå har avsenderne av en SMS-reklame som ble klaget inn til Forbrukerombudet av over 60 forbrukere, endelig svart på tiltale og levert til Forbrukerombudet det de mener er bevis på at de har drevet lovlig markedsføring.

Forbrukerombudet har ikke gjort seg opp en mening om dokumentasjonen enda, men kan fortelle at noe av dokumentasjonen er mangelfull.

- Vi fikk dokumentasjon på tidspunkt og sted som samtykket hadde blitt gitt. Men vi fikk ikke dokumentasjon på hvordan samtykket hadde blitt gitt. Dette var noe vi ba spesifikt om, sier jurist i Forbrukerombudet, Merete Tollefsen til DinSide.

Brukte to samtykkedatabaser

Da mobileselskapet Mobildeal skulle kjøre en reklamekampanje på SMS, ansatte de Direkt Media til å gjøre jobben. Direkt Media gikk i den sammenheng inn i et samarbeid med selskapet Mobile Marketing (med brandnavnet Absolute Marketing) og et ungarsk selskap kalt WWTC.

Disse selskapene bidro med samtykkedatabaser som bestod av telefonnummere som SMS-reklamen skulle bli sendt til.

Selv om Forbrukerombudet bare har hatt direkte kontakt med Mobildeal i denne saken, kan de opplyse om at de har fått dokumentasjon fra både Mobile Marketing og WWTC.

- Mobile Marketing gav noe mer informasjon, fordi de også la ved printscreens som viser hvordan folk har registrert seg i noen av kampanjene samtykkene skal være basert på. Blant annet fra en kampanje for Eurosko og en kampanje for Kappahl, sier Tollefsen.


Men ingen av selskapene som var ansvarlige for samtykkedatabasene har avgitt helt fullstendig dokumentasjon.

Allikevel vil ikke Tollefsen si noe om hva som skjer videre.

- Vi driver og vurderer dokumentasjonen nå, sier hun.

Upopulært selskap

Selskapet Mobile Marketing har vært i søkelyset hele veien, når DinSide har vært på jakt etter avsenderne av uønsket reklame.

Under brandnavnet Absolute Marketing stod de for mange av SMSene som ble klaget til Forbrukerombudet tidlig i sommer, og i tillegg har flere av våre lesere kontaktet oss angående selskapet.

Senest forrige uke snakket DinSide med flere store norske selskaper som var svært ufornøyde med samarbeidet med Mobile Marketing, etter at flere kunder klaget på uønsket e-postreklame etter samarbeidet.

Les hvordan en av våre lesere, Kappahl og Skeidar forteller at selskapet sendte ulovlig spam i månedsvis.

DinSide har i hele sommer vært på jakt etter SMS-spammere. Hjelp oss med å avdekke flere historier om plagsom SMS-spam, og fortell din historie i debattforumet nedenfor.