Skriv opp alt du spiser hver dag i en periode, så blir det lettere å se hvor utfordringen ligger. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Skriv opp alt du spiser hver dag i en periode, så blir det lettere å se hvor utfordringen ligger. Illustrasjonsfoto: Colourbox.comVis mer

Slik raser du ned i vekt

Plukk fram penn og papir og gå ned dobbelt så mange kilo.

Du er kanskje på slankekur, men har du egentlig kontroll på hva du putter i munnen? Noen sjokoladebiter, en liten yoghurt eller en smoothie kan lett skli ned uten at du tenker så mye på det.

Nå viser en ny studie at deltakere som førte matdagbok, gikk ned nesten dobbelt så mye som dem som ikke skrev dagbok, melder ABC News.

Studien som er publisert i American Journal of Preventive Medicine, har testet ut flere slanketiltak på mer enn 1.500 overvektige og fete personer. Ukentlige gruppemøter, regelmessig trening og redusert alkoholinntak var også blant tiltakene.

Les også: De sykeste slankekurene

Lettere å droppe sjokoladen

Etter fem måneder hadde deltagerne gått ned i gjennomsnitt 5,9 kilo. Men vektnedgangen var langt ifra jevnt fordelt. Personene som førte matdagbok mer enn fem dager i uka, gikk nemlig ned dobbelt så mye, og de holdt også vekta stabil etterpå.

Kirsti Bjerkan, klinisk ernæringsfysiolog og helse- og treningspedagog ved Aker universitetssykehus, er ikke overrasket over funnene.

- Flere studier har vist at hvis man registrerer for eksempel kost eller aktivitet, kan det hjelpe mange til å gjennomføre det de har bestemt seg for. For det første ser man veldig tydelig hva man har spist eller drukket. For det andre er det lettere å droppe den ene sjokoladebiten eller kjeksen når man vet man må skrive det ned, sier hun til DinSide Helse.

Les også: Småspiser du deg fet?

Bjerkan har selv opplevd at matdagbok kan føre til gode resultater hos personer som vil ned i vekt. Men man må ikke gjøre det for avansert, understreker ernæringsfysiologen.


Ikke for avansert

- Utfordringen er å føre matdagbok på en måte som ikke gjør det til en ekstra belastning og at man dropper det fordi det blir så voldsomt. Men i begynnelsen kan det være lurt å gå litt detaljert til verks slik at du etter ei stund kan analysere og se hva du trenger å jobbe ekstra mye med, enten det er måltidsrytme eller å spise mer grønnsaker.

64 år gamle Frank Bitzer gikk ned 11,8 kilo i løpet av perioden som studien pågikk. I dag, fire år etter at studien ble avsluttet, har han bare gått opp 2,7 kilo igjen. Han beskriver det som "opplysende" å begynne å skrive matdagbok.

- Det gjorde meg i stand til å se hvor stor forskjell bare en liten forandring i kostholdet utgjorde, som å spise en skål med iskrem eller en cheeseburger. Det kan virkelig forskyve kaloriinntaket ditt, sier han til ABC News.

Drikker du deg fet? Ta testen her

Grunnen til at matdabøker er så virkningsfulle, er at de er veldig fleksible, ifølge studieforfatter Victor Stevens. De kan skreddersys til å gjelde ulike mål, fra kaloritelling til kvalitet på kostholdet eller spisevaner, forklarer han.