Vis mer

Sliter du også med å forstå dette?

Dette er rett og slett for komplisert, ifølge forskere.

Retningslinjer for fysisk aktivitet er altfor forvirrende.

Det kan øke risikoen for at personer med hjertesykdom ikke blir oppdaget, ifølge en ny studie ved University of Bath.

Les også: Ikke nok med 30 minutter trim

Vanskelig å skille «aktiv» fra «lat»

Om livsstilen din blir vurdert som «aktiv» eller «inaktiv» avhenger av hvilket land du bor i og hvilke retningslinjer legen din følger, mener forskerne.

Mange land anbefaler et minimumsnivå av fysisk aktivitet til befolkningen. For eksempel råder Helsedirektoratet i Norge oss til å trene minst 30 minutter hver dag i gjennomsnitt.

Flere av disse anbefalingene er imidlertid forvirrende, og det kan være vanskelig for helsepersonell å vurdere om en person får nok mosjon eller ikke.

Resultatene fra den britiske studien viser at 9 av 10 menn kan falle både i kategorien «aktiv» eller «stillesittende». Det kommer helt an på hvilke retningslinjer som følges.

Les også: Sju minutter i uka er nok

Motsigende retningslinjer

- Retningslinjer skal hjelpe befolkningen og ansatte i helsesektoren å vite hvor mye aktivitet som må til for å opprettholde en god helse. Rådene ser imidlertid ut til å variere mye, uttaler forsker Dylan Thompson i en pressemelding fra universitetet.

I Storbritannia rådes voksne til å bruke minst 30 minutter på moderat fysisk aktivitet hver dag, i perioder på 10 minutter eller mer, fem ganger i uka.

I USA derimot, anbefales en samlet mengde moderat mosjon på i gjennomsnitt 60 minutter hver dag. Her inkluderes alle aktiviteter – selv om de varer i mindre enn 10 minutter.

- Hvis du tar et par totimers spaserturer i helga, i tillegg til litt aktivitet i ukedagene, vil du dermed oppfylle de amerikanske retningslinjene. I Storbritannia må du imidlertid gjøre mer for å møte minimumsanbefalingene, sier Thompson.

Sju treningsmyter som gjør vondt verre

Øker faren for hjertesyke

- For lite fysisk aktivitet øker risikoen for hjertesykdommer, som høyt blodtrykk og kolesterol. Det viktig at helsepersonell klarer å identifisere personer som trenger å bevege seg mer, slik at de kan gi dem riktig veiledning og støtte.

Forskerne håper at den nye studien vil bidra til mer konsekvente måter å måle fysisk aktivitet på.

- På lang sikt trenger vi bedre måter å vise eksakt hvor mye fysisk aktivitet som trengs for å opprettholde en god helse. I dag har vi en «én størrelse passer alle»-tilnærming. «Størrelsen» varierer imidlertid noe enormt, avslutter Thompson.

PRISTEST: Her trener du billigst