Slik unngår du diabetes

Stadig flere voksne mennesker rammes av diabetes som kan forkorte livet med flere tiår. Slik kan du unngå sykdommen:

Diabetes type 2, eller sukkersyke er et økende helseproblem, spesielt i den vestlige verden. Nesten 200 millioner mennesker er nå rammet av sykdommen og ekspertene mener dette tallet vil være fordoblet i løpet av de neste tyve årene.

Den voldsomme økningen i antallet mennesker med diabetes settes først og fremst i sammenheng med dårlig kosthold og lite bevegelse. Men arvelige faktorer er også viktige for risikoen for om du vil utvikle diabetes i løpet av livet.

Kommer med alderen
Diabetes type 2 kalles også aldersdiabetes fordi den som regel oppstår hos mennesker over 40 år. Enkelt fortalt oppstår diabetes på grunn av kroppens resistens mot hormonet insulin, eller manglende produksjon av dette hormonet.

Resultatet er at kroppen ikke klarer å regulere innholdet av sukker i blodet. Og med høyere blodsukker oppstår en rekke problemer med forskjellige funksjoner i kroppen. Over tid kan diabetes 2 føre til skader på nerver og blodsirkulasjonen med konsekvenser som hjertesykdommer, slag, blindhet og nyresvikt.

Riktig mat og trening
Men heldigvis er det mye du selv kan gjøre for å forebygge utviklingen av diabetes. En amerikansk undersøkelse på 3.000 mennesker viser at et sunnere kosthold og trening kan gjøre underverker for de som er i risikosonen for å utvikle sykdommen.

Deltakerne i undersøkelsen var alle overvektige og med en tilstand som kalles pre-diabetes. Dette innebærer et høyt blodsukker men uten å være så syk at det regnes som diabetes type 2.

Et program med moderat trening og fornuftig kosthold hjalp denne gruppen med å miste mellom fem til syv prosent av kroppsvekten over tid. Dette reduserte risikoen for å uvikle diabetes type 2 med hele 58 prosent. For de eldste deltakerne i undersøkelsen var programmet aller mest effektivt, her ble risikoen redusert med 71 prosent med bedre kosthold og trening.

Og aller best: Programmet innebærer ikke at du for all femtid må leve et liv basert på sit-ups og tomatjuice. 30 minutters trening som en rask spasertur fem ganger i uken, og litt mindre søtsaker og fett var alt som skulle til.

Vil du også redusere risikoen for å utvikle diabetes type 2? Her er de viktigste rådene:

1) Finn en fornuftig matchvekt
Vi kan bruke et helt år til å fortelle om forskjellige strategier for å gå ned i vekt. Slanking er vanskelig og krever ofte mye innsats over tid for å gi gode resultater.

Men husk at det viktigste ikke er å se ut som en tyveåring. Det du bør fokusere på er en stabil vekt i nærheten av det som regnes som passelig vekt for din høyde. Selv noen få kilo mindre kan gjøre en stor forskjell for helsen din dersom du sliter med overvekt.

En stabil matchvekt finner du best ved å sette et langsiktig mål for slankingen og gå sakte ned i vekt. Mirakelkurer hvor du mister flere kilo i uken eller kan slanke deg i sofaen med utrolige slankepiller er i beste fall humbug og i verste fall en farlig strategi. Kombinasjonen av kosthold og fysisk bevegelse er det desidert viktigste når du vil ned i vekt.

2) Spis riktig mat ofte
Maten du spiser har stor betydning for helsen din. Med riktigere mat kan du bedre kontrollere faktorer som vekt, blodtrykk og kolesterol. Det er fortsatt lov å spise bløtkake eller sjokolade av og til dersom du klarer å spise fornuftige måltider gjennom dagen.

Sunn mat består kort fortalt av mindre søtsaker og fett, og mer grønnsaker og frukt. Kan du bytte ut middagen med kotelett, poteter og brun saus til en kyllingfilet med en stor porsjon salat? Eller spise et eple og en banan som mellommåltid fremfor en grillpølse? I så fall er du langt på vei mot et sunnere og lengre liv.

Det er ingen grunn til å gå rundt skrubbsulten selv om du er på slankeren. Du bør spise et måltid hver tredje time i løpet av dagen og fylle opp med så mye frukt og grønnsaker som du har lyst på. En loggbok hvor du skriver ned hva slags mat du spiser og hvor mye du beveger deg, kan være med på å opprettholde motivasjonen.

3) Bevegelse hver dag
Regelmessig trening er nøkkelsen til mange helsefordeler. Bedre forbrenning, mindre overvekt, lavere kolesterol og bedre humør er bare noen av gevinstene ved fysisk bevegelse.

Om du vil trene i helsestudio, drive med sport eller jogge i parken er det flott. Men det er slett ikke nødvendig for å holde seg i fysisk god form. Tommelfingerregelen er å bevege seg minst 30 minutter de fleste dagene i uken. Det kan bety å gjøre ting som å gå eller sykle til jobben, ta en svømmetur, leke med en frisbee i parken eller vaske huset.

Et lite triks som kan gi stor gevinst er også å boikotte heis og rulltrapp. Noen runder opp og ned trappene på jobben i løpet av dagen føles ikke som trening men er med på å bygge opp muskler og forbrenne fett.

Har du diabetes?
Diagnosen diabetes må stilles av en lege, blant annet på grunnlag av målinger av blodsukkeret. Men noen symptomer kan være en god indikator på om du er i ferd med å utvikle eller lider av diabetes type 2.

Norges Diabetesforbund har en test på sine websider hvor du kan finne ut mer om symptomene på diabetes. TA TESTEN HER

Først opprettet: 02.08.2004
Sist redigert: 07.09.2007