<b>EKTE MENINGER: </B>Forbrukerombudet krever at alle brukeromtaler skal være ekte meninger fra ekte kunder. Det høres enkelt ut, men det kan oppstå tvilstilfeller. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
EKTE MENINGER: Forbrukerombudet krever at alle brukeromtaler skal være ekte meninger fra ekte kunder. Det høres enkelt ut, men det kan oppstå tvilstilfeller. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Slik skal de slå ned på falske brukeromtaler

Truer med straff for nettbutikker som ikke følger strenge regler.

- Forbrukerne skal kunne stole på at det som står i brukeromtalene er skrevet av reelle forbrukere, og at det faktisk gir uttrykk for hva kundene mener, uttalte forbrukerombud Gry Nergård tidligere i år.

De hadde da lagt fram sin veileder for brukeromtaler i norske nettbutikker; altså slike minianmeldelser fra kunder som du finner på nettbutikker som Komplett og Elkjøp.no.

Bakgrunnen var blant annet saken de hadde mot nettopp Elkjøp. Som Dinside kunne avsløre allerede i 2014 ga butikken bort gratis produkter mot at mottakerne skrev brukeromtaler, noe ombudet reagerte på.

Nå vil Forbrukerombudet sjekke at butikkene faktisk følger reglene, og varsler en stor tilsynsaksjon for å avdekke eventuell juks.

LES OGSÅ: Slik lokket Elkjøp til seg flere brukeromtaler

VIL HA HJELP: Du kan tipse forbrukerombud Gry Nergård om du ser eller opplever noe du tror kan være juks med brukeromtaler. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Vil ha tips fra deg

- Dersom vi avdekker juks med brukeromtaler, har vi myndighet til å forby markedsføringen og ilegge sanksjoner, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Ombudet mener de har sett flere tilfeller hvor nettbutikker har lagt for strenge føringer på hva slags brukeromtaler som har sluppet til. Enten ved å for eksempel sensurere bort negative omtaler, eller lokke med gratisprodukter som kan skape ufortjent positive omtaler.


- Vi ønsker derfor tips fra forbrukere som har opplevelser med brukeromtaler som vi bør vite om, sier Nergård, som nås på brukeromtaler @forbrukerombudet.no.

Legg gjerne til [email protected] også, om du vil at også vi skal se på saken.

LES OGSÅ: Nordmann forsøkt bestukket med gratis høyttaler for å gi selger fem stjerner

Slik er reglene

Veilederen butikkene må følge fyller ti A4-sider, men hovedpoenget er enkelt: Brukeromtaler skal gi et ærlig bilde av produktet gjennom ærlige meninger fra ærlige kunder.

- Hvis ikke, skapes det et uriktig bilde av produktet, som kan villede kundene, mener Nergård, og nettstedet kan da bryte markedsføringsloven.

FORTELLE ANTALL OMTALER: Om et produkt skal merkes med en snittscore som dette, bør butikken fortelle hvor mange omtaler stjernene tar utgangspunkt i. Slik du ser blir gjort her. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer

Her er vår oppsummering av de viktigste reglene:

  • Omtalene skal være ekte meninger fra ekte kunder. Systemet må ikke påvirke deg til å skrive noe positivt, og gjerne ha en verifisering av kunden for å hindre falske brukere.

  • At omtalen er negativ er åpenbart ikke god nok grunn til å slette eller endre den. Men heller ikke at butikken mener den ikke er relevant er alltid godt nok. Kunden må uansett få vite hva butikken tillater og ikke, og få muligheten til å skrive en ny omtale.
  • Om produktet gis bort gratis mot at kunden skriver en omtale, vil omtalen være en reklame. Den må derfor merkes og holdes adskilt fra de andre omtalene.
  • Får produktet en snittvurdering, for eksempel i form av stjerner, bør det gå fram hvor mange omtaler stjernene tar utgangspunkt i.
  • Om kunden blir med i en konkurranse ved å skrive en omtale, må premien være lav, og vinnersjansene like store for negative som positive omtaler.
LES OGSÅ: Sats Elixia sier de vil ha brukeromtaler, men godtar de kritikk?