Foto: colourbox.com
Foto: colourbox.comVis mer

Slik slipper du telefonselgere

Nå er reglene mye strengere.

Mange klager på uønskede henvendelser fra telefonselgere. For fra og med denne uken gjør markedsføringsloven reservasjonsordningen mer effektiv og det stilles strengere krav til avtaleinngåelsen.

Både Forbrukerombudet og Barne- og likestillingsdepartementet går nå ut og informerer om at vi har fått et bedre vern mot slitsomme telefonselgere.

- Alle forbrukere som ikke ønsker telefonsalg får nå enda bedre muligheter for å forhindre dette, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Brudd på reservasjonen

Omtrent 1,7 millioner forbrukere har reservert seg mot telefonsalg i Reservasjonsregisteret i Brønnøysund, men mange opplever likevel at de blir ringt opp, til tross for reservasjonen. Flere forbrukere opplever at de har blitt lurt til å inngå avtaler, og det oppstår også tvister hvor forbrukeren og telefonselgeren er uenige om det er inngått en avtale.

At telefonselgere ringer til folk som har reservert seg, har vært et stadig tilbakevendende problem de siste årene. Formålet med endringene fra 1. juni er å redusere muligheten for at dette skjer, og på den måten sørge for at reservasjonsordningen fungerer enda bedre.

Selskapene som driver salg per telefon pålegges i tillegg å sjekke sine ringelister minst én gang i måneden, slik at de ikke ringer forbrukere som har reservert seg. Tidligere holdt det at de "vasket listene" én gang hver tredje måned.

- Skulle du oppleve å bli ringt opp av telefonselgere selv om du har registrert deg i Reservasjonsregisteret, kan du klage til Forbrukerombudet. Vi vil ta dette videre med selskapene det klages på, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Vær på vakt mot telefonsalg - hør hvordan hun lurer deg

Registrer alt

Nytt i loven er at forbrukeren nå kan registrere telefonnummer og adresser i tillegg til fødselsnummer. Dette vil gjøre ordningen langt mer treffsikker enn i dag. De næringsdrivende pålegges også hyppigere kontroll mot registeret. I tillegg skal forbrukere som ikke har reservert seg informeres av telefonselgeren om reservasjonsmuligheten.

Telefonselger må, etter de nye bestemmelsene, sende forbruker en kort skriftlig angivelse av produkt, totalpris og eventuell bindingstid før avtale blir inngått. Forbrukeren blir heller ikke forpliktet av et tilbud før han eller hun har akseptert skriftlig. Kravene vil i de fleste tilfeller kunne oppfylles også ved hjelp av sms. Det holder altså ikke lenger at en muntlig avtale legges til grunn for et telefonsalg.

Må ringe på hverdager

Salg av avisabonnement og frivillige organisasjoners telefonsalg er unntatt de nye kravene.

Telefonmarkedsføring er heretter kun tillatt på hverdager mellom kl 09.00 og kl 21.00, og det skal kun skje på hverdager.

I DinSide har vi testet hvordan det er å sitte på den andre siden av telefonen: Utskjelt som telefonintervjuer

Har du kvittet deg med telefonselgere på en kreativ måte? Tips oss på [email protected]