Det er lett å falle for fristelsen, men sjokolade er kanskje ikke så mye å bli mett av? Sjokolade gir heller ingen vitaminer eller mineraler. Foto: Per Ervland Foto: DinSide
Det er lett å falle for fristelsen, men sjokolade er kanskje ikke så mye å bli mett av? Sjokolade gir heller ingen vitaminer eller mineraler. Foto: Per Ervland Foto: DinSideVis mer

Småspiser du deg feit?

Et mellommåltid er kanskje ikke så stort som du tror… Så mye kan du unne deg.

«Jeg har en følelse av at kaloriforståelsen blant folk flest er relativt dårlig.»


Spiser du tre-fire hovedmåltider om dagen, er det lurt å fylle på med et par mindre måltider innimellom.

- Det vil kunne hindre at du blir skrubbsulten til middag og spiser mye mer enn nødvendig. Mellommåltidene kan også hjelpe deg til å holde blodsukkeret stabilt, forklarer Unni Vada Coldevin, fagkonsulent i Grete Roede AS.

Les også: Bli slank med håndflatemetoden

En voksen mann har et dagsbehov på rundt 2800 kilokalorier (kcal), mens det tilsvarende for en voksen kvinne er rundt 2200. Hvor mange kalorier et mellommåltid skal inneholde, bør bestemmes av hvor stort energibehov hver enkelt har, men du får et sunt og godt mellommåltid på 100-300 kcal.

Men hvor mye mat tilsvarer det egentlig? Mange av oss har slett ikke oversikten.

Se bildeserie: Så mye kan du spise

Pass opp for muffins

- Jeg har en følelse av at kaloriforståelsen blant folk flest er relativt dårlig. De fleste vet nok ikke hvor stort energibehov de selv har, og da kan det være vanskelig å forstå kalorimengde i mat, mener Coldevin.


Du trenger nødvendigvis ikke se det på matvaren at den er kaloririk, og det er mange skjulte kaloribomber. Visste du for eksempel at en muffins kan inneholde mellom 400 og 600 kcal? Det er faktisk ¼ av energibehovet til en voksen dame på 70 kg!

Går kaloriregnskapet ditt i balanse? Ta testen her

- En sjokolademuffins gir omtrent like mange kalorier som et fruktfat med en banan, en appelsin, en liten klase druer, et eple, en kiwi og et par ringer med ananas. Dette gir ikke bare mer å kose seg med, men også masse vitaminer, mineraler og antioksidanter, påpeker Coldevin.

Slik får du oversikten

Cathrine Borchsenius i DinKost understreker at det ikke er likegyldig hvor du får kaloriene fra.

Det er lett å falle for fristelsen, men sjokolade er kanskje ikke så mye å bli mett av? Sjokolade gir heller ingen vitaminer eller mineraler. Foto: Per Ervland Foto: DinSide Vis mer


- Det bør være mye fiber og helst litt proteiner i mellommåltidet. Fiber gir en jevn og god blodsukkerstigning, mens proteiner metter godt, forklarer Borchsenius.

Les også: Slank uten kur og trening

Mat med høy glykemisk indeks som, som boller, baguetter, ciabatta og søtsaker bør du derimot være forsiktig med ifølge ernæringsfysiologen. Slik mat vil føre til at blodsukkeret ditt stiger kraftig, for så å gå nokså raskt ned igjen. Det vil gjøre deg ukonsentrert og føre til at du raskt får lyst på mat igjen, og gjerne noe som er søtt.

De fleste matvarene er deklarert med blant annet kilokalorier per 100 gram. Coldevin mener vi kan få bedre kaloriforståelse ved å bruke litt tid på å lese og sammenligne varedeklarasjon på de ulike matvarene.

- Du vil raskt oppdage at matvarer innenfor samme kategori kan variere mye, og her kan det være mange kalorier å spare, påpeker Coldevin.

Se bildeserie: Så mye kan du spise

Mer om vekt og kosthold