Slik unngår du musearm

Mange nordmenn sliter med smerter i armer, skuldre og nakke på grunn av for mange timer foran PC-en. Her er tipsene som holder musearmen unna:

Musearm er fellesbetegnelsen på mange forskjellige muskel-/skjelettplager som kan oppstå ved skjermarbeid, som senebetennelse i skulder eller underarm, «tennisalbue» eller smerter i hånden. Og dette er noe som rammes av flere og flere, hver dag.

- Rundt 55 prosent av alle arbeidstakere jobber ved PC-skjerm halve arbeidsdagen eller mer, sier overlege Bo Veiersted ved Statens arbeidsmiljøinstitutt. Flesteparten av disse vil på et eller annet tidspunkt utvikle smertetilstander, enten i nakke, skuldre eller armer.

Er du slave av nettet? Ta testen her:

- Dette kommer på grunn av overbelastning av musklene i underarm og skulder, repeterende arbeidsfunksjon, mye statisk jobbing med mus og tastatur og lite variasjon. Det blir som en bil med for lite olje, forklarer akupunktør Ole Jørgen Frydenlund ved Balderklinikken.

Kanskje trening på jobb er løsningen? Gjør øvelsene sittende eller stående!

Ifølge Veiersted har det vært en suksessiv stigning i antall kvinner og menn som får arbeidsrelaterte armplager.

Ved å bli mer klar over arbeidsstillingen din, kan du unngå å få musearm. Her er de vanligste feilene vi gjør foran PC-en:

1. Musen er feilplassert.
Musen skal ikke ligge ved siden av tastaturet. For da tvinges armen til å røre seg utenfor skulderbredde. Velg heller et kortere tastatur eller en rullestav som erstatter musen. Beholder du musen bør størrelsen tilpasse hånden.

2. Tastaturet er for stort.
Tastaturet skal aldri være bredere enn skuldrene. Regnedelen til høyre på tastaturet må vekk. Dersom du regner mye bør du ha et løst nummerisk tastatur. Dessuten bør tastaturet være lavt, slik at du slipper å bøye håndleddene oppover.

3. Skjermen står for høyt.
Toppen av PC-skjermen skal være like under øynehøyde slik at blikket rettes skrått nedover. Hvis ikke får du problemer med både nakke og øyne.

4. Skjermen heller skrått bakover.
Skjermen skal ikke helle bakover for da vil taklyset reflektere i skjermen. Står skjermen i tillegg foran et vindu, vil dette også anstrenge øynene. Skjermen skal alltid plasseres slik at vinduslyset kommer rett fra siden.

5. Ikke bruk uttrekkshylle.
Tastaturet skal plasseres rett foran deg, på samme høyde som pulten slik at underarmer og håndledd får hvile på bordet.

6. Ikke bruk bærbar PC daglig.
Begrens bruken av bærbar PC, for den kan gjøre at du får en dårlig arbeidsstilling og en utilstrekkelig avstand mellom skjerm og øyne. Dersom du må bruke en bærbar ofte, bør du ha en ekstern mus og et separat tastatur.

- Andre forebyggende tiltak er å sørge for pauser og avbrekk i løpet av dagen, ta noen enkle tøyningsøvelser, rist løs og massér litt på ømme punkter med egne hender, sier Frydenlund.

Veiersted legger til at arbeidsplasser bør tilrettelegges på en hensiktsmessig måte, man bør ha romslig med tid ved deadline, unngå stress og ta kontroll over egen arbeidssituasjon.

Men dersom skaden allerede har oppstått er akupunktøren sitt råd å ikke fortsette i samme tempo, ta flere pauser og gå til en massør, akupunktur eller liknende.

- Begynn med dette heller for tidlig enn for sent. Musearm kan bli vanskelig å behandle hvis problemene blir kroniske.

Husk at det er sunt å ta deg en kaffepause!

Kilde: Aftonbladet

 

Mozon.no, 12.10.2006