SMINKE PÅ NETT: Å handle skjønnhetsprodukter som sminke på nettet kan sikkert være lurt. Men pass på så du ikke blir lurt av butikkenes tilbud og rabatter. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
SMINKE PÅ NETT: Å handle skjønnhetsprodukter som sminke på nettet kan sikkert være lurt. Men pass på så du ikke blir lurt av butikkenes tilbud og rabatter. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Sminkebutikkenes tvilsomme black friday-tilbud

Slik sminkes prisene

KOMMENTAR: Vi trodde black friday var kaos nok som det var. Så sjekka vi skjønnhetsbutikkene. 

Her er min egen, svært subjektive, oppsummering av fenomenet black friday:

Alle disse punktene gjelder alle bransjer. Men ingenting vi har sett illustrerer det siste punktet like godt som skjønnhetsbransjen.

For da jeg dykket ned i de feminine nettbutikker på årets svarte fredag, ble den enda mørkere – noe liknende priskaos har jeg faktisk aldri sett før. Se selv.

Først litt teori

  1. For at noe skal være et tilbud, må det gis en rabatt.
  2. For at det skal gis en rabatt, må butikken ha solgt varen dyrere tidligere – en førpris.
  3. For at butikken skal ha en førpris, må butikken faktisk ha solgt varen for denne førprisen i minst seks uker før tilbudet.

Går noe av dette galt, er det ikke et reelt tilbud, uansett om kalenderen viser black friday eller en blakk lørdag. Sånn, kjør eksempler.

«FØRPRIS»: Jada, den har kosta 399 kroner. Men det varte bare i et par dager. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

#1: Førpriser hentet fra samme uke

Vi starter hos Blush.no. BareMinerals Original Foundation SPF15 reklameres med 50 prosent rabatt. Før: 399 kroner. Nå: 199 kroner.

Ifølge Prisjakt har den ganske riktig kostet 399 kroner. Men bare i to dager, fram til svartefredagen.

Før det har prisen hoppet opp og ned, men aldri vært over 389 kroner hos Blush. Som oftest har prisen vært langt lavere, og snittet i bransjen har vært rundt 180 kroner – altså billigere enn tilbudet.

UTDATERT: Førprisen de viser til ble brukt fra 28. november i fjor til januar. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

#2: Førpriser hentet fra historiebøkene

Over til butikken Coverbrands.no: Magnolia Bark Night Cream har visstnok 25 prosent rabatt, og er satt ned fra 449 kroner til 336, ifølge butikken.

Prisjakt, som henter prisene regelmessig for å lage statistikken sin, hevder at den ble solgt for dette i fjor vinter.

Prisen varte i halvannen måned, og produktet har siden 18. januar kostet 359 kroner hos Coverbrands. Da er det i så fall snakk om en reell rabatt på 6 prosent, ikke 25.

FINNES IKKE: Noen førpris på hele 349 kroner finner vi ikke. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

#3: Førpriser hentet fra fantasien

Blivakker.no har også svartefredag, og selger Redken Extreme Strength Builder Plus for 159 kroner; 54 prosent rabatt fra 349 kroner, hevder de.

Prisjakt forteller en helt annen historie. Blivakker har ifølge statistikken aldri krevd så mye for hårproduktet.

De har derimot solgt den for 169 kroner i fire perioder de siste to månedene. En mer riktig rabatt er dermed 6 prosent.

OPP OG NED: Denne hårsprayen får virkelig kjørt seg. De røde og grønne søylene viser hvordan prisen går opp og ned gjennom året. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

#4: Førpriser hentet fra en berg-og-dalbane

Dette gjelder samtlige av prisene vi sjekka, men her er et eksempel fra Blivakker, igjen: Tigi Bedhead Masterpiece Hairspray selges for 79 kroner, noe de hevder er en 56 prosent nedgang fra 179 kroner.

Men siden september har prisen ifølge Prisjakt aldri oversteget hundrelappen. Og den har forandret seg, hold deg fast, 52 ganger i løpet av året.

Ofte går prisen opp 10 kroner den ene uka, og så ned 10 kroner den andre uka. Om igjen og om igjen og om igjen, på de nærmest komiske grafene.

Mørk fredag

Alle kan gjøre feil, også butikker. Statistikk kan være feil, også Prisjakt sin. Men vi sitter på flere eksempler enn de vi viser her. Og mønsteret hever seg over enhver tvil.

At priser hopper og at det finnes mange kreative måter å markedsføre priser på – i alle bransjer – er ikke noe nytt.

Men at skjønnhetsbransjen gjør mange stygge feil, var nytt for oss.

Det kan være greit å sminke litt på sannheten. Men når den regelrett maskeres, er ikke black friday så gøy lenger. Da er det bare mørkt.

Les også:
Nå kan du se om det er mange folk der du skal - før du drar!
Samleside: Black Friday

Dette er de beste maskara-valgene