DET ER MULIG: Du kan kvitte deg med tobakken i løpet av 10 dager, ifølge Lommelegen.no. Foto: Colourbox.com
DET ER MULIG: Du kan kvitte deg med tobakken i løpet av 10 dager, ifølge Lommelegen.no. Foto: Colourbox.comVis mer

Slutt å røyke på 10 dager

Lei av å være nikotinslave? Her er opplegget for deg.

At tobakkrøyk er helsefarlig, er hevet over enhver tvil. Strengere røykelov har etter hvert også gjort det nokså tungvint å være røyker i Norge.

Les også: Er du en festrøyker?

Det er ikke alltid lett å kutte ut sigarettene hvis du først er nikotinavhengig, men det er absolutt mulig.

Les også: Røykestopp uten kilohopp

Dette opplegget er laget for Lommelegen.no av sykepleieren Anna Stella Kyed.

Her får du en trinnvis veiledning til hvordan du kvitter deg med tobakken - på bare 10 dager.

Les også:
Farligst å røyke tidlig på dagen
Røykevaksine snart på markedet
Light er like skadelig

Dag 1: Motiver deg

Første dag bør være en fredag, slik at første røykfrie dag blir mandag. Skriv ned grunnene til at DU vil slutte å røyke.

Legg denne et sted som er tilgjengelig, for eksempel i lommeboka. Ha den i beredskap for «svake øyeblikk».

Du bør lage din egen røykelogg. For hver sigarett skriver du ned hvorfor du røykte den. Skriv også hvor godt den smakte, fra 1-5.

Les også: Den perfekte tiden for røykeslutt

Spørsmål 1:

Har du prøvd å stumpe røyken? (Avsluttet)
Ja, men uten suksess så langt - prøver igjen i år(45%) 242
Ja, og jeg lykkes med det også(30%) 162
Ja, men uten suksess - nå har jeg gitt opp(16%) 88
Nei, og kommer ikke til å forsøke heller(9%) 48
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Dag 2: Bryt vanen

I dag skal du begynne å røyke med motsatt hånd. Nå bryter du vanen og blir bevisst hver eneste røyk.

På samme måten kan du bruke lighter i stedet for fyrstikker eller omvendt.

Begynn å røyke sigaretter med mindre nikotin. Vent 15 minutter etter måltidet før du røyker, og gå fra spisebordet før du tenner sigaretten.

Les også: Derfor blir du rolig av røyk

Dag 3: Dropp røyken når du kan

Nå skal du begynne å følge loggen du har laget. Der du ser at du lettest kan la være å røyke, skal du gjøre nettopp det.

Fra og med i dag får du ikke røyke 15 minutter før og etter måltidene og kaffepausene.

Les også: 8 av 10 angrer på røyken

Dag 4: Bytt til annet merke

Nå skal du begynne å fylle ut røykelogg 2. Du skal registrere hvor mange trekk du tar av hver sigarett. Dessuten skal du skifte til et annet merke.

Fra nå av skal du ikke røyke på kjøkkenet eller i stuen. Du skal ikke røyke de første 15 minuttene etter at du har stått opp eller de siste 15 minuttene før du legger deg.

Derfor legger røykesluttere på seg

Dag 5: Fokuser på røyken

Flytt røyken fra pekefinger til langefinger. Mens du røyker skal du ikke gjøre andre ting samtidig.

Fra i dag skal du ikke røyke 30 minutter før eller etter alle kaffepauser og måltider. Du skal heller ikke røyke i 30 minutter etter at du har stått opp og før du legger deg.

Les også: Røyken forkorter livet med 10 år

Dag 6: Gjør røyken brysom

Gå over til et enda mildere merke.

Du får bare røyke ute og helst alene. Gjør det du kan for at det å røyke blir brysomt.

Les også: Derfor blir du rolig av røyk

Dag 7: Ta færre drag

Nå er det kun de mildeste sigarettene som skal røykes. Du skal ta færre drag av røyken og hvor mye bestemmer du før du tenner den.

Fra i dag skal du ikke røyke 45 minutter før eller etter alle kaffepauser og måltider. Du skal heller ikke røyke i 45 minutter etter at du har stått opp, og ikke i de siste 45 minutter før du legger deg.

Les også: Skrekkbilder: Dette er et filmtriks

Spørsmål 2:

Tror du det er mulig å stumpe røyken på 10 dager? (Avsluttet)
Ja, og det skal jeg prøve(38%) 157
Nei(30%) 123
Usikker(21%) 86
Ja, men vil ikke prøve det selv(11%) 43
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Dag 8: Legg planer

Nå skal du skifte fra langefinger til lillefinger når du røyker.

Du bør begynne å planlegge livet de neste ukene slik at du ikke får tid til å kjede deg. Planlegg feiring av din første røykfrie dag.

Les også: Bare lukten av røyk er skadelig

Dag 9: Ta fram sparegrisen

Sett fram et spareglass. Her putter du alle pengene som ellers ville gått opp i røyk.

Regn ut her: Så mye koster røykingen deg!

Dag 10: Si at du har sluttet

Fortell alle rundt deg at du er røykfri fra og med i morgen. Fortell også at du kan trenge litt oppmuntring.

Du tar din siste røyk før du legger deg. Samtidig kaster du det du har i huset av røyk.

Gratulerer!

Denne artikkelen har tidligere vært publisert på DinSide Helse, men vi har valgt å trekke den frem igjen til interesse for nye lesere.