DRIVE NETTBUTIKK: En rekke punkter bør være på plass før du realiserer drømmen om egen nettbutikk. Og skal du oppnå suksess, bør du ta til deg eksperttipsene i denne artikkelen. Illustrasjonsfoto: Scanpix.
DRIVE NETTBUTIKK: En rekke punkter bør være på plass før du realiserer drømmen om egen nettbutikk. Og skal du oppnå suksess, bør du ta til deg eksperttipsene i denne artikkelen. Illustrasjonsfoto: Scanpix.Vis mer

Hvordan starte nettbutikk?

Slik starter du nettbutikk

Eksperttipsene er gull om du vil starte egen nettbutikk.

Sulter din indre gründer etter å starte opp en egen nettbutikk? Hvorfor ikke følge drømmen?

Alle kan etablere nettbutikk, men å oppnå suksess er nok mer utfordrende. Likevel; skaper du et solid grunnlag i forveien, og forbereder deg godt, er muligens suksessen ikke så langt unna.

I denne artikkelen presenterer vi eksperttipsene om hvordan du kan starte din egen nettbutikk.

Tydelig konsept og målgruppe

- Første steg er å utarbeide en god forretningsplan, det er uten tvil det viktigste å starte med. I tillegg må man ha et tydelig konsept og en klar målgruppe. Det må være en nisje og noe unikt. Du må også være villig til å jobbe mye de første årene, så en forståelse fra de rundt deg, er viktig, sier Silje Landevåg.

Hun er gründer og markedssjef i nettbutikken Getinspired.no.

GRÜNDER: Silje Landevåg startet nettbutikk i 2009 og har siden opplevd stor suksess med den. Foto: Getinspired. Vis mer

Siden oppstarten i 2009, har nettbutikken hatt stor suksess gjennom å selge treningsklær-og utstyr. I dag er butikken godt etablert.

Landevåg mener at noe av grunnen til suksessen er at hun traff blink på tidspunktet hun startet på da netthandel var helt i startfasen, og hun fikk en tydelig posisjon i markedet.

- Ekstremfokus på å nå målet, og ikke spore av, er én av de viktigste faktorene for å lykkes, understreker hun.

Dette må du å ha klart

Monica Hattrem-Berge er selv gründer og en av representantene bak Butikkpikene.no. Selskapet hjelper andre med å starte opp egen nettbutikk.

STARTHJELP: Monica Hattrem-Berge står bak selskapet Butikkpikene.no som hjelper andre å etablere nettbutikk. Foto: Butikkpikene.no. Vis mer

Foruten om å ha et godt produkt og gode bilder i boks, mener Hattrem-Berge at det er to faktorer som gir deg det beste grunnlaget for å etablere nettbutikk.

Det ene er en funksjonell nettbutikk:

- Veldig mange tenker i hovedsak på design, men det er viktigere at det virker enn at det ser perfekt ut, sier hun.

Det andre er god markedsføring:

- Det hjelper lite med et godt produkt og en flott nettbutikk hvis ingen vet om den. Bruk av sosiale medier, e-postmarkedsføring og annonsering er alfa og omega.

- Når du skal starte opp bedriften, kommer du langt med et organisasjonsnummer og et kredittkort om produktet og planen er god. Du trenger også en bedriftsavtale med en bank slik at du har en konto som står i bedriftens navn. Avtaler for betalingsløsning, frakt og logistikk får du hjelp til hos nettbutikkleverandøren, tipser Hattrem-Berge.

Hun oppsummerer det viktigste du bør ordne:

  • Kjøp domene
  • Velg nettbutikkleverandør
  • Velg betalingsløsning
  • Avtal frakt og logistikk
  • Ha en tydelig profil
  • Riktig markedsføring
  • Etablere god kundeservice
  • Sørg for god synlighet på Google
  • Ha på plass regnskap

- Suksess avhenger av hvor synlig nettbutikken din blir, hvor vidt du klarer å bygge tillit og troverdighet hos kundene, og hvor fornøyde kunder man får. Kundeservice er den nye salgsavdelingen, understreker eksperten.

Typiske fallgruver

Når du skal etablere en god nettbutikk, er det nødvendig å ha bena godt planta på jorda og være så realistisk som mulig. Vær klar over potensielle fallgruver.

- Riktig fokus er ekstremt viktig. Ikke bare å være kreativ på nye ideer, men å plukke ut de beste og gjennomføre dem. Ofte vil man så mye, så renner mye ut i lite. Målene må være gjennomførbare og realistiske. De som skal starte opp, ekspandere til utlandet og gjøre alt på en gang tar ofte fort vann over hodet, og det blir både for kostbart og urealistisk, forklarer Landevåg.

Gründeren fremhever også arbeidsmengden.

- Mange tror det er så enkelt å starte nettbutikk, men det er stor konkurranse, i dag kjemper man like mye mot de internasjonale aktører. Det er vanskelig å lykkes om du på deltid skal starte nettbutikk, du bør ha hundre prosent fokus på å lykkes.

Vær også obs på kostnadene.

- Det koster ofte mer enn du tror, og det er mye dyrere å starte nettbutikk i 2017 enn tidligere. Det handler blant annet om et godt design, og så bør man ha gode nettbutikkløsninger som man kan vokse med. De koster mer nå enn før grunnet økt etterspørsel, og det er ofte kø hos de beste utviklerne, sier Landevåg videre.

Et godt vareutvalg binder kapital. Det er mange gode nettbutikker å velge i, så utvalg og fremstilling er viktig. Men én av de største kostnadene går på markedsføring.

- Du har ingen utstillingsvindu som folk går fordi, så du er nødt til å drive inn trafikk. Annonsering på Facebook koster også mye mer penger i dag. Google adwords har også økt i tillegg til at det koster mer å bruke profilerte influencers. Nå kriger alle om de samme kanalene, og da øker kostnadene, understreker Landevåg.

Hold kostnadene nede

Landevåg råder å budsjettere med en buffer på diverse utgifter som vil komme, og å alltid innhente flere priser og forhandle før du velger leverandører.

- Du må være villig til å jobbe på gulvet en god stund selv og å ha flere roller. Ansettelser er kostbart. Selv var jeg markedssjef i det ene øyeblikket, og løp til posten med tunge ryggsekker med pakker i det andre, forteller gründeren, og presiserer:

- Det er viktig å holde kostnadene nede, det baller fort nok på seg.