Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Slutt på sukkersjokk

Ni av ti barn får i seg for mye sukker. Slik lærer du barna sunne vaner:

Før var godteri og søtsaker forbeholdt helgene. Men så har barna begynt å tøye strikken lenger, og nå er det mange som får i seg mengdevis med søt og usunn mat, hver eneste dag.

Helse- og sosialdirektoratet meldte nylig at nærmere 90 prosent av barn og unge får i seg mer sukker enn anbefalingene til helsemyndighetene.

Hos en gjennomsnittlig 9-åring kommer 2/3 av tilsatt sukker fra de store sukkerkildene som brus, saft, sukker og godteri. Hos 13-åringene kommer over 70 prosent fra de samme kildene.

Inntaket av tilsatt sukker bør begrenses til maks 10 prosent av det totale energiinntaket.

Husk at du også spiser usynlig sukker

Men selv om strikken er tøyd langt, så er det aldri for sent å gå tilbake. Og da er det opp til de voksne å være bevisste og fremstå som gode rollemodeller.

En vanesak
- Det er lurt at voksne er bevisste i sine valg, og velger sunn fremfor usunn mat. Står det sjokoladepålegg på frokostbordet vil barna nesten garantert ha det i stedet for andre sunne påleggsvarianter. Og blir de tilbudt både vann og saft skal de nesten alltid ha saft, sier ernæringsekspert Jeanette Roede til Mozon.no.

Hun minner om at vi arver mange vaner hjemmefra.

- Drikker du selv mye brus og spiser godterier ofte, vil det sannsynligvis være et mønster som barnet ditt tar med seg, selv om barnet ikke får godterier. Barn er oppmerksomme og får med seg mer enn man tror. Og hvorfor skal reglene være annerledes for barn enn for voksne?

Roede presiserer at ikke alle er ”søtmonser” - behovet for søtsaker er i stor grad en vanesak.

- Små barn kan vennes til at ikke alt må smake søtt. De trenger for eksempel ikke å introduseres til søtsaker og sukker før de oppdager det selv.

Er du avhengig av sukker? Ta testen her

Barn som spiser for mye søte matvarer kan fortrenge inntaket av annen næringsrik mat, og resultatet kan være at barnet ikke får i seg nok av viktige næringsstoffer, ifølge Roede.

Ned med sukkerinntaket
Vil du redusere sukkerinntaket både for deg selv og for barna dine? Her er tipsene:

- Innfør lørdagsgodtet igjen.

- Ikke ha godterier og snacks i huset hvis ikke du eller barna klarer å la være å spise det.

- Godteri bør ligge godt gjemt slik at du ikke ser det hver gang du åpner skapet.

- Unngå småspising av godterier og snacks mellom måltidene – spis i så fall en grønnsak eller en frukt. Er du sulten kan du spise en brødskive eller annen ordentlig mat.

- Stift igjen åpne godteposer og spar på dem. Man småspiser lettere av åpne poser.

- Putt litt frukt og korn i yoghurten (kornblanding uten sukker), så gir yoghurten mer næring og økt metthet.

- Drikk vann eller melk til måltidene, og saft og brus til spesielle anledninger.

Og husk at det er lettere å ha kontroll på små barn. Utfordringen blir verre med større barn, som ofte kjøper søtsaker etter skoletid.

- Hva med å lage et lite måltid som står klart når barna kommer hjem fra skolen? Barn trenger å spise regelmessig, og hvis ikke måltidene blir lagt til rette for dem, tyr de til andre metoder. Det er lurt å forhindre at barna blir for sultne. Send gjerne med dem to matpakker, sier Roede.

Hun anbefaler også å ha sunn mat som kornblanding, yoghurt og supper stående lett tilgjengelig når barna kommer hjem. Og når det gjelder drikke, er det vann som gjelder. Kjøp noen stilige drikkeflasker, så kanskje barnet ditt synes det blir ”kult” å drikke vann?

Her er sukkertoppen!