Slik unngår du vinter-depresjon

Ni av ti nordmenn reagerer på mørketiden - og én av ti blir alvorlig deprimerte. Her er fem tips for å unngå vinterdepresjonen.

Trøtt og slapp i vintermørket? Da er du ikke alene.

Så mange som 400.000 nordmenn blir alvorlig deprimerte i mørketiden, og dobbelt så mange sliter med lettere symptomer på depresjon. Faktisk vil så mange som ni av ti nordmenn få en eller annen reaksjon på mørket i løpet av vinteren.

Er du vinterdeprimert? Test deg selv her:

Så hva kan du gjøre for å holde humøret oppe? Her er fem tips som kan holde vinterdepresjonen på avstand.

1) Mer lys
I de verste vintermånedene er det mørkt når du står opp, mørkt når du går til jobb eller skole, og mørkt når du kommer hjem igjen. Derfor er det viktig å sørge for litt lys i ansiktet når du får sjansen.

Ta en lang lunsjpause utendørs eller kom deg ut i helgen dersom det er sol. Eller prøv spesialtilpassede lyslamper som er laget for å motvirke vinterdepresjon. Lysterapien består av at du eksponerer øynene mot en sterk lyskilde i en periode hver dag. Solarium kan være bra for huden om vinteren, men regnes ikke som noen effektiv lysbehandling.

Les mer her: Lysterapi mot mørketid

2) For den som spiser gulrøtter...
Et kosthold som består av bacon og marsipangriser er den raskeste veien mot vinterdepresjon. Plagene i mørketiden kommer ofte som en kombinasjon av lite trening, økt appetitt og vektoppgang som gjør deg enda mer uopplagt.

Spis mye bær, frukt og grønnsaker og husk fisk et par ganger i uken. Da holder du kroppen i god stand og beskytter deg samtidig mot andre vintersykdommer som forkjølelse og influensa.

3) Ekstra energi
Dette er også tiden for å tilføre kroppen litt ekstra energi. Kosttilskudd med ginseng eller rosenrot passer godt om vinteren, i tillegg til at kroppen gjerne har bruk for litt ekstra vitaminer og omega-3 fettsyrer. Naturmiddelet johannesurt er også kjent for å ha en positiv effekt på milde depresjoner.

4) Putekrig og tredemølle
Fysisk mosjon og trening er god medisin mot depresjoner. Ikke bare holder du kroppen i god form, men lek og bevegelse utløser også massevis av deilige endorfiner som er kroppens eget lykkedop. En god latter hjelper også på endorfin-nivåene, på samme måte som vårt siste råd mot vinterdepresjon:

5) Frisk med sex
Nærhet og sex blir ofte mindre fristende under en vinterdepresjon, men kan samtidig være en del av medisinen som gjør deg friskere. Sex frigjør også store mengder endorfiner som gjør deg glad og avslappet.

Les også: Deprimert, eller bare trist?

 

Mozon.no, 04.12.2006