Markedsførerne og selgerne har lært nye strategier for å fange deg. Foto: Kristina Picard
Markedsførerne og selgerne har lært nye strategier for å fange deg. Foto: Kristina PicardVis mer

Slik skal de få tak i pengene dine

Vi kan røpe noen av bedriftenes nye strategier.

- Folk vil kjøpe produkter som varer litt lenger, og de vil si at de gjør det av hensyn til miljøet.

Dette var noe av budskapet på seminaret Scandinavian Futures, som ble arrangert av trend- og innovasjonsbyrået Bengal i Oslo tirsdag. I salen satt folk med ledende stillinger innen salg og markedsføring, klare til å lære nye metoder for å fange din oppmerksomhet. Ved å kjenne til triksene deres kan du bli en mer bevisst forbruker.

Se reklamen alle trodde var et ekte stunt!

Du er ikke så unik som du tror

- Quit your fat friends, og du vil bli mye tynnere. Foredragsholder Mark Earl forklarte engasjert hvor enkle forbrukerne egentlig er. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer

At folk går i flokk, er neppe noe nytt, men dette er likevel en viktig læresetning for de som vil kapre deg som kunde. De mener at du vil gjøre det som andre gjør, og at du vil ha det som andre kjøper.


- Vi er ikke laget for å jobbe sene timer alene, men for å være sammen med andre. Vi er sosiale vesener som følger hverandre, mener Mark Earl, forfatter av boka Herd (engelsk for "flokk").

Han peker blant annet på det faktum at det i Storbritannia finnes flere håndsett til mobiltelefoner enn det finnes mennesker, rett og slett fordi folk er opptatt av å holde kontakten med hverandre.

Dette kan du legge merke til:

Hvorfor ikke forberede seg på hva som er i vente når merkevarene skal posisjonere seg i markedet? Kanskje blir du ikke et like lett bytte for dem som slåss om lommeboka di.

  • Vi gjør som alle andre: Teorien om at folk følger hverandre, skaper nye former for markedsføring. Selgerne ønsker å synliggjøre andres forbruksmønster slik at du skal bite på. Et eksempel på dette er nettbutikker som legger tilrette for at kundene skal "se" hverandre ved opplyse om hva andre har kjøpt før deg. "Mest populært akkurat nå", eller "de som har kjøpt dette, kjøpte også ..." er virkemidler du kan være oppmerksom på.
  • Denne iPod-kampanjen blir brukt som et kroneksempel på suksess fordi folk vil være som andre. (Faksimile: Stevekrause.org) Vis mer


  • Vi liker å gjøre ting sammen: Det er ikke uten grunn at bedrifter og merkevarer sponser store arrangementer som assosieres med noe positivt. Sosiale settinger skaper engasjement og gjør folk mottakelige for reklame.
  • Et eksempel som blir brukt for å illustrere dette, er en løpekonkurranse arrangert i London, der nordsiden av byen konkurrerte mot sørsiden. Den egentlige initiativtakeren var sportsgiganten Nike, som både fikk ekstra markedsføring, men som også klarte kunststykket å få slappe engelskmenn til å løpe til sportsbutikken på jakt etter løpeutstyr for å kunne vinne konkurransen.

  • Vi vil ha noe med mening: Både finanskrise og miljøkrise har fått oss til å tenke annerledes. Derfor ønsker selskapene nå at merkevarene deres ikke bare skal gi positive assosiasjoner, men også være noe som du og jeg kan identifisere oss med. Markedsførerne vil at du skal føle at merkene du kjøper, står for de samme verdiene som deg selv. Oppdager du slike kampanjer fremover, husk at dette også er en form for markedsføring.
  • Vi ønsker ikke å virke materialistiske: Dette er en trend bedriftene er engstelige for. Trend- og innovasjonsbyrået Bengal tror at både miljø- og økonomiske hensyn vil gjøre at vi trapper ned på forbruket, eller tenker annerledes. Derfor er bedriftene i gang med å tilpasse seg dette slik at du skal føle at du kjøper produkter som er fornuftige og "nedpå." Desigtendensen Supernormal, helt enkle men godt designete produkter, er et eksempel på et slikt fenomen. Bengal spår at "supernormal" kan komme til å bli en hel livsstil.
  • Se også: Disse reklamene ble for sterke