Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.comVis mer

Slik tyvstarter du slankekuren

Hvorfor vente til januar? Høsten er den perfekte tiden til å begynne et sunnere og bedre liv.

Har du sluppet kontrollen i sommer og latt deg rive med av deilige grillpølser og saftig is? Og latt late dager friste mer enn svette timer på treningsstudio?

Januar er kanskje en mer tradisjonell tid å starte et nytt og bedre liv. Men med ungene tilbake på skolen og du selv tilbake i jobb eller studier, er høsten en perfekt tid til å begynne å spise sunt og trene.

Nettstedet WebMD gir deg sju tips til hvordan du kan få fart på slankekuren:

Lei av jo-jo-slanking? Slik holder du vekta i balanse:

1. Få kontroll på matsuget
Plutselig sug etter sjokolade, seigmenn eller potetgull er en stor utfordring for mange av oss. Hvis du passer på å spise annenhver time, vil du forhindre sult, holde blodsukkeret stabilt og redusere suget etter mat, ifølge Cynthia Sass, talskvinne for American Dietetic Association.

En travel hverdag kan være en utfordring for sunne matvaner. Da er stikkordet planlegging: Ha alltid en pose full med usaltede nøtter og tørket frukt liggende klar når sulten slår til. Ikke unngå mat som du kjenner sug etter, men spis dem bare i små porsjoner, anbefaler Sass.

Derfor bare MÅ du ha sjokolade eller ost:

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Vis mer


2. På med joggeskoene!
Rekker du ikke trening mellom jobb, kafé med venner og kino? Litt er bedre enn ingenting, selv om det bare er ti minutter om morgenen og ti minutter om kvelden, ifølge Sass. Det trenger ikke være organisert – bare finn en måte å få bevegd deg litt mer på hver dag. Gjør treninga til en sosial ting; da blir det gøyere og lettere å gjøre det til en rutine.

Les også: Eksperter knuser treningsmyter:

3. Ikke dropp planlegginga
Lag en hovedoversikt for hvordan du skal få tid til trening og å spise sunnere, og ta det med i beregningen når du planlegger uka. Det er nemlig ikke bare nok å si at du skal trene hver dag, du må være mer spesifikk, understreker Elisa Zied, forfatter av boka So What Can I Eat?

Bestem deg for eksempel for at du skal dra på treningssenteret etter jobb hver mandag og fredag og gå en tur på onsdager. Og ikke glem å inkludere snacks i planlegginga. Kjøp snacks som frukt, nøtter og yoghurt som du kan ta med deg og alltid ha for hånden. Dermed blir det lettere å spise sunn snacks, ifølge Ellie Krieger, programleder i Healthy Appetite på tv-kanalen Food Networks.

4. Fyll opp kjøkkenet med sunne alternativer
Hvis du har sunne alternativer lett tilgjengelig, blir det lettere for deg å inkludere dem i kostholdet ditt. Ha alltid oppskåret frukt og grønnsaker stående klart, og kombiner med en dip av kesam eller lett-yoghurt. Gjør det til en vane å spis litt frukt og grønt før du unner deg noe ekstra godt, som sjokolade. På den måten er det lettere å begrense utskeielsene, ifølge Elisa Zied.

Går du ikke ned i vekt? Les mer her: 30 slankemyter som ikke virker:

5. Start hver dag med frokost
Frokost setter fart på maskineriet i løpet av de kritiske morgentimene når du er travel på skole eller jobb, understreker Zied. Hvis du hopper over frokosten, legger du opp til overspising av mindre næringsrik mat senere på dagen. Prøv å inkludere fiber, magre proteiner og frukt og grønnsaker i frokosten. Hvis du ikke er en frokostperson, kan du nøye deg med en lett-yoghurt og en fruktbit.

Kutt ut brødet, oppfordrer ernæringsprofessor:

6. Jobb for framgang, ikke perfeksjon
Hvis du følger sunne retningslinjer for mat og trening 80 prosent av tida, vil de nye vanene bli en del av livet ditt uten å ta fullstendig knekken på deg. Ifølge Zied tenker mange i svart og hvitt når det gjelder spising og treningsvaner. Vi burde heller venne oss til å leve et sted i mellom, i den grå sonen, mener hun. Å trene i 20 minutter og spise tre sjokoladebiter mindre er små ting som kan få stor innvirkning på helsa di.

Dette saboterer slankekuren din:

7. Ikke glem porsjonskontroll
Når du etter hvert kommer inn i mer strukturerte rutiner, kan du bli mer detaljorientert. Plukk fram litermålet og kjøkkenvekta og se hvor mye mat du faktisk har lagt på tallerkenen. Porsjonene har nemlig en tendens til å bli større, så hold porsjonsstørrelsene i sjakk ved å ta en kontroll en gang i blant, oppfordrer Krieger.

Først opprettet: 06.09.2006
Sist redigert: 17.10.2007