Slik takler du eksamens-nervene

Får du hjertebank bare ved å tenke på eksamen? Her er tipsene som holder nervene i sjakk:

Eksamenstiden er igjen over oss. Tusenvis av studenter sliter med for korte døgn og bruker all sin tid på å lese. Og det psykiske stresset kan faktisk skade immunforsvaret ditt.

Mange med nerver
Men litt eksamensstress er bare sunt.

- En viss dose eksamensstress og eksamensnerver skjerper oss og gjør oss mer motiverte, sier psykolog Ronald Grini.

For noen studenter er imidlertid denne tiden verre enn for andre.

- Når stresset og angsten stiger over et visst nivå, kan det gi seg utslag i fysiske og psykiske reaksjoner som magetrøbbel, kvalme, søvnproblemer, hjertebank, skjelving og panikkreaksjoner, sier Grini.

Det er med andre ord stor forskjell på hvordan studentene takler eksamen.

- Det er en god del studenter som gruer for eksamen nesten året rundt. Andre har det slik at eksamensnervene først melder seg et par uker eller noen dager før eksamen, sier Grini.

For noen studenter topper det seg rett før de kommer inn i eksamenslokalene, men så blir de rolige når de får utlevert oppgaven. Andre klarer å holde nervene under kontroll til de setter seg, men får da panikk av frykten for tankeblokkering og at de kommer til å stryke.

Grini anslår at 20-25 prosent av studentene sliter med ganske mye nerver til eksamen.

Kan bruke hypnose
Bjørn Wormnes, førsteamanuensis ved Insitutt for klinisk psykologi, Universitetet i Bergen, regner at opptil ti prosent av studentene har så mye nerver at det i høy grad hindrer prestasjonene.

- Av disse ti prosentene er det noen som har kjempestore vansker. Av de resterende 90 prosentene er eksamensnerver en påminning som for mange er litt ubehagelig, men stort sett virker til å bedre prestasjonen, sier han.

Det finnes flere metoder for å unngå eksamensangst. Hypnose er en av disse.

- Hypnose, og spesielt selvhypnose, er en meget anerkjent og godt dokumentert metode for å redusere angst, sier Wormnes.

Her er noen tips til å unngå nervesammenbrudd før eksamen:

- Planlegg eksamensdagen på forhånd. Tenk gjennom alt du må gjøre.

- Begynn lesingen i god tid. Lesestress den siste uken gir sjelden gode resultater.

- Uansett om det er en måned eller en uke igjen, er det nyttig med en arbeidsplan.

- Når du er ferdig med et kapittel, bør du lukke boka og tenke gjennom hva du har lest.

- Se en film eller møt venner kvelden før eksamen. Da får du samlet energi til neste dag.

- Selv om magen sier noe annet, bør du spise godt før eksamen.

- Det kan være vanskelig å sovne dagen før eksamen. Men det er likevel viktig å være uthvilt. Stå opp grytidlig dagen før eksamen, så du blir stuptrøtt om kvelden.

- Skaff deg gamle eksamensoppgaver for å teste ut deg selv.

På eksamensdagen:

- Les oppgaven grundig.

- Start eksamensbesvarelsen med den oppgaven du kan mest om.

- En kladd tar for lang tid. Skriv i stedet en disposisjon.

- Hvis det begynner å kile i bena, kan be eksamensvakten følge deg til toalettet. Ta også spise- og drikkepauser.

Eksamen kan faktisk være livsfarlig. Les mer her.

 

Mozon.no, 28.11.2006