Sliter du med søthunger?

Flere lesere lurer på hvordan de kan vinne kampen mot søtsuget. Les svarene fra dagens nettmøte med Gunn Helene Arsky.

Hei,

Klarer å holde meg borte fra sukker, søtsaker og sjokolade en stund.
Men når jeg får plutselig får lyst på det igjen, så ender jeg opp med å spise masse søtsaker. Og alt på en gang. Klarer ikke spare det. Er et noe jeg kan gjøre for å bedre min selvkontroll der? Og bare smake litt på det, i stedet for å overspise på snop?

Og har du noen tips hvordan kontrollere seg og ikke spise noe søtt, når det blir satt på bordet foran deg. Og andre folk spiser chip, snop, sjokolade? Eller når du f.eks skal se en film så hører det alltid med litt snop. Hvordan komme ut av disse vanene?

Lurer lettbrus kroppen til å tro at den får i seg sukker og gjør dette sånn at man lettere får lyst på mer sukker i form av søtsaker?

Og hva slags "snacks" anbefaler du istedet for søtsaker? Vet at enkelte anbefaler nøtter, men det er masse fett og kalorier i det. Og er det du anbefaler lett å få kjøpt ferdig i butikk.

Hei!

Det kan jo være mange årsaker til at du overspiser på sjokolade og søtsaker - men et hovedpunkt her er (ganske enkelt :-)) : Tilgjengelighet! Om du, når du handler inn godterier, bare kjøper en skikkelig dyr og fantastisk deilig liten sjokoladekreasjon, ja, så er det en himmelsk og intens opplevelse - men også alt du har. Det samme gjelder med andre godterier. Ikke velg økonomiposer/pakker, velg lite, men godt. Jeg er for å kose seg, men sats på kvalitet fremfor kvantitet!

Et annet tips når du er i sosiale sammenhenger, er å være forberedt. Spis på forhånd, så er du mindre sulten. Lavt blodsukker er dumt når du skal bort, da er det lett å spise for mye, og feil. Prøv også å se for deg hva du komemr til å møte av fristelser, og se for deg at du greier å stå imot, og likevel kose deg. Høres banalt ut, men er virkningsfullt!

Et godt råd på kinoen er å velge litt sunenre søtt/godt, slik som en pose blandede nøtter og tørket frukt, eller en popcorn. Den første varianten gir deg mye sunt men også noe energi, den andre varianten er magrere. men ikke gå for king size! Vi spiser gjerne til det er tomt uansett, så velg en liten porsjon. En lettbrus eller en sukkerfri tyggis kan også knekke søtsuget.

Håper du fikser dette - for det er fullt mulig å ta kontrollen!
Hilsen Gunn Helene

Les mer om Arsky her: - Prøv to sukkerfrie uker

Nettmøtet er nå avsluttet.

Dessertsulten

Innsendt av monica
15.04.2008 12:18
Hvorfor har jeg så lysst på sukker rett etter middag? Jeg er jo mett.
Hei!

Om du tenker på begrepet dessert - så skjønner du nok at det er ganske menneskelig å ville ha noe søtt til slutt. De færreste folkeslag i verden serverer noe søtt før selve måltidet! Om du er glad i å avrunde med noe søtt, prøv en liten fruktyoghurt (gjerne lett), eller litt kuttet frukt med nøtter og rosiner over. Det er ingen uheldige sider ved dette :-)

Hilsen Gunn Helene

Stoffskifte-kaloriforbruk

Innsendt av Laiming
14.04.2008 12:11
Hei,

Jeg er opptatt av trening og sunt kosthold, men jeg har lavt stoffskifte (siden jeg var 16, er 23 nå). Jeg er medisinert, men vet likevel at enkelte symptomer forsvinner aldri. Jeg forbrenner antakeligvis mindre enn en "frisk" person, vet du hvor mye det kan dreie seg om? Hvor mye forbrenner vanligvis en kvinne på 23 år (1,68 cm, 62 kg) pr dag? Må man få henvisning fra almennlege for å få kontakt med en ernæringsspesialist?
Hei!

Jeg brukte energikalkulatoren som er gratis på www.dinkost.no, der jeg jobber, og den beregner ditt energiforbruk på en rolig dag til 2091 kcal. Det er nok svært individuelt hvor mye det betyr å ha nedsatt stoffskifte, så jeg kan ikke anslå noe for det. Men om du har stabil vekt over tid, betyr det at du er i energibalanse (det du spiser, er like mye som det du forbruker).

Det få frittstående ernæringsfysiologer man kan henvende seg til, de fleste er i arbeid på sykehus, og da må du via fastlegen. Det er fullt mulig å bestille konsultasjon hos oss på DinKost, vi har to kliniske ernæringsfysiologer som tar konsultasjoner her på kontoret i Oslo, eller via telefon. D
Lykke til!

Hilsen Gunn Helene

Karbohydrater

Innsendt av Mose
14.04.2008 13:25
Hva kan man spise f.eks til frokost og middag når det er så mye fokus på at man skal holde seg borte fra karbohydrater: brød, poteter, pasta ris osv.?
Hei!

Om du er glad i brød, så kan du godt spise brød til frokost. Det viktige er hva slags du velger. Se på brødskalaen på posen i butikken, og velg helst det med alle fire rutene fylt - det er ekstra grovt. Så kan de lysere variantene være til ferie og fest. Det samme med poteter: Det er mengden som er viktigst. Velg gode, smakfulle sorter og kok dem nennsomt. Ta en eller to, ikke tre eller fire. Det er nok. Et triks nå som det går mot sommer: Kokte, kalde poteter i potetsalat har mindre tilgjengelig karbohydrat og mer fiber enn varme, kokte poteter! En kjemisk reaksjon skjer i nedkjølingen. Det er en smart løsning som tilfredsstiller potetbehovet og som likevel ikke gir så masse karbohydrater.

Og så er det smart å styre mest mulig unna verstingene: Pølsebrød, hamburgerbrød og frityrstekte poteter/posepotetstappe/chips.

Hilsen Gunn Helene

Fotball og saft

Innsendt av bentesa
14.04.2008 13:29
Jeg lurer på om det er riktig at barn som f.eks. trener fotball en til to ganger i uka bør få i seg sukker, f.eks. gjennom saft? Min mann og jeg er veldig uenige når det gjelder dette spørsmålet.
Hei!

Jeg svarte på dette i sted - og nei, saft og sukker trenger barn ikke, uansett fotball eller ei. :-) Se svar i annet spørsmål!

Hilsen Gunn Helene

Kunstig søtningsmiddel

Innsendt av Steinar S
14.04.2008 14:40
Hei!

Jeg har hørt at kunstig søtningsmiddel fra f.eks Pepsi Max lurer bukspyttkjertelen til å produsere insulin på lik linje med sukker, og dermed kan føre til diabetes 2.
Stemmer dette? Og er brus med sukker bedre for kroppen enn sukkerfri.
Og hvordan er sukkerfri brus egnet for barn?
Hei!

Nei, dette med insulin stemmer ikke! Heldigvis. Jo mer brus du drikker, jo viktigere er det å velge lett- det er mye større risiko for diabetes og overvekt ved høyt sukker- og energiinntak, enn å skulle få helseffekter av søtstoffene. Drikker du en brus i året, spiller det ikke noen rolle hva slags det er.

Barn under tre år skal ikke ha sukkerfrie produkter. Eldre barn kan like lett få hull i tennene eller syreskader av sukkerfri saft/brus som sukret saft/brus, så dette bør begrenses.

Hilsen Gunn Helene

Bulimi?

Innsendt av tonje
14.04.2008 14:42
Hei. Jeg er en jente på 17 år som har opplevd en del i løpet av tenårene. Har ikke så veldig lyst til å utdype det, men da jeg var 14-15 gikk jeg på en Nutrilett-kur i 2 uker. Der drakk jeg pulver drikke til hvert måltid, og spiste litt frukt. Jeg gikk ned 3 kilo, men gikk fort opp igjen, nesten dobbelt. Jeg lurer på om det kan være skadelig i etttertid? Kan det ha ødelagt forbrenningen min? hilsen bekymret
Hei!

Det som skjedde, var at du tapte en del vann og fett, samt litt muskelvev - og senket forbrenningen ned til sparebluss i ukene på diett. I etterkant la du på deg vannet igjen, samt mer fett, fordi vanlig mat ble "bedre" lagret nå som forbrenningen var på sparing. Dette er ikke skadelig når du gjør det en eller to eller tre ganger - men kan være svært uheldig om du gjør det ofte. Hver gang man bytter ut muskelvev med fett, senkes forbrenningen ytterligere, fordi muskler forbrenner mer kalorier enn fett. Men siden dette var bare en gang, og dertil noen år siden, er det svært lite sannsynlig at din forbrenning skulle ha noen varige mén. Heldigvis!

Hilsen Gunn Helene

Loppebitt

Innsendt av KW
14.04.2008 20:42
Hei har et barn som muligens har fått loppebitt. er d noe vi kan gjøre for å forhindre det? og når det nu har skjedd kan kan vi gjøre for å forhindre kløe og irritasjon? Hilsen KW
Hei!

Jeg har ingen kostholdstips som passer for loppebitt, dessverre. Kanskje du kan høre på apoteket?

Hilsen Gunn Helene

Medisinsk cannabisolje

Innsendt av Grete Svendsen
15.04.2008 01:59
Hei, ifølge den nye dokumentaren "Run from the cure" så anbefales det å spise en liten teskje med cannabis olje hver dag. Dette skal visstnok ha gode egenskaper mot mange sykdommer inkludert kreft.

Har du noen informasjon om dette er fordi imunforsvaret blir styrket?
Vil du anbefale dette?

mvh
Grete
Hei Grethe,

Jeg må innrømme at dette programmet har jeg ikke sett. Det er imidlertid fullstendig tillatt å presse olje av cannabisfrø, eller hampfrø, som det også kalles - dersom noen skulle tro noe annet!

Hampfrø inneholder både gammalinolensyre (GLA), linolen- og linolsyre. Dette er tre fettsyrer som er viktig for produksjon av eikosanoider, stoffer i kroppen som har mange ulike oppgaver: De regulerer elastisiteten i blodårer til hjerte, hjerne og netthinnen, styrer immunreaksjoner og fremmer restitusjon i muskler. GLA er spesielt kjent for å lindre premenstruelle plager.

Det er sannsynligvis via disse fettsyrene at hampoljen utøver sin virkning, uten at jeg konkret har sett noe på dette og kreft.

Hilsen Gunn Helene

Blandingprodukter

Innsendt av sarah
15.04.2008 06:25
Hei Gunn!
Jeg har nylig lest at man bør holde seg unna blandingskjøtt produkter pga økt fare for kreft. Jeg fikk inntrykk at det var ikke pga rødt kjøtt, men også pga salt, nitrater osv som brukes i slik produkter. Så dette betyr at kylling pølser og blandet fisk produkter er farlig også? Jeg har byttet til kyllingpølser og trodde at det var mye bedre, men kanskje ikke?

Takk for svaret!
Mvh Sarah.
Hei Sarah!

Kyllingpølser er bedre enn vanlige pølser - men kyllingpølser er ikke et bedre valg enn en ren kyllingfilet! Du må med andre ord tenke på hva du velger bort i steden for den maten du spiser. Oppmalt kjøtt tilsatt salt og andre stoffer er mindre helsegunstig enn rene fileter. Det samme gjelder for fisk. Rødt kjøtt, selv rent, er mer uheldig for helsen av flere grunner, slik som fettsyresammensetningen, stekemutagener og så videre.

Men om du spiser en kyllingpølse i ny og ne, er det helt i orden!

Hilsen Gunn Helene

Lettbrus

Innsendt av Monica
15.04.2008 07:41
Jente, 40 år, noe overvektig. Trener hver dag, men kan ikke styre unna sukker dessverre. Drikker også 1 liter pepsi max hver dag. Ellers vanlig kosthold. Har nå fått påvist forhøyede verdier av urinsyre. Legen mente det ikke var noe å henge seg opp i, men jeg er litt urolig. Har lest det har med kosthold å gjøre når man får dette. Skal jeg ta dette alvorlig? Hilsen Monica.
Hei!
Dersom legen ikke mener det er noe å henge seg opp i, så er det mest sannsynlig ikke det heller! Urinsyregikt er ikke behagelig, og opphopning av urinsyre kan blant annet føre til podagra, spesielt i storetåens rotledd. Kosten spiller i stor grad inn. Så her er noen råd dersom du vil unngå å spise mye puriner (de stoffene som kan gi mye urinsyre i kroppen):

Drikk nok vann - det renser urinsyre ut via nyrene. Drikk minst to liter, gjerne mer, daglig.
Begrens alkoholinntaket - all alkohol bremser urinsyreutskillelsen i nyrene. Øl inneholder i tillegg puriner, så ikke drikk øl.
Spis mindre syredannende mat - velg frukt, bær og grønnsaker (også syrlige appelsiner og grapefrukt) - disse matvarene gjør blodet mindre surt. Det betyr også å spise mindre rødt kjøtt og svært fet mat - dette øker syrenivået.
Tren med oksygen - hard trening uten nok oksygen (anaerob trening) danner melkesyre i musklene. Dette blokkerer for utskillelse av urinsyre. Tren heller aerobt!

Lykke til!
Hilsen Gunn Helene

Rådvill

Innsendt av Sofa sliter
15.04.2008 11:02
Ok, så skal det sikkert komme fra meg, men jeg har ekstremt store problemer med å finne frem motivasjonen til å leve så veldig sunt. Jeg tenker at så lenge jeg spiser rene, gode råvarer, lager så mye som mulig av maten selv, og spiser når jeg er sulten så skal det gå greit. Samtidig er det en ny "ikke spis" hver eneste uke. Og selv om jeg over hodet ikke er bælfeit, og godt innenfor mormalen på BMI-skalen, er jeg ikke akkurat *kremt* slank. Har du noen råd til en som er glad i mat, HATER alt som lukter slanking og ikke-spis-dette?
Hei!

Det aller beste rådet er å ikke gjøre noe. Er du ikke motivert, så vil du høyst sannsynlig bryte ut av et slanke- eller livsstilsopplegg, uansett type. Og da kommer nederlagsfølelsen og opplevelsen av å ikke fikse det "alle" andre får til. Så kos deg med sofaen, inntil du finner motivasjon! Det er for din egen skyld du eventuelt gjør endringer, så du må finne ut hva som ville være nok til å motivere deg til VARIGE endringer. For det er det som teller, ikke raske løsninger.

Men du kan gjøre dette, uten å føle at du har meldt deg på til noe slitsomt:
1) Spis dobbelt så mye grønnsaker, frukt og bær hver dag! Det har uendelig mange positive sider, slik som å gjøre deg mettere, friskere, lettere, får bedre fordøyelse, du får mer overskudd og kroppen får stoffer som hjelper deg i kampen mot både ytre sykdom og livsstilssykdommer
2) Vær i bevegelse minst 30 minutter hver dag! trenger ikke være noe som krever spesielle klær eller noe, men gjør noe som får deg litt svett og anpusten.

Lykke til!
Hilsen Gunn Helene

Søthunger

Innsendt av Christian
15.04.2008 11:31
Hei har et par spørsmål til deg.

Klarer å holde meg borte fra sukker, søtsaker og sjokolade en stund.
Men når jeg får plutselig får lyst på det igjen, så ender jeg opp med å spise masse søtsaker. Og alt på en gang. Klarer ikke spare det. Er et noe jeg kan gjøre for å bedre min selvkontroll der? Og bare smake litt på det, i stedet for å overspise på snop?

Og har du noen tips hvordan kontrollere seg og ikke spise noe søtt, når det blir satt på bordet foran deg. Og andre folk spiser chip, snop, sjokolade? Eller når du f.eks skal se en film så hører det alltid med litt snop. Hvordan komme ut av disse vanene?

Lurer lettbrus kroppen til å tro at den får i seg sukker og gjør dette sånn at man lettere får lyst på mer sukker i form av søtsaker?

Og hva slags "snacks" anbefaler du istedet for søtsaker? Vet at enkelte anbefaler nøtter, men det er masse fett og kalorier i det. Og er det du anbefaler lett å få kjøpt ferdig i butikken eller må det kuttet opp og tilberedes?
Hei!

Det kan jo være mange årsaker til at du overspiser på sjokolade og søtsaker - men et hovedpunkt her er (ganske enkelt :-)) : Tilgjengelighet! Om du, når du handler inn godterier, bare kjøper en skikkelig dyr og fantastisk deilig liten sjokoladekreasjon, ja, så er det en himmelsk og intens opplevelse - men også alt du har. Det samme gjelder med andre godterier. Ikke velg økonomiposer/pakker, velg lite, men godt. Jeg er for å kose seg, men sats på kvalitet fremfor kvantitet!

Et annet tips når du er i sosiale sammenhenger, er å være forberedt. Spis på forhånd, så er du mindre sulten. Lavt blodsukker er dumt når du skal bort, da er det lett å spise for mye, og feil. Prøv også å se for deg hva du komemr til å møte av fristelser, og se for deg at du greier å stå imot, og likevel kose deg. Høres banalt ut, men er virkningsfullt!

Et godt råd på kinoen er å velge litt sunenre søtt/godt, slik som en pose blandede nøtter og tørket frukt, eller en popcorn. Den første varianten gir deg mye sunt men også noe energi, den andre varianten er magrere. men ikke gå for king size! Vi spiser gjerne til det er tomt uansett, så velg en liten porsjon. En lettbrus eller en sukkerfri tyggis kan også knekke søtsuget.

Håper du fikser dette - for det er fullt mulig å ta kontrollen!
Hilsen Gunn Helene

Vektnedgang

Innsendt av Chris
15.04.2008 11:59
Hvor mange kalorier bør man innta daglig hvis man vil ned i vekt.
Veier 75 kilo og er 168 høy. (tung benbygning og muskuløs kropp)
Trener 6 ganger i uken.
Hei!

Det er vanlig å kutte energiinntaket med 500 kcal per dag for å gå ned i vekt i passe tempo (0,5-1 kg per uke). Det betyr at du må vite hva ditt normale energiinntak er, og så trekke fra 500 kcal. Hvis du trener mye, så har du naturlig et høyere energibehov enn en som ikke trener mye. Et forslag som kan hjelpe i starten, er å fylle middagstallerkenen med 1/3 kjøtt/fisk, 1/3 med pasta/ris/potet og 1/3 med grønnsaker uten fett. Et annet tips er å begrense inntaket av kaloriholdig drikke som juice, shaker etc.

Hilsen Gunn Helene

Karbo og protein

Innsendt av Christina
15.04.2008 12:00
Hvor mye karbohydrater og hvor mye protein er det gunstig for en kvinne å få i seg daglig? Fortell gjerne også litt om hva som er gunstig mat før og etter trening.
Hei!

Karbohydratinntaket i gram er vanskelig å anslå, fordi det varierer svært med hvor fysisk aktiv du er. Et minsteinntak på 100-125 gram er ansett som nødvendig for å opprettholde normal fysisk aktivitet, men sinntaket generelt er oppunder 300 gram. En annen måte å se det på, er at karbohydratinntaket skal være 50-60% av den daglige energien din. Proteininntaket skal ligge rundt 10-20 prosent av energiinntaket, eller også ca 0,8 gram per kilo kroppsvekt per dag. veier du 60 kilo, trenger du altså 48 gram høykvalitetsprotein hver dag. Dette får vi mer enn nok av i Norge, vi ligger rundt 1,2 gram per kg per dag.

Angående kost og trening, så er spørsmålet ditt ganske omfattende! Jeg får nøye meg med noen stikkord her:

Før: Lad opp. Fyll glykogenlagrene ved å spise karbphydratrikt to-tre timer før trening. Drikk vann inntil start.
Under: Trener du mer enn 30 minutter, bør du drikke vann i små slurker. Mer enn en time: Gjerne sportsdrikk, om intensiteten faller. Trener du i to-tre timer eller mer: Spis noen raske karbohydrater, slik som bolle eller banan.
Etter: Gi tilbake det du har brukt opp: væske, protein og karbohydrater. God alt-i-ett-kombinasjon: Sjokolademelk!

Hilsen Gunn Helene

Sport og sukker

Innsendt av bentesa
15.04.2008 12:24
Trenger et barn som spiller fotball 1-2 ganger sukker, f.eks. saft, pga aktivitetsnivået?
Hei!

Nei, sukker og saft er det ingen som har behov for! Kroppen kan lage det den trenger fra andre karbohydrater. Så for barn som trener, vil jeg anbefale grove brød, fullkornspasta, brun ris etc i god tid før trening, og så for eksempel bananer underveis i langvarige treningsøkter. Fruktjuice blandet med vann kan også være fin energidrikk, men som med brus og saft, er det uheldig for tennene.

Hilsen Gunn Helene

Motivasjon

Innsendt av Hilde
15.04.2008 12:26
Hei. Jeg er ei jente på 33 år. Begynte å trene før jul og har prøvd å variere kosten litt, men klarer ikke helt å kutte ut sukker. Hva kan jeg spise isteden når jeg får lyst på sukker. Og hvordan er det med nøtter? Er det "greit" å spise det?Hilsen Hilde
Hei Hilde!

Jeg syns ikke du er nødt til å være helt asketisk og kutte ut alt sukker - det er rom for litt sukker i kosten, bare det ikke tar overhånd. Og det er velg gjerne ikke rent sukker du får lyst på, men en sjokolade eller en is? Mitt råd går på mengde og kvalitet: For eksempel iskrem. velg en dyr og luksuriøs variant, og unn deg en kule. Smaken er himmelsk, tilfredsstillelsen likeså, og du får ikke for mye sukker i deg.

Nøtter (uten salt) er en fin mellomsnacks, men svært kaloririk, selv om det er den sunne typen fett. Så om du til sammen spiser en liten neve hver dag, er det greit, men helst ikke mer. Jeg fant på en fin snacksskål som ble svært populær blant noen venninner: Babygulrøtter, valnøtter og litt rosiner i skjønn blanding. Enkelt å lage, og sunt og godt å mumse på!

Hilsen Gunn Helene

Hvorfor er det så vanskelig?

Innsendt av Truls
15.04.2008 12:26
Hei,

Jeg lurer litt på hvorfor mange synes det er så vanskelig å slanke seg, og å holde vekta. Jeg har selv noen (10-15) kilo for mye etter noen travle år med småbarn og er nå på vei ned og det går strålende. Mitt inntrykk er at mange krever resultater for fort. Man begynner gjerne i januar og vil være som en 20-åring i mai.

Jeg gjør noen små endringer, først og fremst på mengde av middagsmat, og tar tiden til hjelp. Målet er å gå ned ca 1-1,5 kg i mnd og foreløpig funker det. Mitt tips vil ihvertfall være at man ikke skal slanke seg fortere enn den tiden man brukte på å legge på seg..
Hei!

Det er et svært godt råd å ta tiden til hjelp! Quick fix-løsninger løser ikke noe, for du lærer ikke noe om sunn livsstil av å spise pulver eller barer. Men et annet moment er at du er mann :-). Menn har generelt lettere for å å ned i vekt enn kvinner, det har med hormonene, muskelmassen og fettplassering på kroppen å gjøre. Urettferdig, men sant. Men lykke til på vei nedover - og så med å holde vekten, når du når dit du vil!

Hilsen Gunn Helene

Astma?

Innsendt av jeriko
15.04.2008 12:50
Hei
Jeg har i det siste året merket at jeg mister pusten..liksom
det er gjerne når jeg sykler, løper opp en bakke at jeg ikke greier å puste ordentlig, selv om jeg ikke føler meg sliten, jeg føler jeg kan sette av sted, bortsett fra at pusten gjør at jeg hyperventilerer..
Lurer på om jeg har utviklet astma i grafisk bransje.. Eller kan det være andre ting. Jeg trener ganske mye, men som sakt så stanser pusten meg ofte, hva kan det være?
Hei!

Kortpustethet kan ha flere årsaker, så jeg foreslår en tur til legen for å utrede og finne en passende behandling!

Hilsen Gunn Helene

Slankekrig

Innsendt av Evig slanker
15.04.2008 12:52
Jeg prøver så godt jeg kan å gå ned i vekt: Trener flere ganger i uken, sykler til og fra skolen, bruker kollektivtrafikk så lite som mulig til sykkelens fordel, og spiser ganske lite. Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?! Jeg lever på havre, salat og tunfisk, for det meste. Spiser veldig lite kjøtt. Så hvorfor går jeg ikke ned i vekt? Går det an å spise FOR lite?
Hei!

Ja, det går an å spise for lite, slik at kroppen niholder på all energi som kommer inn, og lagrer alt av ekstra energi. Mitt forslag er at du (dersom du skal ned i vekt, jeg vet jo ikke hva du veier!) rister litt opp i systemet et par dager, enten ved å trene mye mer, spise mye mindre, eller også spise en del mer. Bare to-tre dager, for å si fra til systemet at her skjer det noe. Det kan være alt som skal til!

Hilsen Gunn Helene