Bruk Facebook og Twitter til mer enn å bare sosialisere. Bruk dem til å kutte røyken!  Foto: Colourbox.com
Bruk Facebook og Twitter til mer enn å bare sosialisere. Bruk dem til å kutte røyken! Foto: Colourbox.comVis mer

Slutter å røyke på Facebook

- Det virker motiverende og man føler seg ikke så alene, sier en av tilhengerne.

- Jeg har forsøkt å slutte 800 ganger, innrømmer Justin Randolph på en Facebook-side som er opprettet av New York City Department of Public Health, for å hjelpe folk til å slutte å røyke.

Han retter en stor takk til alle de andre i samme gruppe som har støttet ham.

For det kan se ut som det er dette som har gjort susen for Randolph, ifølge CNN, som ikke har tatt seg en røyk på en måned – noe som er ny personlig rekord. 28-åringen har røykt siden han sluttet på videregående skole.

Les også: 81 grunner til å stumpe røyken

Fra røykekuttgrupper til et hav av muligheter

- Jeg liker å lese om erfaringene til andre som har klart å stumpe røyken. Det er veldig motiverende. Når man slutter føler man seg veldig alene, men det gjør man ikke her, sier Randolph.

Før var det bare et lite utvalg av tilsvarende tilbud til folk som ville kutte røyken, som røykesluttgrupper og kurs, men nå finnes det et hav av muligheter der røykere kan få «moralsk støtte», som internettsider, Facebook-grupper og Twitter-sider.

Med den nye teknologien kan røykere bruke røykekuttverktøy når som helst og hvor som helst, og det gir dem også mulighet til å dele informasjon, videoer og personlige historier med andre i samme situasjon.

Les også: I Norge finnes også røykekuttprogram på nett

Her hjemme er Helsedirektoratet også positive til utviklingen, selv om det ikke helt ennå ligger noen planer i å bruke sosiale medier på denne måten.

Har vært til vurdering

- I forbindelse med utarbeidelse av nye ungdomsnettsider, som blant annet vil inneholde et interaktivt røyke- og snussluttprogram, har bruk av sosiale medier vært oppe til vurdering. Per dags dato er det ingen konkrete planer om å opprette røykesluttgrupper på for eksempel Facebook og Twitter, men det er noe vi vil vurdere fortløpende etter hvert som det kommer mer forskning på effekten av denne typen intervensjoner, sier Henriette Øien, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, til DinSide Helse.

- Dersom det viser seg at bruk av sosiale medier som Facebook og Twitter hjelper folk til å slutte å røyke, er vi positive til å bruke denne typen kanaler for å nå dem som trenger hjelp til å stumpe røyken, legger hun til.

Hvorfor virker det?

Et år etter at Facebooksiden NYC Quits Smoking/I Quit Because ble opprettet, har siden nå over 5 000 tilhengere. Og Qwitter, som er en tjeneste på Twitter til personer som vil slutte å røyke, har også en rekke følgere.

Men hvorfor fungerer dette som et effektivt røykekuttmiddel?

- Sosiale medier kan fungere som et motstykke til det sosiale elementet som gjør det vanskelig å slutte å røyke. Røykere har for vane å samle seg i røykeområder, og de utsettes daglig for spørsmål som: «Vil du være med å ta en sigg?». Det kan være vanskelig å ta steget ut av det sosiale nettverket, og det er her den digitale verden kan hjelpe, ifølge CNN.

I tillegg tilbyr mange av de digitale tjenestene en rekke verktøy som kan bidra til røykekutt, som alt fra videoer til kalkulatorer som viser hvor mye penger som går opp i røyk, samt forum, chatterom og eksperttips.

Derfor er du avhengig av røyk

Lite forskning

Selv om det er blitt mer og mer populært å bruke sosiale medier til å slutte å røyke, er det foreløpig lite forskning som er gjort på dette området, og man vet ennå ikke hvor effektivt det virkelig er. Noen eksperter er til og med litt skeptiske.

- Disse web-baserte røykekuttprogrammene er omtrent like gode som alt annet der ute. Og programmene vil ikke nødvendigvis kunne hjelpe alle, sier professor Cameron D. Norman, ved University of Toronto, som legger til at det ofte er en kombinasjon av teknikker som vil bidra til røykekutt.

Les også: Røykere bør heller snuse

Likevel har studier antydet at elektroniske medier kan være effektive røykekuttmidler, siden e-mails, SMS-er og individuell oppfølging kan motivere røykere til å slutte. I tillegg er det lettere å nå ut til flere gjennom slike verktøy.

- Jeg har fått så mye støtte og motivasjon bare av å lese meldingene til andre som har klart å stumpe røyken, uansett hvor i verden de befinner seg. Dette ville ikke være mulig uten verktøy som Facebook, Twitter og røykekuttsider på internett, avslutter Randolph.

Kan dette få deg til å kutte røyken?

Effektiv røykesluttjeneste i Norge

Helsedirektoratet opplever selv suksess med røykeslutttjenesten Slutta.no. Ifølge Øien foreligger det god dokumentasjon på at interaktive, nettbaserte røykesluttprogram har effekt, særlig siden de når mange brukere, og har 24-timers tilgjengelighet.

- Og i tillegg har de appell til yngre brukere, og programmene personliggjøres gjennom skreddersøm, altså at responsene avhenger av hva brukeren svarer, sier Øien.

De nye ungdomsnettsidene som Øien viser til over, vil foreligge over nyttår.

Har du noen erfaringer med røykekutt gjennom sosiale medier? Fortell oss i debattforumet!