Foto: Kristina Picard
Foto: Kristina PicardVis mer

Slipp overraskelser på regningen

Slik sperrer du mobiltelefonen for dyre innholdstjenester.

Jeg har en tante som er psykisk utviklingshemmet i ganske stor grad, men hun klarer fint å bruke sin egen telefon. Hun blir lurt gang på gang av disse idiotiske jamba-nedlastningene, og siden hun har kontankort, blir dette tømt med en gang. Vi har prøvd å forklare henne at det bare er lureri, men hun går stadig i de samme fellene, skriver en DinSide-leser.

Min datter gikk fem på da hun bestilte noe. For godt gjemt var informasjonen om at hun dermed bandt seg til å motta reklame-sms og bli tappet jevnt og trutt for omtrent 50 kr uken, skriver en annen DinSide-leser.

Disse reaksjonene kom da DinSide tok opp problemet med innholdstjenester som raskt blir en stor post på mobilregningen:
Så lett tok de 50 kroner

Men hos flere mobiloperatører kan du faktisk sperre mot uønsket bruk av mobilen slik at du unngår overraskende mobilutgifter. Dette kan være et godt tips til foreldre som har utstyrt barna sine med mobiltelefon, eller til de som synes det er vanskelig å orientere seg i hva tjenestene faktisk koster.

KALKULATOR: Hvilket mobilabonnement passer for deg?

Slik gjør du:

Kontakt din leverandør av mobilabonnement og hør hvilke løsninger de har for dette. Hos aktørene Telenor, NetCom og Tele2 finnes det ulike løsninger, og de fleste er gratis.

Telenor Mobil:
Telenor Mobil tilbyr sperringer, men noen av tjenestene koster penger. Vil du hindre enkelte typer inngående og/eller utgående samtaler, kan du velge fast eller selvstyrt sperring, og det er den selvstyrte sperringen Telenor tar betalt for. Den koster 100 kroner i etblering og ytterligere 15 kroner per måned.

Sperringene til Telenor kan brukes på utågende samtaler, innkommende samtaler, bruk i utlandet, utgående internasjonale samtaler, innkommende samtaler i utlandet, og samtaler til 820- og 829-numre.

I tillegg kan du sette en beløpsgrense for innholdstjenester, og dette koster ingenting. Du kan velge å sperre fullstendig for slikt innhold, eller sette en beløpsgrense på 250, 500, eller 1.000 kroner per måned. For å bestille tjenesten ringer du kundeservice hos Telenor på 09000.

NetCom:
Når det kommer til innholdstjenester tilbyr NetCom det samme som Telenor; enten sperre all tilgang, eller sette en beløpsgrense på 250, 500, eller 1.000 kroner per måned.

NetCom kan også sikre at kunden ikke får kjøpt innholdstjenester som ikke er egnet for barn og unge dersom bruker av abonnementet er yngre enn aldersgrensen satt på innholdet. NetCom skriver på sine nettsider at de oppfordrer kunden til å ta kontakt med NetCom kundesenter og registrere navn og alder på bruker, dersom dette er en annen person enn eier, slik at alderskontrollen fungerer.

Tele2:
Tele2 tilbyr også muligheter for sperring mot mms og mot innholdstjenester. Dette gjøres ved å ringe Tele2s kundesenter på 02000. Tele2 tilbyr per i dag fire sperremuligheter: 1) Full sperre eller sperre på beløpsgrense for innholdstjenester, 2) Full sperre på teletorgtjenester, 3) Full sperre på mms, og 4) Full sperre på GPRS.

Beløpsgrensene er på 250, 500 eller 1.000 kroner.

Tele2 har også alderskontroll for kjøp av innholdstjenester med mobiltelefonen, men for at dette skal fungere er det også her foreldre/foresatte som må registrere seg som juridisk eier, mens barnet kun er registrert som bruker av abonnementet.

Har du andre smarte triks? Tips leserne i debatten under!

Se også: Mobilsurfingen kan bli en kjempeutgift

Deler av denne artikkelen har også tidligere vært publisert på DinSide. Saken er oppdatert.