Slutt for Gule Sider-katalogen

Fra 2012 er det slutt for Gule Sider.

Den siste Gule Sider-katalogen vil bli utgitt i første kvartal 2012. Deretter er det jevnt slutt for den gule mursteinskatalogen. I stedet satses det på digitale løsninger - og den lokale papirkatalogen Ditt Distrikt.

Ifølge en undersøkelse fra 2008, ønsket seks av ti å ikke få tilsendt verken Telefonkatalogen, Gule Sider eller Ditt Distrikt. Fem millioner kataloger havner rett i søpla, sier Sverre Stakkestad i Naturvernforbundet i artikkelen Telefonkatalogene havner i søpla.

– Så vidt vi vet er vi den første Gule Sider-aktøren i verden som avvikler papirkatalogen og satser på Gule Sider som en hel-digital tjeneste, sier administrerende direktør i Eniro Norge, Morten Algøy, i en pressemelding.

Det ringes en million samtaler fra telefonkioskene hvert år. Dette er en kraftig nedgang fra 19,3 millioner samtaler i 2003. Les mer om betalingstelefoner og de røde telefonkioskene i denne artikkelen.

Ditt Distrikt vil bestå

Den lokale katalogen Ditt Distrikt vil imidlertid fremdeles bestå.

– Ditt Distrikt er en lokalkatalog som er godt likt og mer brukt enn Gule Sider. Vi opplever at markedet for lokale papirprodukter er sterkere, sier Unni Strømstad, markeds- og kommunikasjonssjef i Eniro Norge til DinSide.

Ditt Distrikt distribueres til alle husstander i landet som ikke har klistrelappen "ønsker ikke uadressert reklame" på postkassen.

– Dette gjelder for 404 av 430 norske kommuner. Vi distribuerer ikke Ditt Distrikt i 26 norske kommuner fordi det foreløpig ikke har lønnet seg forretningsøkonomisk, forteller Strømstad til DinSide.

Her kan du se hvordan du kan reservere deg mot uadressert reklame.

Nummersøk

Hvordan leter du deg frem til nummer- og adresseom firma? (Avsluttet)
Nummeropplysningstjenester på nett(51%) 347
Internett-søk/Google-søk(21%) 144
Nummeropplysnings-app(11%) 74
Gule Sider-katalogen(9%) 59
Ditt Distrikt-katalogen(4%) 29
Ringer nummeropplysningstjenester(2%) 12
Annet(1%) 10
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Hvordan søker du etter nummeropplysninger for firma? Fortell oss hva du gjør, ved å krysse av i avstemmingsobjektet til høyre.

Satser digitalt

Eniro Norge satser på digitale løsninger, og vil lansere en ny iPad-løsning før jul.

– Mobil og nettbrett vil ta over mye av nettbruken. Det er dette vi nå posisjonerer oss for. Vi arbeider ut fra prinsippet "mobile first" og har store forventninger til hvordan vår iPad-løsning vil bli mottatt når vi lanserer den rett før jul, sier Morten Algøy.

Ifølge Algøy har Gulesider.no per i dag 1,3 millioner ukentlige brukere. Gule Sider-applikasjonen for iPhone og Android har blitt lastet ned 420.000 ganger i Norge, og Eniro Norge har stor tro på at den økende trenden i bruken av digitale søk, vil fortsette.

– Når vi fra nyttår avvikler Gule Sider-katalogen på papir samtidig som vi lanserer Gule Sider for iPad er det både en avslutning på en del av norsk mediehistorie, men også et uttrykk for en samfunnsutvikling. Dette oppsummerer også Eniros strategiske mål om å være et ledende nordisk søkeselskap i digitale kanaler, sier Algøy.

Den nye applikasjonen for iPad vil bli en gratistjeneste.

– Det er helt gratis, og det vil bli en spennende ny måte å presentere Gule Sider på. Det er en helt ny tjeneste som er tilpasset den brukersituasjonen som man er i når man bruker iPad, forteller kommunikasjonssjef Strømstad til DinSide.

Anno 1882

Den første profesjonsinndelte yrkeslisten stod på trykk i Telefonkatalogen i 1882, og forble en fast del av Telefonkatalogen. Fra 1984 ble den trykket på gult papir, og merkevaren Gule Sider ble tatt i bruk i 1988. Telefonkatalogen ble lagt ned i januar 2010, mens siste Gule Sider-katalogen gis ut i første kvartal 2012.

– Gule Sider har blitt distribuert til over en million norske husstander via Posten. Her har man også hatt mulighet til å merke posten med "ønsker ikke uadressert reklame", hvis man ikke ønsker katalogen, sier kommunikasjonssjef Unni Strømstad i Eniro Norge til DinSide.