Vis mer

Smekker mor i en fei

Med knallhard trening ble Gwen Stefani og Kate Hudson kvitt babyfettet. Norske mødre følger i samme spor.

Det er ikke bare i Hollywood at nybakte mødre er raske med å finne tilbake til formen. I parken på St.Hanshaugen i Oslo er det samling av ti mødre, ti barn og en trener. Ute er det ruskete, kaldt høstvær. Lille Kristoffer på åtte måneder er våken og stirrer på mamma Kathrine med store, blå øyne. Hun gjør seg klar til dagens treningsøkt, mens han gurgler fornøyd i ullposen sin.

Vis mer

- Jeg har vært med siden i vår, og synes treningen både er hard, sosial og morsom. Dessuten er det kjempedeilig at treningen er utendørs slik at vi begge får masse frisk luft, sier Kathrine Jűrgensen til DinSide Helse.

MiniBootCamp er spesialdesignet trening for nybakte mødre: Timene kombinerer styrke, utholdenhet og bevegelighet.

- Treningen er hard og med øvelser som hjelper mødrene å få tilbake fasongen etter svangerskapet. Vi legger spesielt vekt på stabiliserende øvelser for mage, rygg og bekken, og trening som forebygger rygg og nakkesmerter, sier personlig trener Trine Kihl.

Tidligere fikk kvinner vite at straks de ble gravide måtte treningen legges på hylla. I dag sier legene noe annet.

Stål i ben og armer
Etter å ha løpt opp og ned bakker med barnevognen, blir et par benker gode hjelpemidler for "dips" og armhevinger. Mødrene blir pushet av treneren til å ta flere enn de egentlig greier.

Se video:


- Jeg var litt skeptisk i begynnelsen, men dette er definitivt ingen husmortrim med dilleøvelser. Jeg føler jeg har min egne personlige trener, sier Kathrine.
Hun får støtte av trebarnsmoren Karianne Jensen som er på plass med lille Sara (tre måneder.)

- Jeg blir glad av å trene, og dette er en fantastisk kombinasjon av å gå tur, trene styrke og være sosial. Dessuten er treningsformen tilpasset hver enkelts behov. Skes uker etter fødselen er man ikke i verdens beste form, men her får både de utrente og de topptrente kjørt seg. Man trenger ikke være treningsidiot for å gå her, sier hun.

Vil du få mest ut av tiden på trening? Her er treningsmetoden som får deg i form:

Øvelsene akkompagneres av litt gurgling og et og annet skrik fra de parkerte barnevognene. En av mødrene tar en rask ammepause.

Til slutt er det tid for styrke- og mageøvelser. Lille Kristoffer blir lagt på en matte og brukt som ekstravekt når mor skal ta sit ups.

- Det beste med minibootcamp er at vi kan ta med barnet på trening, siden det er vanskelig å få barnevakt midt på dagen. Her møter jeg andre mødre i samme situasjon, og verdifulle erfaringer om mammarollen blir utvekslet, sier Jensen.

Kommer du deg ikke på trening? Disse øvelsene kan du gjøre når som helst og hvor som helst.