Sette vekkerklokken på slumrefunksjon og sove fem minutter ekstra? Du kan gjøre deg selv en deilig bjørnetjeneste ... Foto: Cory Voglesonger, Creative Com
Sette vekkerklokken på slumrefunksjon og sove fem minutter ekstra? Du kan gjøre deg selv en deilig bjørnetjeneste ... Foto: Cory Voglesonger, Creative ComVis mer

Slumring gjør deg trøttere

Deilig, deilig, men ...

Ifølge psykolog og søvnekspert Thomas Tegenmark ved svenske WeMind, blir du ikke mer opplagt av å slumre deg gjennom morgenen med slumrefunksjonen på vekkerklokka. Tvert imot kan det ifølge eksperten forverre eventuelle søvnproblemer. Dette skriver svenske Aftonbladet.

- Søvnen blir avbrutt og oppdelt. Det blir også vanskeligere å sovne neste natt, sier Tegenmark til Aftonbladet.

Tegenmark er spesialist på søvnproblemer, og slumring på morgenkvisten skal altså ifølge eksperten være spesielt uheldig for de som allerede har et søvnproblem. For dersom man har søvnproblemer, er det spesielt viktig at søvnrytmen følger faste tider. Og benytter man seg av den fristende slumrefunksjonen på vekkerklokken, ødelegger man ifølge Tegenmark de faste rutinene, og dette kan igjen forverre søvnproblemene, skriver Aftonbladet.

Flere kvinner med søvnvansker

Ifølge nasjonalt kompetansesenter for søvn- og søvnproblemer, Haukeland Universitetssykehus, lider 10-15 prosent av den norske befolkningen av alvorlige og langvarige søvnproblemer. Eldre synes å ha mer problemer enn yngre, og det synes som om flere kvinner enn menn har søvnproblemer.

Derfor sover du dårlig

Det er mange årsaker til søvnproblemer, men den vanligste enkeltårsak er depresjon, ifølge en artikkel av professor dr.med. Bjørn Bjorvatn ved Haukeland. Andre grunner kan være stoffskiftelidelse (høyt eller lavt stoffskifte), hjerte- eller lungesykdom, periodiske beinbevegelser under søvn, narkolepsi, nattlig kløe, nattlig vannlating eller smerter.

Dette kan du gjøre:

Sovemedisiner anses som siste utvei. Ifølge Reidun Ursin, professor ved Fysiologisk institutt, Universitet i Bergen, og forfatter av lærebok om søvnfysiologi og søvnsykdommer, finnes det andre råd å prøve før man går til medisinering. Her er hennes råd for god søvnhygiene, som formidlet til magasinet Helsenytt for alle.

15 tips for god søvn

  • Sov nok til å føle deg uthvilt, men ikke mer.
  • Stå opp omtrent til samme tid hver dag.
  • Få litt mosjon hver dag, men ikke rett før du skal sove.
  • Unngå kaffe, te og coladrikker i fire timer før sengetid.
  • Ikke gå sulten til sengs.
  • Ikke bruk alkohol som sovemiddel.
  • Sørg for mørke og ro i soverommet.
  • Ha en passelig temperatur i soverommet.
  • Gå ut av sengen og gjør noe annet en stund hvis du ikke får sove.
  • Ikke ta med deg problemer til sengs.
Sov bedre med støy