<b>NÅ KAN DU SLIPPE Å LETE:</b> Philips har utviklet et nytt system som skal gjøre det lettere for deg å treffe rett på i dagligvarebutikken. Det gjør det imidlertid også lettere for butikken å pepre deg med reklame ... Foto: ALL OVER PRESS/KRISTIN SØRDAL
NÅ KAN DU SLIPPE Å LETE: Philips har utviklet et nytt system som skal gjøre det lettere for deg å treffe rett på i dagligvarebutikken. Det gjør det imidlertid også lettere for butikken å pepre deg med reklame ... Foto: ALL OVER PRESS/KRISTIN SØRDALVis mer

Smartere mathandel

Snart trenger du ikke bruke tid på å lete etter varer i butikken. Smarttelefonen viser vei!

Det finnes etterhvert flere løsninger for deg som ikke har tid eller lyst til å gjøre dagligvarehandelen selv:

For et par år siden lanserte den internasjonale dagligvarekjeden Tesco virtuelle butikkhyller på T-banen i Sør-Korea. Det som i utgangspunktet var et prøveprosjekt, viste seg å bli en gedigen suksess som ble utvidet og videreført. Rimi har også testet ut noe liknende her hjemme, men foreløpig uten å ta dette videre.

Mer tilgjengelig er løsninger der du kan bestille matposer eller matkasser levert på døra, fiks ferdig handlet med varer tilpasset medfølgende oppskrifter.

Vil hjelpe deg med å lokalisere varene

Nå har Philips lansert en pilot på et system som skal hjelpe kundene med å finne varene i butikken. Systemet er en kombinasjon av butikkens LED-lys og en app som kundene må laste ned til smarttelefonen.

Ikke bare vil det nye systemet kunne vise vei til varene du skal ha, men det kan også gi den en oppskrift og handleliste deretter - OG vise vei til varene.

Systemet fungerer ved at LED-lysene i butikken snakker med appen via lyspulser som øyet ikke kan se.

Du kan se en skisse av hvordan dette fungerer her:

Vis mer


Systemet er også tenkt å kunne sende deg informasjon om kampanjeprodukter som du passerer i butikken.

For eksempel dersom du passerer et produkt som det er "tre for to"-kampanje på, på din vei mot melkedisken eller et annet sted i butikken.

Dette betyr imidlertid også at dine bevegelser inne i butikken overvåkes.

- Spennende

DinSides lesere har tidligere vist interesse for virtuelle butikker som lar deg gjøre unna handlingen fra T-banen - og får varene levert hjem til deg. Dette var i alle fall resultatene etter en avstemning i artikkelen om Tescos virtuelle butikker.

Også dagligvarebransjen synes Philips nye system virker spennende.

- Det er alltid spennende med nye muligheter, og vi har sett på ulike løsninger for at kunden skal orientere seg i butikk på en effektiv måte. Vår erfaring er at per i dag finnes det ikke gode tekniske løsninger som fungerer og som er gjennomførbare i våre 530 butikker. Vi tror at i den nærmeste fremtid vil det fortsatt være det beste å ha butikker hvor det er enkelt å finne frem varene, og som legger til rette for rask handel, sier Mette Fossum Beyer, direktør kommunikasjon og samfunnskontakt i REMA 1000, til DinSide.

Vi har tidligere også testet Philips Hue, et samarbeide mellom Philips og Apple, som inkluderer lysstyring fra smarttelefon

Under uttesting

Den nye handleappen er for øyeblikket under uttesting.

Et av argumentene for forhandlerne, er selvsagt muligheten til målrettet reklame mot konsumenten (det er deg) når han eller hun (du) er mest mottakelig. Fra et forbrukersynspunkt er dette selvsagt ikke nødvendigvis en fordel. Heller ikke det faktum at dine bevegelser i butikken kan overvåkes.

Ut i fra det som vi kan se av informasjonen om dette nye systemet, er det imidlertid ikke først og fremst deg med fiks ferdig handleliste de retter seg mot. Det er kanskje heller deg som går på butikken og ikke aner hva du skal ha. Taster du inn én ingrediens, får du forslag om hvilke retter den kan brukes i - og hvor du skal gå videre i butikken for å finne nettopp dette.

Hva skal du ha til middag? Les vår ferske test av ferdigmiddager: Her er det kjempeforskjell!