Slik unngår du halsbrann

Juletiden med mye god mat og godt drikke er ofte en prøvelse for magen, som igjen kan føre til plagsom halsbrann. Men med disse fem enkle rådene er sjansene store for at du slipper unna.

Halsbrann er en lidelse vi er spesielt utsatt for i julen, med all den gode maten og de sene kveldene med konjakk og akevitt.

I følge professor Jan Gunnar Hatlebakk ved medisinsk avdeling på Haukeland sykehus i Bergen, blir en halv million nordmenn så hardt plaget av halsbrann at det forringer livskvaliteten.

Dersom du er en av dem, er rådet fra ekspertene at du oppsøker lege dersom du blir plaget mer enn to dager i uken.

Forebygging
For deg som ikke har vært borti problemet er det en del du kan gjøre for å unngå det. Det kan være spesielt lurt nå i julen, da legekontoret ofte er stengt og en medisinsk fagperson kan være vanskelig å få tak i.

- Mange mennesker opplever å få halsbrann i løpet av juleferien fordi de fråtser i mat og drikke, sier overlege Jørgen Jahnsen ved Aker universitetssykehus i Oslo.

- Dersom symptomene vedvarer til etter juleferien, bør man gå til legen som kan forskrive mer effektiv behandling.

Brenner i brystet
- Man får halsbrann hvis lukkemekanismen mellom spiserøret og magesekken ikke fungerer slik den skal. Dermed kommer syre fra magesekken opp i spiserøret, og gir en brennende følelse i halsen og brystet, sier Jahnsen.

Halsbrann er mulig å behandle, og bør derfor ikke ødelegge ferien for de som plages. Ved å oppsøke lege vil man kunne få effektiv behandling mot symptomene, og forhindre mer alvorlige komplikasjoner.

Midlertidig behandling
Det finnes en del reseptfrie preparater å få kjøpt på apotekene. De kan fjerne symptomene på kort sikt, men kan også lett maskere en mer alvorlig bakenforliggende sykdom. Dersom man ikke går til legen kan den bakenforliggende årsaken bli mer alvorlig.

En ny undersøkelse om halsbrann med navnet ”Burning Questions” viser at 54 prosent av de som blir plaget av halsbrann venter til symptomene er uutholdelige før de oppsøker medisinsk hjelp.

Tre av ti pasienter oppsøkte ikke lege fordi de trodde at tilstanden kunne behandles med reseptfrie preparater alene. ”Burning Questions” omfattet 800 halsbrannpasienter Frankrike, Tyskland, Japan, Storbritannia og USA.

5 tips mot halsbrann
1) Unngå sterk, fet og fritert mat
Dersom du går for en flerretters middag, velg lettere retter som fisk, kylling og magert kjøtt. Og ikke overspis.

2) Vær bevisst på hva du drikker
Et par glass vin med vann til er bedre enn drinker og sprit.

3) Kutt ned på røykingen
Røyk forsterker halsbrannsymptomene. Dersom det er et problem for deg å slutte, kutt ned antallet sigaretter og bruk et nikotinplaster for å stoppe suget.

4) Unngå sene måltider
Fordøyelsen er dårlig dersom man går til sengs med full mage. For at maten skal kunne fordøyes skikkelig bør det gå flere timer fra et måltid til man går å legger seg.

5) Gå en tur etter middag
Dette vil være til mer hjelp for fordøyelsen enn å krølle seg opp i sofaen foran TVen.

Mozon.no, 19.12.2002