MASSE: Noen Facebook-konkurranser er svindel, noen bryter reglene mens andre bare gir inntrykk av krav som ikke eksisterer.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
MASSE: Noen Facebook-konkurranser er svindel, noen bryter reglene mens andre bare gir inntrykk av krav som ikke eksisterer. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Slutt å dele Facebook-konkurranser

For det er faktisk ikke lov å be folk om å like eller dele innlegg for å vinne.

"Kjetil inviterte deg til Contests sitt arrangement Vinn en Apple Macbook Air". Høres dette ut som et kjent Facebook-varsel?

Eller hva med venner som liker et bilde fordi det gjør at de kan vinne en iPad? Eller enda bedre: Har du sett de som deler konkurranser fordi det skal øke sjansen for å vinne? Altså en blind tro på at det å få flere lodd i hatten gjør det lettere å trekke vinnerloddet?

Derfor må du være svært skeptisk til Facebook-annonser!

Det aller meste av dette er bare tull fra ende til annen, uten at det stanser tusenvis av nordmenn fra å gå fem på hver eneste dag. Og er det ikke ren svindel eller misforståelser, er det uansett ikke tillatt.

FINURLIG: Her har Restplass sin konkurranse lurt en av våre Facebook-venner. Men restplass er innenfor reglene: De ber deg like innlegget, men sier ikke at dette er et krav. De ber deg dele innlegget med vennene dine så sjansen øker for at "en av dere vinner", men sier ikke at det øker dine vinnersjanser. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


For her har du et faktum mange ikke er klar over: Det er brudd på reglene å arrangere konkurranser som ber deg dele eller like et innlegg, eller bare like en side. Det sørger Facebooks strenge reglement for.

"Disse enkle reglene brytes systematisk av en stor mengde norske bedrifter" skriver Jørgen Brunborg-Næss på selskapet Synlighet sin blogg.

Dette er ulovlig

DinSide har tidligere forklart reglene for Facebook-brukere. Men det finnes egne regler for Facebook-sider, som for eksempel den DinSide har. Og konkurranser har fått sitt eget avsnitt.

Irriterende i feeden? Myndighetene mener Facebook-annonser kan være ulovlig spam

REN SVINDEL: Mange Facebook-konkurranser er ren svindel, ofte med premier som kostbare Apple-produkter. Å dele et bilde på denne måten skal aldri være nok til å vinne noe som helst. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Her er hva Facebook sier er lov og ikke når det gjelder konkurranser:

  • Alle konkurranser må enten foregå utenfor Facebook, eller inne i en Facebook-applikasjon eller egen fane på Facebook-siden (en "canvas page"). Du kan altså markedsføre en konkurranse gjennom Facebook, men ikke avholde den der, om du ikke har på plass en egen konkurranseapp.
  • Du kan be brukere like Facebook-siden for å få tilgang til konkurransen, men å bare like en side skal aldri være nok til å delta. Med andre ord kan man skrive "Konkurransen er bare tilgjengelig for våre følgere", men ikke "Lik siden vår, så trekker vi en vinner blant våre følgere".
  • Du kan heller ikke be brukere om å gjøre andre standard Facebook-handlinger for å delta i konkurransen. Altså kan man ikke skrive "Del denne posten for å delta", men man kan skrive "Del denne posten for å få vennene dine til å delta".

  • Du kan ikke bruke Facebooks likefunksjon for å stemme på noe som helst. For eksempel kan man ikke kåre en vinner basert på hvem som har fått flest liker fra andre brukere, men igjen: Man kan selvfølgelig oppfordre til det.
  • Du kan aldri gi noen beskjed om at de har vunnet gjennom Facebook. Dette må for eksempel skje via e-post.

Slik misforstår folk

Som de fleste av oss dermed vil observere, bryter mange Facebook-konkurranser disse reglene, og ingen rene Facebook-konkurranser ala "lik dette for å vinne" er lovlige ifølge nettjenestens egne instrukser. Selskapet Synlighet er ikke den eneste som mener disse reglene brytes over en lav sko. Sosiale medier-ekspert Hans-Petter Nygård-Hansen advarer også om at mange norske selskaper kjører konkurranser som er stikk i strid med Facebook-reglene.

"Ingen form for konkurranse, premiering, kåring eller noe som helst som kan minne om en konkurranse, er lov å kjøre direkte på veggen" skriver han på sin blogg.

Slik avslører du skjult reklame på internett – Nettavisen.no kalles versting

MISFORSTÅR: Her spør Spar om folk kjenner noen som vil ha ett års gratis bleieforbruk, og viser til en konkurranse som foregår utenfor Facebook. Helt lov, men mange misforstår, og deler og liker innlegget. Dette innlegget har enormt mange flere liker enn andre Spar-innlegg, og mange gjør det fordi de tror de har noe å vinne på det. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Et ferskt eksempel kommer fra en bilbutikk i Bodø, som Autofil.no omtalte tidligere i år. "Hvis vi får 1.000.000 følgere på Bjerka Bil avd. Bodø, gir vi bort denne Audi A6-en til en tilfeldig vinner blant våre følgere!" skrev de på Facebook.

– Ingenting er umulig på Facebook! sa en entusiastisk Daniel Rise ved butikken til Autofil.no, men der tok han skammelig feil.

Konkurransen var et soleklart brudd på reglene, og ble raskt fjernet.

Et problem som blir større etterhvert som selskaper blir flinkere til å overholde reglene, er at folk rett og slett misforstår. For eksempel har Restplass hatt en helt lovlig konkurranse hvor de oppfordrer deg til å like et innlegg, uten å kreve det, og hvor de sier at man bør dele innlegget med vennene dine slik at sjansen øker for at "en av dere vinner", uten å love at dine vinnersjanser øker. Spar er et annet eksempel, hvor 1.714 personer likte og 422 delte et innlegg om å få gratis bleier, selv om konkurransen foregikk utenfor Facebook, helt i tråd med reglene.

Ingen andre enn selskapene vant noe på å at folk deler disse konkurransene. Spar ble selvfølgelig storfornøyde med at 1.714 folk trykket tommel opp, men det spørs om vennene til disse 1.714 folkene ble like glade.

Nei, dette "trikset" avslører ikke hvem som er dine Facebook-stalkere – her er sannheten bak myten

SÅNN, JA: Boots Apotek er blant de som tilsynelatende holder seg innen Facebooks regler, ved blant annet å avholde konkurransen i en egen app. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Hold deg unna

Å delta i konkurranser som foregår på Facebook er helt greit, så lenge de som avholder konkurransene holder seg innenfor reglene og du stoler på avsender. Og om det fortsatt er uklart: Det er absolutt ingen poeng i å hverken like eller dele konkurranseinnlegg, om selskapet holder seg innenfor reglene.

Irriterer du deg over folk som deler konkurranser på Facebook?

(Avsluttet)
Ja! (83%) 3532
En gang i blant(10%) 414
Nei(7%) 306
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Og gjør de ikke det, bør du holde deg unna. Fordi:

  • Facebook advarer i vilkårene sine at de kan legge ned en side som bryter reglene – uten varsel, når som helst. Og da er du i alle fall sikker på å aldri vinne noe som helst.
  • De fleste seriøse selskaper ønsker å holde seg innenfor reglene, så ser du en konkurranse som bryter disse, er det også langt større sjanse for at de ikke er til å stole på.

  • Selv om det ikke nødvendigvis dreier seg om ren svindel, og du ikke lider noe økonomisk tap ved å gi en tommel opp der og en deling her, irriterer det vennene dine. Det fører dessuten til spredning av et fenomen som i mange tilfeller dreier seg om svindel, og får deg til å fremstå som lettlurt.
Det er en grunn til at reglene er der, og det er blant annet for å skåne brukere mot irriterende og potensielt skadelig innhold. En tommel opp eller deling skal faktisk bety at det er noe du finner interessant, og ikke noe du gjør for egen vinning.

Og et lite tips til: Om noen vil gi deg gratis produkter uten noen som helst utgift for deg, bør du spørre deg selv hvorfor. Klarer du ikke å finne et godt svar på det spørsmålet, og det vil du i 99,99 prosent av tilfellene ikke gjøre, er det trolig digre ugler et sted i mosen.

Vil du være med på å stanse unødvendig spredning av reklame på Facebook, kan du gjerne dele denne artikkelen. Men du vinner ingenting annet enn et ryddigere nettsamfunn.

Bli Facebook-eksperten i gjengen – her finner du alle våre beste Facebook-tips!