Slik velger du riktig brød

Føler du deg helt fortapt i jakta på et ekte grovbrød? Dette bør du se etter.

«Det er nesten umulig å være forbruker på brødmarkedet i dag.»


Fedon Lindberg har ikke klart å ta knekken på vår forkjærlighet for brød. Nordmenns trofaste følgesvenn har tvert imot blitt mer trendy, og i løpet av et år spiser hver av oss i snitt 47,5 kilo ferske brødvarer.

Men det er ikke ett fett hvilken type brød vi putter i handlevogna. Velger du riktig type brød, kan det nemlig forebygge alt fra forstoppelse til kreft og diabetes type 2. Og jo grovere, dess bedre, er ekspertenes råd.

Les også: Bort med brødet

Men hvordan skal vi vite hva som faktisk er sunt og grovt? Det er altfor vanskelig for forbrukerne å orientere seg i brødjungelen, mener klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius.

- Det er nesten umulig å være forbruker på brødmarkedet i dag, og det er helt klart at produsentene må gjøre det lettere for oss, sier hun til DinSide Helse.

Borchsenius har imidlertid tre tips som kan guide deg gjennom brødjungelen:

1. Se på brødskalaen

Vis mer


Brødskala’n er en merkeordning som innføres gradvis på brød og melblandinger. Ved hjelp av en sirkel som er helt eller delvis skravert får vi informasjon om hvor grovt brødet er. Slik tolker du merkingen:

* 1/4 av sirkelen er skravert: Brødet er fint og inneholder 0-25 prosent sammalt mel og korn.

* 2/4 av sirkelen er skravert: Brødet er halvgrovt og inneholder 25-50 prosent sammalt mel og korn.

Vis mer


* 3/4 av sirkelen er skravert: Brødet er grovt og inneholder 50-75 prosent sammalt mel og korn

* Hele sirkelen er skravert: Brødet er ekstra grovt og inneholder 75-100 prosent sammalt mel og hele korn.

- Brødskala’n er ikke den beste ordningen, men den er i alle fall et skritt i riktig retning og endelig noe som viser forbrukeren hvor grovt brødet faktisk er. Alle brød bør merkes på denne måten, mener Borchsenius.

- Og til hverdags bør du velge et brød som er minst 75 prosent grovt, råder hun.

Les også: De ti største slankebrølerne

2. Sjekk ingredienslista

Dessverre er det fortsatt mange brød som fortsatt ikke er merket med Brødskala’n. Da må vi sjekke ingredienslista for å se hva brødet inneholder og prøve å tolke grovheten ut fra det. Ingrediensene er listet opp etter synkende rekkefølge, og det som det er mest av, står dermed først.

Til hverdags bør du velge et brød som er minst 75 rposent grovt, mener Cathrine Borchsenius. Foto: Elin Fugelsnes Vis mer


- Det første på lista bør vær sammalt mel av ett eller annet slag. Sammalt mel betyr at hele kornet er brukt, også skallet som inneholder mye fiber og en del vitaminer og mineraler, forklarer Borchsenius.

I finmalt mel er det bare tre-fire prosent kostfiber, mens det i sammalt mel er rundt elleve prosent kostfiber. Derfor er det lurt å velge brød laget av sammalt mel framfor finmalt mel.

Det er også bra hvis brødet inneholder kli, som er en annen kilde til fiber. På enkelte brød står det oppgitt hvor mange gram kostfiber det inneholder. Jo høyere dette tallet er, jo bedre. Fiber kan nemlig redusere risikoen for overvekt, diabetes type 2, hjerte- og karsykdom og kreft.

Les også: Slankere med fiber

3. Farge og tyngde

Hvis brødet verken er merket med Brødskala’n eller har ingrediensliste, kan det være svært vanskelig å bedømme hvor grovt og sunt det er. Brød som du får kjøpt hos bakeren, kommer for eksempel ofte uten pose og merking. Informasjon om ingrediensene i disse brødene, finner du imidlertid ofte ved å gå inn på hjemmesiden til bakeriet eller produsenten.

Tyngde og farge på brødet kan også være en indikator på hvor grovt det er – jo tyngre og mørkere, jo bedre. Men brød som er laget av sammalt mel, kan også se nokså lyst ut, for eksempel hvis det består av mye havre, mens brød som hovedsakelig består av finmalt mel, kan se mørkt ut på grunn av tilsatt farge.

Trenger du tips til sunne og grove brød? Sjekk DinSides store brødtest som presenteres i morgen, onsdag!