Slik overlever du mørketiden

Føler du at alt blir grått og trist når vinteren kommer? Da kan det hende du lider av vinterdepresjon. Her er symptomene:

Vinterdepresjon er en vanlig diagnose i Norge. Den tekniske betegnelsen på vinterdepresjon er "sesong-avhengig affektiv lidelse", med den treffende forkortelsen SAD på engelsk.

Opptil 25 prosent av befolkningen plages av mørketiden i større og mindre grad, og kan trenge behandling mot tungsinnet.

Typiske symptomer på vinterdepresjon er mangel på energi og tiltak, tretthet og økt søvnbehov. Mange opplever også økt matlyst med vektøkning og en spesiell trang etter søtsaker. Noen trekker seg vekk fra sosiale relasjoner og opplever depressive tanker, mens andre bare blir svært trette uten å oppleve depressive symptomer.

Mer søvn - mindre sex
- Felles for disse symptomene er at de begynner om høsten når morgenlyset blir borte, og forsvinner like fort på senvinter eller tidlig vår når morgenlyset kommer tilbake.

- Symptomene opphører gjerne om du reiser til syden og igjen får morgenlys, men dukker gjerne opp igjen når du er hjemme igjen, forteller professor Arne Holte ved Universitetet i Oslo.

Han mener at følgende symptomer kan være tegn på at du lider av en vinterdepresjon:

- Forlenget søvnbehov som kan forstyrre døgnrytmen og gi søvnproblemer og søvnløshet.

- Nedsatt stemningsleie (mild til alvorlig depresjon) - noen er også oppstemt om sommeren.

- Økt appetitt - særlig på karbohydrater og søtsaker som sjokolade, snop eller fet mat.

- Vektøkning, antageligvis også på grunn av nedsatt stoffskifte.

- Sosial tilbaketrekning, orker ikke se folk.

- Mangel på energi, orker ingen ting og er tiltaksløs.

- En effekt av depresjonen er også manglende seksuell lyst og ereksjonsproblemer. Bruk av antidepressiva kan hjelpe på depresjonen men risikerer også å forsterke problemet med manglende seksuell lyst.

Mer lys
Den viktigste årsaken til vinterdepresjoner er mangelen på lys. Mørketiden påvirker flere hormoner i kroppen som blant annet regulerer humør og døgnrytme.

Jevnlige doser med sollys eller kraftig innelys kan derfor hjelpe på mange av problemene ved vinterdepresjon. Lysterapi virker raskt, mange pasienter merker effekt allerede etter første behandling. Omkring 70 prosent av de som reagerer positivt på lysbehandling opplever bedring i løpet av den første uken.

- Personer med "vinterdepresjon" og beslektede plager skal primært behandles med lys. De skal IKKE behandles med sovemidler eller beroligende midler av typen valiumpreparater. Det forstyrrer REM-søvnen, gjør vondt verre og er feil behandling, mener Arne Holte.

Lysterapien består av at du eksponerer øynene mot en sterk lyskilde i en periode hver dag. Du trenger ikke se rett på lyskilden, men kan ha den rettet mot ansiktet mens du for eksempel jobber eller spiser. Solarium kan være bra for huden om vinteren, men regnes ikke som noen effektiv lysbehandling.

Lyskasser med riktig lysstyrke kan du få kjøpt hos en bandagist eller du kan gå til behandling hos en terapeut.

LES MER HER: LYSTERAPI MOT MØRKETID

 

Mozon.no, 31.10.2005