<b>PRØV FØRST: </B>Vil du sjekke om strømmetjenesten virkelig er så bra som folk vil ha det til? Blir du skuffa, trenger du ikke betale hele regninga, med lovpålagt angrerett.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
PRØV FØRST: Vil du sjekke om strømmetjenesten virkelig er så bra som folk vil ha det til? Blir du skuffa, trenger du ikke betale hele regninga, med lovpålagt angrerett. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Slik prøver du alle strømmetjenester nesten helt gratis

Du kan betale, strømme og angre. Trikset heter angrerett.

Det første som står i angrerettloven er at den gjelder for både «varer og tjenester» som kjøpes blant annet på nett.

I dette inngår digitale abonnementstjenester som Netflix, Spotify og Dropbox.

Det vil si at du har 14 dager på deg etter kjøpet for å finne ut om du virkelig vil abonnere på tjenesten. Om ikke, kan du angre og få pengene tilbake.

Men ikke nødvendigvis alle pengene.

LES OGSÅ: Dette er nytt i angrerettloven – som nå gjelder også hos utenlandske nettbutikker!

«Prøveperiode» uansett

Angrefristen på abonnementstjenester, som et strømmeabonnement, begynner allerede når bestillingen er fullført. Da slike tjenester gir deg tilgang nærmest umiddelbart etter betaling, betyr det at angrefristen løper samtidig som du bruker tjenesten.

Mange, som Netflix, tilbyr allerede gratis prøveperioder. Men angreretten er lovpålagt.


- Så med angreretten kan man altså si at alle slike abonnementstjenester leveres med en slags «14 dagers prøveperiode», uansett?

- Ja, det kan man si, sier seniorrådgiver Anne Sofie Faye-Lund i Forbrukerrådets juridiske avdeling til Dinside.

- Noen i næringslivet kan selvfølgelig si at dette åpner for misbruk. Men har de ikke tatt sine forholdsregler i forkant, kan de ikke kreve noe tilbake fra kunden, og har seg selv å takke.

LES OGSÅ: Slik bryter ni av ti norske nettbutikker loven

Kan be om noe betaling

Å titte på strømmefilm i noen dager blir ikke nødvendigvis helt gratis: Angrerettloven gir leverandøren krav på kompensasjon for den delen av tjenesten du allerede har brukt.

Noen ganger kan det være så enkelt som å betale halve månedsavgiften etter to ukers bruk. Vel og merke om tjenesten har oppfylt sin opplysningsplikt, som blant annet skal gjøre deg oppmerksom på slike regler.

- Men leverandøren kan uansett ikke avtale seg bort fra hele angreretten, påpeker Faye-Lund, for loven er ufravikelig.

LES OGSÅ: Styr unna farlige nettbutikker – her er faresignalene

EKSPERT: Forbrukerrådets jurist Anne Sofie Faye-Lund vet det som er å vite om angrerettloven. Foto: CF-WESENBERG/FORBRUKERRÅDET Vis mer


Hva med musikk, film, apper og spill?

Når det gjelder kjøp av ett enkelt digitalt produkt, for eksempel en app eller en film som enten lastes ned eller strømmes, stiller det seg annerledes. Her bortfaller angreretten så snart du begynner nedlastingen eller strømmingen, ifølge Faye-Lund.

Men igjen: Opplysningsplikten må da følges. Blant annet at du «uttrykkelig» godkjenner at angrefristen forsvinner så snart du trykker på nedlastningsknappen. Det er altså ikke nok å begrave denne informasjonen i meterlange vilkår.

- Det er ekstremt mange krav til opplysningsplikt i loven. Og følges ikke disse, løper angrefristen videre, i inntil tolv måneder, forteller Faye-Lund.

Mange leverandører har likevel egne løsninger for å angre på kjøp, selv etter man har lastet ned produktet. Blant annet tilbyr Apple 14 dagers angrefrist på sine appsalg. Lovverket har ingenting i mot slike utvidelser av dine rettigheter.

LES OGSÅ: Slik angrer du på app-kjøpet