SMS-innkalling til pasientene

Universitetssykehuset Nord-Norge taper årlig ni millioner kroner på at pasienter ikke møter opp til timeavtale. Nå håper de å spare millioner ved å sende påminnelse via SMS og e-post.

Like over nyttår får de første pasientene påminnelse om timen de har på sykehuset via SMS, e-post eller per telefon.

Sykehuset regner med at den nye tjenesten kommer til å gi sykehuset en årlig merinntekt på 3,3 millioner kroner etter at investering og driftskostnader er tatt med i regnestykket.

De regner også med at ventetiden for en del pasienter vil reduseres.

- Bakgrunnen for at vi innfører denne tjenesten, er at det i løpet av året er mer enn 4.600 pasienter som ikke møter opp til poliklinske timer og over 2.300 som ikke møter opp til røntgen, sier rådgiver Hans-Magnar Pettersen til sykehusets nettsider.

Til sammen er det over 7.000 pasienter som ikke møter opp til de ulike timene som er booket på sykehuset, og så mange som 2.000 personer avbestiller sine timer så sent at de ulike avdelingene ikke får kalt inn de pasientene som står på venteliste.

- Mangel på oppmøte og for sen avbestilling utgjør vel ni millioner kroner i tapte inntekter per år, opplyser Hans-Magnar Pettersen.

Han forteller at to andre sykehus, henholdsvis i Bergen og på Sørlandet, allerede har testet ut det samme systemet som Universitetssykehuset i Nord-Norge nå tar i bruk.

- De har oppnådd forventet effektivitet - både i forhold til økonomi og i å redusere antall pasienter som ikke møter opp til timene, sier Hans-Magnar Pettersen.

Pasientene bestemmer selv om de ønsker å bli påmint og hvordan. Opplysninger som telefonnummer og e-postadresse fyller pasientene ut hos primærlege eller på sykehuset når de er der.

- Vi regner med at vi reduserer antall timer som folk ikke møter til med 50 prosent, sier Pettersen.

Mozon.no, 15.12.2003