Her ser du utskrifter av e-postene fra og til svindleren "Mr Bruce". Økokrim anbefaler at alle som har latt seg lure av slike personer, bør sperre kort og konti med en gang. Foto: Per Ervland
Her ser du utskrifter av e-postene fra og til svindleren "Mr Bruce". Økokrim anbefaler at alle som har latt seg lure av slike personer, bør sperre kort og konti med en gang. Foto: Per ErvlandVis mer

Slik svarer en svindler

«Mr Bruce» ville gi oss gigantlån på 40 millioner kroner. Men i stedet for å bite på svindelforsøket, brukte vi svindlerens egne triks mot ham.

Hver dag strømmer haugevis med søppelpost inn i norske e-postkasser. Mange av dem kommer fra avsendere som ønsker å lure godtroende nordmenn, enten for sensitiv informasjon eller for penger.

For noen dager siden tikket det inn en slik e-post fra en som går under pseudonymet "Mr Bruce".

Bruce er angivelig en veldig rik mann som ønsker å låne oss inntil 90 millioner norske kroner, til en rente på latterlig lave 2 prosent.

For godt til å være sant? Uten tvil!

Og likevel:
>>> Vi biter på de dummeste svindelforsøk

Vi svarte svindleren

I stedet for å slette e-posten, som vi vanligvis gjør, bestemte vi oss for å svare «Mr Bruce». Vi spurte først om 1 million kroner, og fikk en plan for nedbetaling de neste 30 årene. Deretter spurte vi om vi kunne låne 40 millioner kroner.

Ikke så overraskende viste det seg at Bruce mer enn gjerne ville gi oss et gigantlån. Men for å få innvilget lånet måtte vi bare gjøre én ting først:

- Send oss en skannet kopi av identitetskortet ditt, enten pass eller førerkort, så kan vi bekrefte lånet ditt umiddelbart, skriver Mr Bruce til oss.

«Jeg håper du er en ærlig person?»

Vi vil selvfølgelig aldri sende slik sensitiv informasjon på e-post, og i hvert fall ikke til en person vi ikke kjenner. Men ifølge Bruce er det ingen grunn til bekymring.

- Mitt firma har gitt lån til utvalgte kunder i mer enn 10 år. (...) Vi respekterer personlige opplysninger til våre kunder, slik at informasjonen er trygg hos oss. Hensikten for å be om din identitet kortet er slik at vi gjøre en skikkelig bekreftelse på din lånesøknad, slik at vi kan kjenne din oppriktighet og ærlighet til vårt firma. Jeg håper du er en ærlig person?, spør Mr Bruce.

På spørsmål om Mr Bruce kan bevise at han er en seriøs aktør, viser han til bedriftens nettside, der det skal finnes vitnesbyrd fra fornøyde kunder.

Nettsiden viser seg å være en blogg, og vitnesbyrdene finnes med bilder av de fornøyde kundene. Men et rask søk på nettet viser at bildene stammer fra et fotobyrå, og er brukt i et titalls andre sammenhenger på nettet.

Dette hindrer ikke Bruce i fortsatt å hevde at selskapet ikke seiler under falsk flagg.

- Du må stole på mitt selskap, fordi vi har blitt styrket av regjeringen i vårt land og internasjonale myndigheter. (...) Mitt firma jobber med det internasjonale politiet i landet for å sikre at vi har med ærlige kunder.

Og i hvilket land tror du selskapet holder til?

- Mitt firma har et veldig stort kontor i Nigeria, som er godt anerkjent.


Men de sender ikke bare epost:
>>> Nå prøver Nigeria-svindlerne seg på papir igjen

Masseutsendelse av svindelpost

Økokrim har fått lese gjennom hele e-postkorrespondansen mellom DinSide og Mr Bruce, og levner liten tvil om at vi her snakker om et useriøst firma.

Anne Dybo, rådgiver i Økokrim Foto: ØKOKRIM Vis mer


- Slike e-poster som mr Bruce har sendt ut blir sendt ut i tusenvis, og det er i de aller fleste tilfeller for å få ut av deg person- kort- og kontoinformasjon, sier rådgiver Anne Dybo i Økokrim.

Dybo forklarer at denne informasjonen ofte blir benyttet i forbindelse med bedrageri eller id-tyveri,

- I mange tilfeller ender det også opp med at vedkommende som skal «låne» sender inn større pengebeløp for å få ta opp lånet, sier Dybo til DinSide.

Mange som lar seg lure

Enkelte vil kanskje stusse over at det er noen som virkelig lar seg lure av denne typen svindel. Økokrim kan bekrefte at de har vært borte i flere tilfeller der nordmenn har vært litt for blåøyde.

- Vi vet at noen nordmenn har betalt inn store pengebeløp for å låne fra useriøse utlånere. Det er dessverre også mange som ukritisk gir fra seg informasjon til folk som har sendt dem en e-post med et godt tilbud. Vi ber alltid disse om å sperre kort og konto, sier Dybo.

Personer som opplever å bli lurt, må ofte kjempe seg gjennom store problemer i etterkant.

- Konsekvensen kan bli at kortet deres blir tappet, kontoen deres blir tappet og identiteten deres blir misbrukt.

Mener politiet snakker tull

Mr Bruce liker dårlig at norske politimyndigheter setter spørsmålstegn ved hans hensikter.

- Det er normalt at politiet i Norge å si stygge ord om internasjonale selskap, påstår han.

Mr Bruce mener at han har bevist at selskapet ikke driver med juks og fanteri.

- Men et avgjørende kriterium for å forstå selskapet er legitimt, er at vi har en offisiell nettside. Svindelselskapene kan ikke vise til noe slikt. Synes du ikke?, skriver Mr Bruce.


Fem gode tips

Christian Meyer i Norsk senter for informasjonssikring (Norsis), har sett mange eksempler på tilsvarende svindelforsøk. Han synes det er interessant å se hvor ivrig Mr Bruce er på å få tak i kopi av ID-papirer.

Christian Meyer i Norsis. Foto: Per Ervland Vis mer


- Det som er mest interessant å legge merke til er at personen i andre enden er villig til å bruke så vidt mye tid på å oversette dine svar i Google Translate, skrive svar, oversette og sende tilbake. Det tyder på at ID-kortet ditt er veldig verdifullt for ham, uansett hvilket ID-kort du eventuelt skulle finne på å sende over, sier Meyer til DinSide.

Norge kan bli et mekka for ID-tyver

På bakgrunn av dialogen mellom DinSide og svindleren, kommer han opp med fem punkter det er viktig å lese gjennom, før man eventuelt svarer på slike e-poster.

1. Ikke svar på henvendelser der noen tilbyr deg lån. Søk aktivt selv når du faktisk trenger lån, og sjekk kilder.

2. Når et tilbud virker for godt til å være sant, så er det oftest det.

3. Når e-postadressen ikke stemmer overens med firmanavn skal man sjekke ekstra grundig.

4. Dårlig språk er tegn på automatisk oversettelse og som oftest tvilsom avsender.

5. Får du mye svindelbrev i e-postkassen din, ta kontakt med bredbåndsleverandøren din og spør om råd vedrørende spamfilter eller e-postvask.

(NB: E-postene fra Mr Bruce er skrevet med brokete norsk. DinSide har gjort setningene i artikkelen litt mer forståelige, selvsagt uten å endre innholdet. De uredigerte e-postene kan du lese her).