Slik unngår du forkjølelsen

Er du i faresonen for å bli slått ut med feber og snørr? Les de beste tipsene mot forkjølelse her:

For de aller fleste er en liten forkjølelse slett ikke farlig. Men feber, hoste og sår hals er jo både en ubehagelig og upraktisk opplevelse.

Er du allerede sengeliggende med en forkjølelse? Da er det ikke stort mer å gjøre enn å lene seg tilbake og vente til det går over. Noen råd for å bli raskere frisk kan du allikevel få med deg her:

LES HELE SAKEN: TI TIPS MOT FORKJØLELSEN

Gode råd
De fleste voksne mennesker blir forkjølet minst en eller to ganger i året. Men noen ser ut til å holde seg friske året rundt. Lurer du på hvordan de klarer det? Her er våre ti beste råd for å unngå forkjølelsen:

1) Vask hendene
Influensavirus og bakterier kan spre seg gjennom direkte kontakt. God håndhygiene er derfor det viktigste rådet for å unngå smitte fra andre mennesker. Vanlig vask med varmt vann, såpe og et rent håndkle eller tørkepapir holder i massevis.

2) Bruk lommetørkle
Det regnes ikke som spesielt moderne med lommetørkle i brystlommen. Men det kan være lurt om alternativet er å nyse eller hoste i dine egne hender. Papirlommetørklær er billige og kan kastes rett etter bruk.

3) Ligg unna ansiktet
Veien fra hendene til ansiktet er veldig kort. Prøv å unngå å ta på dine egne øyne, nese eller munn. Både forkjølelsesbakterier og slike ting som gir deg matforgiftninger er glade i å reise fra hendene og inn i kroppen via munnen.

4) Drikk masse væske
Underskudd på væske gjør deg mer mottakelig for infeksjoner og sykdommer, husk å drikke minst to liter rent vann hver eneste dag.

5) Forebyggende sauna
En runde i badstuen regnes som en god forsikring mot forkjølelse. Årsaken kan være at veldig varm luft kan ta knekken på bakterier og virus som forårsaker forkjølelsen.

6) Frisk luft
Du må ut i frisk luft selv om det er kaldt ute. Bare husk å ta med varme klær. Årsaken er at tørr og varm inne-luft kan gjøre deg enda mer mottakelig for infeksjoner. Flere mennesker i varme, tørre rom er rene julaften for forkjølelsesbakteriene.

7) Fem om dagen
Du skal spise opp frukten og grønnsakene dine. Spesielt er frukt og grønt med mørkegrønne og andre kraftige farger bra for immunforsvaret ditt.

8) Sunne vitaminer
Et sunt og variert kosthold er aller best. Men om du fusker i matveien kan det være lurt med et vitamintilskudd. Husk spesielt vitamin C som er glimrende for immunforsvaret som beskytter mot forkjølelsen.

9) Stump røyken
Du vet det sikkert allerede. Men vi forteller deg det en gang til: Sigarettrøyk er ikke bra for deg. Røyk gjør luftveiene mer irriterte og mer utsatt for små og store infeksjoner.

10) Ta det rolig
Stress, mas og lite søvn er som en skriftlig søknad om forkjølelse. Pass på å få nok hvile og så mye nattesøvn som du trenger. Da kan du også regne med lavere risiko for andre problemer som hjertesykdommer og sukkersyke.