<b>UT:</b> Det er ikke like populært å sende meldinger gjennom sms lenger, viser tall fra Post- og teletilsynet. Foto: DinSide
UT: Det er ikke like populært å sende meldinger gjennom sms lenger, viser tall fra Post- og teletilsynet. Foto: DinSideVis mer

Sms er ikke like populært som før

Norske mobilkunder sender 82 millioner færre sms-meldinger i første halvdel i år, sammenliknet med samme periode i fjor.

Norske mobilkunder sendte mer enn 4,2 milliarder SMS-meldinger i første halvdel av 2010. Det viser helt ferske tall fra Post- og teletilsynet (PT).

De siste årene har statistikken vist at antall sendte sms har økt. I år er tallet derimot lavere enn tidligere, og det er første gang det er registrert en nedgang i antall sendte sms.

- Selv om over fire milliarder meldinger er mye, betyr dette 82 millioner færre sms-meldinger enn i første halvår 2009. Nedgangen utgjør om lag 50 millioner kroner, sier PT-direktør Willy Jensen i en pressemelding.

MOBILKALKULATOR: Finn billigste abonnement for deg

Kjenner seg ikke helt igjen

Ingen av landets to store teleselskaper kjenner seg igjen i at sms-bruken har minket det siste året. Snarere tvert imot.

Knut Sollid, regional informasjonssjef i Telenor Foto: Telenor Vis mer
Øyvind Vederhus, kommunikasjonsjef i Netcom Foto: Netcom Vis mer


- Vi har ikke registrert noen nedgang, tvert imot har vi hatt en liten oppgang i bruken av sms. Det er ingen stor oppgang, men bruken har heller ikke avtatt, sier informasjonssjef Knut Sollid i Telenor.

Heller ikke Netcom har merket noen nedgang.

- Vi i Netcom kjenner oss ikke helt igjen i tallene, men det kan godt tenkes at vi ikke er blitt truffet like hardt som en del andre telefonselskaper, sier kommunikasjonsjef Øyvind Vederhus i Netcom.

Han synes likevel ikke det er rart at det totale antallet sendte sms ser ut til å gå ned.

- Vi har hatt økning i antall meldinger hvert eneste år, så det kan hende tiden for vekst er forbi, og at det heller flater ut, sier han.

Vederhus synes heller ikke at total nedgang på 82 millioner sendte sms er spesielt dramatisk.

- Nordmenn sender enormt mange sms, og i den forbindelse er ikke en nedgang på rundt 80 millioner veldig radikalt, sier kommunikasjonsjef Øyvind Vederhus i Netcom.

Twitter og Facebook erstatter tekstmeldinger?

Statistikken fra Post- og teletilsynet viser ikke årsakene til hvorfor nordmenn totalt sett sender færre tekstmeldinger nå enn før. Men det er ikke vanskelig å gjette seg til at mange har funnet andre måter å kommunisere med hverandre på nettet og på telefonen.

- Mest sannsynlig henger dette sammen med nye kommunikasjonsformer og sosiale medier som Twitter og Facebook, sier Jensen.

Mange sjekker Facebook- og Twitter-kontiene sine gjennom applikasjoner på telefonene sine, noe som kan være én av årsakene til nedgangen i antall sendte sms.

I likhet med Willy Jensen i PT, tror Vederhus i Netcom at sosiale medier har tatt over mye av funksjonen som tekstmeldinger hittil har hatt.

- En av forklaringene på nedgangen kan være inntoget av sosiale medier. Vi ser at ved høytider som jul og nyttår, samt bursdager, er det mange som velger å sende hilsninger via sosiale medier i stedet for på meldinger, forklarer Vederhus.

Sollid i Telenor følger også nøye med på bruken av sosiale medier.

- I den grad det har vært en reduksjon i antall sms, så skyldes det helt klart inntreden av sosiale medier på nett. Vi ser at bruken av sosiale medier har økt relativt formidabelt i løpet av den korte tiden det har vært der, forklarer Sollid.

Han er likevel overbevist om at sosiale medier ikke har erstattet funksjonen sms hittil har hatt.

- Bruken av sms er fortsatt stabil, til tross for inntoget av ny teknologi, sier han.

Gjør det billig!

Har du tenkt på hva du bruker telefonen din til? Er du en som ringer mye, sender du mange sms, eller bruker du heller telefonen din til å surfe på nettet?

Det er ikke likegyldig hvilket mobilabonnement du har, og har du et abonnement som ikke er tilpasset din bruk, kan det hende du kaster hundrelapper eller tusenlapper ut av vinduet.

Ta en titt på DinSides mobilkalkulator, som regner ut hvilket abonnement som passer best for ditt forbruk.