Kvinner må prestere ekstra for å nå opp på karrierestigen, og har samtidig hovedansvaret for barn og hjem, sier stressforsker. Foto: Colourbox
Kvinner må prestere ekstra for å nå opp på karrierestigen, og har samtidig hovedansvaret for barn og hjem, sier stressforsker. Foto: ColourboxVis mer

Slik unngår du prestasjonsklemma

Kvinner er spesielt i faresonen, sier stressforsker.

Den svenske stressforskeren Aleksander Perski har skrevet boken "Duktighetsfällan – en överlevnadshandbok för prestationsprinsessor" som nylig ble utgitt på Prisma forlag.

Der advarer han særlig kvinner mot prestasjonsklemma.

- I vårt samfunn stilles det høye krav til alle, men samfunnet er kvinnefiendtlig, for kvinner skal være like dyktige hjemme som på jobben, sier Perski til den svenske avisen Aftonbladet.

Perski leder klinikken Stressmottagningen i Stockholm, og har sett at det først og fremst er kvinner i 35-års alderen som er i faresonen for å rammes av utbrenthet. Kvinner må ifølge Perski anstrenge seg mer for å nå høyt i karrierestigen, men har fortsatt hovedansvaret for barn og hjem.

Kvartlivskrisen: Er livet over etter 25?

Stressforskeren mener ifølge Aftonbladet at kvinner må lære seg å si nei, og se mer realistisk på situasjonen.

Her er hans tips til hvordan du skal unngå dyktighetsfellen:

Pass deg for prestasjonsrusen: Kroppen utsondrer endorfiner og stresshormoner ved høy aktivitet - og du kjenner ikke når nok er nok. Når du endelig kjenner etter, er det for seint - og du stuper.

Se faresignalene: Er du trøtt, ikke lysten på sex, har søvnproblemer, magetrøbbel og andre diffuse "vondter"? Føler du deg nedstemt og får du plutselig angst? Det er kroppen som prøver å si i fra om at du må roe ned. Du bør lytte til de første faresignalene før du kollapser.

Kvitt deg med energityvene

Vær ærlig mot deg selv: Når hodet slutter å fungere som det skal og du blir glemsk og får konsentrasjonsproblemer, bør du lytte til deg selv og spørre hvorfor. Dette kan være tegn på kronisk stress. Du må ta deg tid til å hvile og endre livssituasjon, om ikke kan det bli svært alvorlig. Dette går ikke over av seg selv.

Ta en pause: Gjør noe hyggelig; treff venner, beveg deg, sov, driv med hobbyer. Det holder ikke med en uke om du kjenner at problemene har tårnet seg opp. Ifølge stressforskeren tar det ofte 2-3 måneder for å lade om. Tar du deg ikke denne pausen, kan du risikere å kollapse helt - og da tar det gjerne et par år før du er på føttene igjen.

Styr unna dyktighetsfellen

Be om hjelp: Skaff profesjonell hjelp for søvnproblemer, avspenning og andre kroppslige plager - og kanskje kan det hjelpe med fagfolk å snakke med også?

Du må endre deg: Har du opplevd å bli sykemeldt for liknende plager før, er det fort gjort at de samme plagene kommer tilbake om du ikke endrer deg. Bruk sykemeldingen til å endre innstilling og livsstil, slik at du lettere kan hanskes med jobb og privatliv. Lær deg å sette grenser.