Slik så Marcus` annonse ut på Finn.  Foto: Faksimile: Finn.no
Slik så Marcus` annonse ut på Finn. Foto: Faksimile: Finn.noVis mer

Slik unngår du svindel

Mange nordmenn ble lurt trill rundt i fjor.

«Marcus har funnet ut at det er smart å lure nordmenn.Frode Nordseth i Finn.no »


Det siste året har vi blitt kontaktet av relativt mange forbrukere som har hatt problemer med varer eller tjenester de har kjøpt på nettet. Vi gir deg en komplett guide til hva som skjedde, og hva du bør gjøre for å ikke bli en del av svindel-statistikken.

- Vi anbefaler forbrukerne å undersøke en del før de handler, sier Ragnhild Olin Amdam, rådgiver i Forbrukerpolitisk avdeling i Forbrukerrådet.

Når forbrukerne er misfornøyd med netthandelen, er det fordi de ikke har mottatt varen de har bestilt, ifølge en undersøkelse gjennomført av Forbrukerrådet. Nest mest misfornøyd blir forbrukerne av dårlig kundeservice både før og etter handelen.

I begynnelsen av desember i fjor ble vi kontaktet av Almin Sahinovic. Han hadde kjøpt Nokia-telefon fra en privatselger på Finn.no, men telefonen dukket aldri opp. Selgeren ble sint, men lovte bot og bedring etter at DinSide kontaktet ham.

Bjørns annonse på Finn.no lurte Almin til å kjøpe mobil. Foto: Faksimile: Finn.no Vis mer


Almin anmeldte saken, men har foreløpig ikke hørt noe fra politiet, og vet ikke om pengene er tapt.

- Jeg vet ikke om jeg kommer til å handle på nett med privatpersoner fremover. Det kostet meg tross alt 3.500 kroner, sa Almin til DinSide.

Det Almin gjorde feil var å betale varen på forskudd, og ikke bruke betalingsgaranti.

Les saken: Nå har han blitt anmeldt to ganger

Les om flere uheldige forbrukere nedover i artikkelen

Les andre kunders erfaring

Forbrukerrådet har utviklet tips for en tryggere netthandel, og hvis du følger dem, slipper du kanskje å stå med skjegget i postkassa.

Først og fremst anbefaler de at du sjekker priser, service og pålitelighet.

- Før du handler bør du søke på Google etter siden for andres anbefalinger. "Nettsiden + ord", kan gjerne gi deg god indikasjon på om andre har dårlige erfaringer, sier Olin Amdam.

En iPhone til 1.000 kroner fra en privatperson er for godt til å være sant. Hvis samme telefon koster 3.000 kroner på Apples nettbutikk, bør du være skeptisk.

Det vrimler av nettbutikker - hvis du er skeptisk, let til du finner en du føler deg trygg på.

Forbruker Europas nettsider kan du sjekke nettsidens seriøsitet, hvis du har nettadressen, opprinnelsesland og organisasjonsnummer (som nettsiden plikter å opplyse om).

Tjenesten Howard gir deg blant annet informasjon om når nettbutikken ble opprettet, om den er tilknyttet en merkeordning og andre kunders erfaringer, skriver Forbrukerrådet.

Det er viktig å undersøke hvordan du kontakter selgeren. På nettsiden skal du finne informasjon om selgers navn, adresse, organisasjonsnummer og e-postadresse. Det er selvfølgelig en fordel om det finnes et telefonnummer også.

Hvis nettbutikken er utenlandsk, kan det ha betydning for rettighetene dine. Ikke ta det for gitt at det er norsk, fordi det ser sånn ut. I tilegg til at moms og toll kan bli lagt til prisen.

Privatetterforskeren John Chr. Grøttum jobber for å stoppe feikvarene som florerer på nettet. Noen uker før jul skrev vi hvordan Grøttum avslører falske varer, slik at du og jeg slipper å betale dyrt for dårlige mobiler, vesker og lignende.

I hovedsak jobber ikke Grøttum for forbrukeren, men for store selskaper som er blir plagiert. Fordi nettet er den største salgsboden for falske varer, er det Grøttums største arbeidsplass.

- I noen tilfeller har undersøkelsene våre bidratt til razziaer. En gang ble det foretatt razzia mot en fabrikk i Kina. Det viste seg at de lagde falske kokkekniver, av typen dyre designkniver. En annen gang førte undersøkelsene våre til razzia mot en fabrikk i Thailand, sa Grøttum til DinSide.

Les saken om privatetterforskeren: Han ser forskjell på feik og ekte

Hvor er du beskyttet?

Før du "drar" kortet, sjekk hvilke vilkår du har akseptert eller skal til å akseptere. Vilkårene omhandler gjerne forsinkelser, avbestillinger og retur. Hvis vilkårene i hovedsak går i nettbutikkenes favør - dropp handelen.

Hvis du handler med norske selskaper eller butikker i Norge, kan de imidlertid ikke gi deg dårligere rettigheter enn lovgivningen tillater, ifølge Forbrukerrådet. Det samme gjelder ved kjøp fra næringsdrivende i EU-/EØS-land. Utenfor disse områdene, er du ikke like beskyttet av forbrukerrettigheter. Nettopp derfor bør du sette deg inn i vilkårene.

Ved forskuddsbetaling har du svakere rettigheter hvis varen ikke blir levert, du blir svindlet eller nettbutikken går konkurs. Hvis du betaler med kredittkort eller debetkort på nett, kan du klage til banken dersom selger ikke leverer, skriver Forbrukerrådet. Dette er imidlertid ikke så lett som Forbrukerrådet vil ha det til.

Visa reklamerer med å dekke forbrukerens rettigheter hvis varen ikke blir levert, men det er kun gjennom kommersielle nettbutikker/merkebutikker. Og risikoen for svindel er høyere hvis du kjøper varer av privatpersoner på for eksempel E-bay . Når du handler med privatpersoner bør du ta alle forholdsregler, og kortselskapene vil helst at du skal bruke E-bays PayPal.

Haken med PayPal, hvis du ikke får varen, er at Visa ikke lenger har ansvaret for tryggheten din. For du følger plutselig PayPals vilkår, som ikke erstatter svindel. Så hvis PayPals sikre system viser seg å ikke fungere for den av partene betaler med kort, har ikke PayPal forbrukerrettigheter som sørger for at du får pengene tilbake.

Hvis du forsøker å få tilbake pengene dine fra banken, må du først klage til selger. Deretter må du sende brev til banken din, med kopi av brevet til selger.

Uansett: Ikke overfør pengene direkte til privatselgerens konto.

Ikke gi selgeren eller nettbutikken konto- og kortopplysninger før du har bestemt deg for å handle, for de trenger i utgangspunktet bare adressen din for registrering. Personnummeret ditt bør du også holde tett til brystet. Sjekk dessuten at nettbutikken har personvernpolicy.

Årets drøyeste svindler

Slik så Marcus` annonse ut på Finn. Foto: Faksimile: Finn.no Vis mer


Fjorårets drøyeste og kanskje smarteste svindler omtalt på DinSide, var svensk og het Marcus. Leiemarkedet i fjor sommer kunne pent beskrives som sprengt, og Marcus utnyttet det til fulle. Leieprisene var høye, og interessen for visningene var enorm.

Marcus` triks var å reklamere med flotte, billige, sentrumsnære leiligheter. "Problemet" var det at han hadde flyttet tilbake til Sverige, og helst ville ha fullt depositum før den nye leietakeren kunne få nøklene.

Det høres kanskje merkelig ut at folk gikk på bløffen, men Marcus svindlet cirka 50 nordmenn for en halv million kroner tilsammen.

- Marcus har funnet ut at det er smart å lure nordmenn. Vi har sletta noen annonser denne uken, for folk blir fremdeles lurt, sa Frode Nordseth, CFO i Finn.no, til DinSide.

Les om svindleren her: Marcus ble tatt av politiet, og nå legger han kortene på bordet

Smart på dine vegne

Greg Grindhaug bestilte verktøy for å pusse opp leiligheten sin, men verktøyet dukket ikke opp. Foto: Privat Vis mer


- Min erfaring med UPS etter den 15.08.08 har vært helt fryktelig, skrev Greg Grindhaug til DinSide i oktober for å få hjelp.

Han hadde shoppet verktøy hos Mytoolstore.com, men mottok aldri verktøyet fra fraktselskapet UPS. Allikevel måtte han betale 865 kroner i moms og 3.849,49 for varene.

Før du bekrefter kjøpet, bør du sjekke hvor mye kjøpesum, fraktkostnader, leveringstid og leveringsmåte. UPS lovte DinSide at de skulle gjøre sitt beste for å finne pakken, og deretter kunne eventuelt Grindhaug sende inn en reklamasjon.

Les saken om verktøyet: Pakken kom aldri frem

Når du mottar ordrebekreftelsen bør du lese den, og kontakte selger hvis opplysningene og/eller prisen ikke stemmer. Hvis du handler for over 200 kroner i en utenlandsk nettbutikk kan fortollingsgebyr og moms komme i tilegg.

Noen selskaper er smarte på dine vegne, og deler opp varen i flere pakker, slik at du slipper unna fortollingsgebyr og moms. Det kan du selvfølgelig ikke gjøre med en bærbar pc, men kontaktlinser kan fint deles opp i mindre pakker. Det gjør de blant annet på Shopping4net.com.

Sjekk ut moms- og tollkalkulatoren: Så mye koster det for deg å netthandle

Du kan avbestille

Hvis du angrer på kjøpet, må du gi nettbutikken beskjed senest 14 dager etter at du har mottatt den. Hvis du ikke mottar informasjon om angrefrist, gjelder angrefristen din mye lenger. NB! Du må dekke returforsendelsen selv, sende tilbake komplett vare, og det kan være andre angrefrister for utenlandskjøp.

Når det oppstår vesentlige forsinkelser, skal selger gi deg beskjed om dette og tilby deg å avbestille. Selgeren kan også tilby deg et tilsvarende produkt med samme pris og kvalitet, men du trenger ikke takke ja.

Les alt om forbrukerrettighetene dine ved netthandel her.

Er du misfornøyd med netthandelen? Kontakt DinSide Økonomi