Slik skal de kapre deg

FrP masseutsender SMS for å kapre nye velgere. Ap og Høyre kommer på døra.

Fremskrittspartiet startet i dag en kampanje med å sende ut SMS til førstegangsvelgere med oppfordring om å stemme. Ikke alle har vært like fornøyd med spammingen.

- Vi har fått en del sinte telefoner i dag fra personer som ikke ønsker å motta SMS fra oss, sier kommunikasjonsrådgiver Lars Joakim Hanssen i Fremskrittspartiet.

Han forteller at kampanjen startet i dag, og at FrP vil sende ut totalt fire SMS-er til hver førstegangsvelger før valget er over.

- Vi er jo på en mengde plattformer, og så fant vi ut at vi ville gjøre en ekstra innsats rettet direkte mot førstegangsvelgerne, sier Hanssen til DinSide.

Han sier at målet er å få dem til valgurnene.

- Hvis vi greier å mobilisere førstegangsvelgere til å stemme og ta ansvar, er det veldig bra. Hvis de i tillegg stemmer på FrP, er det selvsagt enda bedre, sier Hanssen.

Slik så SMS-en ut for en iPhone-bruker. (Foto: Twitter-bruker @Petter_) Vis mer


Henviser til Eniro

- Vi har gjort en avtale med katalogselskapet Eniro, og det er de som har solgt oss denne tjenesten, sier Hanssen.

De mange førstegangsvelgerne som i dag har mottatt SMS, har gjort dette fordi FrP har kjøpt lister fra Eniro, rettere sagt fra Inform, som er et datterselskap av Eniro.

- Inform som lever av å selge adresser og kontaktinformasjon, har solgt dette til FrP, og så har de brukt dette videre. Så vidt meg bekjent er det ikke vi som har sendt ut SMS, og vi er nøye med å følge de lover og regler som gjelder her, sier Bård Hammervold i Eniro til DinSide.

Han legger til at FrP ikke er alene om å ha kjøpt informasjon av denne typen. For eksempel har Inform også solgt informasjon til Stortinget.

Ifølge Markedsføringsloven § 2 skal det imidlertid innhentes samtykke fra mottakeren for å rette markedsføringshenvendelser til personer ved hjelp av for eksempel SMS - hvis dette hadde vært reklame.

- Ifølge Markedsføringsloven er det ulovlig med slike aksjoner dersom det reklameres for varer og tjenester. Politiske budskap holdes utenfor, opplyser Frode Elton Haug ved Forbrukerombudet til Namdalsavisa.

Politiske partier kan altså tekste deg ifølge loven, men du kan reservere deg mot henvendelser i Brønnøysundregisteret: Slik stopper du uønsket SMS

YouTube selger nå reklame under videoklippene. Her er også Fremskrittspartiet. (Faksimile: Youtube.com) Vis mer


Kommer på døra

Sms kan du i noen grad reservere deg mot, men FrP har ikke tenkt å oppsøke deg hjemme slik en del partier har tradisjon for å gjøre.

- Det er mulig noen lokallag gjør dette, men vi har ingen organiserte husbesøk, sier Hanssen.

Det har derimot Arbeiderpartiet, som planlegger å besøke 250.000 husstander før valgkampen er over. Arbeiderpartiet markedsfører seg aktivt på nye sosiale medier som Facebook og Twitter, men erfarer at de mer tradisjonelle markedsføringsmetodene fungerer best.

- Vi har aller best erfaring med å dele ut roser og deler ut nærmere en halv million roser i valgkampen i år, sier Sindre Fossum Beyer, informasjonssjef i Arbeiderpartiet.

Han forteller at rosene alltid blir godt mottatt, men Ap har derimot ikke planer om sms-utsendelser.

- Vi har sendt ut noe for noen år siden, men vår erfaring med det er at folk synes det er litt irriterende. Den gang vi prøvde det, var det dessuten ikke nok kvalitetssikret, sier Fossum Beyer.

Hva mener du?

Går partiene for langt i å kapre velgere? (Avsluttet)
Ja, jeg kan selv finne den informasjonen jeg trenger.(62%)
Nei, jeg synes det er fint at de prøver nye kanaler for å nå velgerne.(23%)
Nei, jeg vil gjerne ha så mye informasjon som mulig(8%)
Ja, jeg stemmer alltid det samme uansett.(7%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Tror på grasrotkommunikasjon

Pariet Høyre har heller ingen planer om sms-utsendelser til potensielle velgere. De har imidlertid sendt ut automatiske telefonmeldinger til Høyre-medlemmer.

- Før valgåpningen lagde vi en automatisk telefonmelding fra Herman Friele som gikk ut til 10-15.000 personer i bergensområdet. Disse ble invitert til valgkampåpning og gratiskonsert i Bergen sentrum, forteller kampanjeleder Mudassar Kapur.

Meldinger som går ut til tilfeldige mottakere, er de derimot forsiktige med.

- Vi sender kun sms til egne medlemmer, men ikke ut til folk uten aktivt samtykke. Det er vi forsiktige med, sier Kapur.

Også Høyre satser mye på husbesøk og skal gjennomføre minimum 100.000 husbesøk, men Kapur mener at de sosiale mediene har blitt svært viktige.

- Det som definitivt virker best, er direkte velgerkontakt - på grasrotnivå. Dette får til gjennom husbesøkene, men også ved hjelp av medier som Facebook og Twitter. Sosiale medier er grasrotkommunikasjon på internett. Da handler det om kommunikasjon mellom folk, om dialog, ikke bare reklame, sier Kapur.

Slik finner du telefonterroristen