Vis mer

Smarte barn tjener best

Gode karakterer på barneskolen har en klar sammenheng med intelligens og lønn som voksen, viser en amerikansk undersøkelse.

Kan en lesetest i fjerde klasse forklare hvem som lykkes best senere i livet? Det mener amerikanske forskere som har sett på sammenhengen mellom intelligens og gode skoleresultater i barndommen.

Les også: Høy intelligens kan motvirke demens

Forskerne fra flere amerikanske universiteter gjennomførte en IQ-test på 219 personer i 40-årene. Deretter sammenliknet de resultatene med oppgaver som de samme personene hadde gjennomført på barneskolen over 30 år tidligere.

41 prosent av IQ-forskjellene kunne forklares med variasjonen på skoleprøvene. Dette er ifølge forskerne en svært sterk sammenheng.

Høyere utdanning og lønn
- Intelligens er som regel en svært stabil egenskap, sier forskningsleder Ruth Spinks ved Universitetet i Iowa til magasinet LiveScience.

IQ-testene viste også en positiv sammenheng mellom intelligens og utdanningsnivå og lønn som voksen. Men denne koblingen var ikke like tydelig som forholdet mellom IQ og skoleprøver.

Pen og smart, eller bare dum og deilig? Et pent utseende hjelper også på eksamen:

Vil hjelpe alle
Dersom de amerikanske forskerne har rett, vil svake skoleresultater opprettholdes gjennom hele oppveksten og i voksenlivet. Det er en utfordring som norske skolepolitikere har tatt på alvor.

- Det er for store forskjeller i den kompetansen elever og studenter erverver seg i utdanningssystemet, og dermed også i de mulighetene de senere får på arbeidsmarkedet og i samfunnslivet, skriver forfatterne av stortingsmeldingen "..og ingen sto igjen" som ble publisert i desember 2006.

I følge Kunnskapsdepartementet som står bak stortingsmelding 16, er det viktig at skolesystemet ikke skal videreføre og forsterke sosiale forskjeller. Og kunnskapsminister Øystein Djupedal innrømmer at det offentlige skolevesenet har et stort ansvar.

- Når manglende læringsutvikling i barne- og ungdomsalderen utelukker mange fra å delta i kunnskapssamfunnet, er det systemet som feiler. Dette rammer særlig barn og unge som ikke har foreldre med mulighet til å kompensere for svakheter i utdanningssystemet, skriver Djupedal i stortingsmeldingen som ble debattert i Stortinget denne uken.