Å nei, feber nå igjen! Snufs. Foto: colourbox.com
Å nei, feber nå igjen! Snufs. Foto: colourbox.comVis mer

Slik unngår du å bli syk

Ikke bli sengeliggende på juleaften. Hold deg frisk med disse tipsene.

Snufs – der var du angrepet av de små rakkerne igjen, gitt. De er kanskje små, men de er langt fra harmløse. Vi snakker selvsagt om virus, av typen forkjølelse og influensa.

Mellom fem og ti prosent av befolkningen blir vanligvis syke i løpet av en influensasesong (ikke inkludert den fryktede svineinfluensaen), og enda flere sliter med forkjølelse. Er du en av dem som føler at du blir rammet hver bidige gang?

Les også: Julens skjulte helsefarer

Det finnes heldigvis en del ting du kan gjøre for å minske risikoen for å bli syk, og hvis du følger disse tipsene fra Women’s Health Magazine er sjansen stor for at du kanskje slipper unna denne gangen.

Det aller første du bør gjøre er selvsagt å ta influensavaksinen – og deretter bør du prøve disse fire strategiene.

1. Ha rene hender

Vis mer


Er du egentlig klar over hvor mye makt det er i såpe, vann og litt gnikking? Ifølge Tropical Medicine and International Health kan en vanlig håndvask minske risikoen for at du får en luftveisinfeksjon med 24 prosent. Fingrene dine kryr nemlig av bakterier.

- Gni hendene med såpe i 20 til 30 sekunder (det er lenger enn du tror), sier Philip M. Tierno, som er direktør for klinisk mikrobiologi og immunologi ved New York Universitys Langone Medical Center, til Women’s Health.

Tørk så hendene med papir, ikke med håndtørker.

- Gnikking med papir kan nemlig fjerne enda flere bakterier, sier Tierno.

Og unngå for all del håndkleet hvis du befinner deg på et offentlig sted – da er det tryggere å tørke hendene på buksa.

Les også: Antibac er ikke nok

2. Spis smarte mellommåltider

En halv liter yoghurt hver dag beskytter deg mot forkjølelse, da det får kroppen din til å produsere fire ganger så mye av en av de viktigste immunreseptorene, viser ny forskning.

- Tarmene dine spiller en avgjørende rolle i immunforsvaret, fordi de inneholder så mange sunne bakterier, sier lege Georges Halpern, som var studieleder i den nevnte studien om yoghurt og immunitet fra The University of California, til Women's Health.

- Yoghurt med levende bakteriekulturer gir deg et sunnere fordøyelsessystem, noe som gjør immunforsvaret ditt mer effektivt.

Les også: Matvarer alle bør spise

3. Spis D, ikke C

Mye sushi kan holde deg frisk gjennom influensasesongen. Foto: colourbox.com Vis mer


Det kan virke overraskende, men det finnes faktisk få vitenskapelige bevis for at C-vitamin forebygger forkjølelse. En ny studie viser derimot at personer som har lite D-vitamin i kroppen har 40 prosent større sannsynlighet for å få en luftveisinfeksjon.

- D-vitamin skrur på immunforsvaret, sier lege og studieleder Adit Ginde, som er førsteamanuensis ved The University of Colorado, til Women's Health.

Hovedkilden til D-vitamin er sollys, men siden det er lite av det om vinteren bør du spise mye D-vitaminrik fisk, som tunfisk og laks, og D-vitaminberikede melkeprodukter, som ost og melk. Du kan også ta et daglig D-vitamintilskudd på mellom 800 og 1000 IU.

Les også: Halve Norge tar for lite D-vitamin

4. Skru ned tempen

Hvis du senker innetemperaturen får du ikke bare mindre strømregning – det kan også hjelpe deg med å unngå å bli syk. Forskning viser nemlig at influensaviruset stortrives i tørr luft, og varm luft fra ovnen gjør inneklimaet mindre fuktig.

- Et tørt miljø tørker også ut slimhinnene dine, som må være fuktige for å kunne stanse virus og fungere ordentlig, sier Tierno.

Ikke sett termostaten på mer enn 21 grader, og bruk en luftfukter hvis det fortsatt er for tørt.

Les også: Den perfekte tempen på soverommet