Slutter med SMS-spam

Avsenderne av SMS-reklame nekter for at de driver ulovlig, men sier det ikke frister til gjentakelse.

Etter over to uker med gjentatte forsøk har DinSide fått tak i avsenderne av en SMS-reklame som er klaget inn til Forbrukerombudet.

Mobile Marketing AS står bak reklamen, som er sendt ut med brandnavnet Absolute Interactive.

Lover at databasene er lovlige


Daglig leder og administrerende direktør for Mobile Marketing, Arne Fjeld, kan fortelle at utsendelsen av SMS-reklamen er gjort i et kundeforhold med DirektMedia, som på forhånd hadde blitt kontaktet av Mobildeal for å gjøre en reklamekampanje for dem.

Deretter ble SMS-reklamen sendt ut til 250.000 mottakere som stod oppført på samtykkedatabasene til Mobile Marketing.

Etter at SMS-reklamen ble klaget til Forbrukerombudet kan Fjeld forsikre forbrukerne om at de ikke kommer til å engasjere seg i mobilreklame igjen.

- Vi driver egentlig stort sett med e-postreklame. Dette er første gang vi har med SMS-reklame å gjøre, sier han.

Men han påpeker til DinSide at deres samtykkedatabaser er helt lovlige, og at all dokumentasjon skal ligge klart på bordet til Forbrukerombudet innen 8. august, som avtalt.

- Grunnen til at vi ba om usettelse på fristen er at vi er ute i ferie i hele juli, sier han.

- Glemmer at de har samtykket


Mobile Marketing, som har samtykkedatabaser med rundt 700.000 registrerte i Norge, er store på e-postmarkedet og har tidligere drevet kampanjer for Disney, Kaupting og Ving.

- DirektMedia ønsket en samtykkedatabase med telefonnummere som ikke var helt oppbrukt. Siden vi ikke har drevet med SMS-reklame tidligere anså vi våre databaser som lite brukt, sier Fjeld.

Og han tror at de som har klaget til Forbrukerombudet rett og slett har glemt at de har samtykket til å motta slike tilbud fra Absolute Interactive.

Han kan fortelle at selskapet har tatt kontakt med alle som har klaget SMSen inn til Forbrukerombudet, og har kunnet gi dem en logg som viser når og hvordan de har havnet i deres samtykkedatabase.

- Vi har en logg over alle som har samtykket til å ligge i våre databaser som går helt tilbake til 2000, sier Fjeld.

DinSide fortsetter å se nærmere på SMS-reklame. Følg saken neste uke.